Jag skall bygga ett "utterrum" på ca 20 kvm som skall användas hela året.

Hade tänkt elektrisk golvvärme.

Om jag har vattenburet system eller el behövs det inte lika mycket energi.

I huset i övrigt har jag vattenburen golvvärme men det går inte att koppla på i tillbyggnaden.

Vad skall jag tänka på?
 
J
Uterum för årentruntbruk , då finns det nog mycket glasrutor där , Går åt ca 200m värmekabel a min 10W = 2kw ,.
Det blir nog en bra EL-kostnad
 
  • Gilla
Dstorm2
  • Laddar…
Har gjort ett liknande tillbyggnad på ca 20 m2 men där bara två av fyra väggar består av glas samt med ”riktigt tak”.
Gjöt in golvvärmeslang i plattan för att kunna koppla in vattenburen värme i framtiden. Kör hittills bara med elslingor.

Första året är ännu inte avklarat, men vid konstant uppvärmning på 22 grader ser årsförbrukningen ut att landa runt 1000-1500 kWh vilket inte motiverar ytterligare investeringar.
 
  • Nyinstallerad golvvärme med slingor i betongplatta, synliga genom fönsterdörrar i ett tillbyggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CanAllto55 och 1 till
  • Laddar…
C claespe skrev:
Jag skall bygga ett "utterrum" på ca 20 kvm som skall användas hela året.

Hade tänkt elektrisk golvvärme.

Om jag har vattenburet system eller el behövs det inte lika mycket energi.
Effektbehovet är detsamma oavsett om du har el eller vatten i golvvärmen.
 
Fast om det är vattenburet så kan man driva det med en värmepump, och spara en faktor 3-4.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
M Martin C2 skrev:
Har gjort ett liknande tillbyggnad på ca 20 m2 men där bara två av fyra väggar består av glas samt med ”riktigt tak”.
Gjöt in golvvärmeslang i plattan för att kunna koppla in vattenburen värme i framtiden. Kör hittills bara med elslingor.

Första året är ännu inte avklarat, men vid konstant uppvärmning på 22 grader ser årsförbrukningen ut att landa runt 1000-1500 kWh vilket inte motiverar ytterligare investeringar.
Tack för informationen hur stor effekt har du på elslingan Jag har även glas på två sidor och en sida är isolerad 195+45 och taket 210+45
 
C claespe skrev:
Tack för informationen hur stor effekt har du på elslingan Jag har även glas på två sidor och en sida är isolerad 195+45 och taket 210+45
Slingan är på 1800 W. Det är bara 18 m2 av golvet som värms då vi har en ”köksdel” på 2 m2 där vi inte har golvvärme.
Har 300 mm isolering i plattan, liknande som du i vägg och tak.
 
Varför kan du inte koppla på vattenburet från huset? Det gjorde vi. Mkt nöjd.
 
T The Sailor skrev:
Varför kan du inte koppla på vattenburet från huset? Det gjorde vi. Mkt nöjd.
Vid en utetemperatur strax över nollan börjar tillsatsvärmen på frånluftsvärmepumpen gå in. Att belasta den ytterligare ger alltså ingen ekonomisk vinning gentemot el om utetemperaturen inte överstiger låt säga 2-3 plusgrader.

Efter 11 månader har golvvärmen i vinterträdgården nu dragit 790 kWh, så runt 1000 kWh på årsbasis. Eftersom merparten av denna förbrukning sker vid lägre utetemperatur än 2 plusgrader går det helt enkelt inte att räkna hem installationskostnaden för att koppla in vattenburengolvvärme (kräver ny shunt mm).
 
Hej
M Martin C2 skrev:
Har gjort ett liknande tillbyggnad på ca 20 m2 men där bara två av fyra väggar består av glas samt med ”riktigt tak”.
Gjöt in golvvärmeslang i plattan för att kunna koppla in vattenburen värme i framtiden. Kör hittills bara med elslingor.

Första året är ännu inte avklarat, men vid konstant uppvärmning på 22 grader ser årsförbrukningen ut att landa runt 1000-1500 kWh vilket inte motiverar ytterligare investeringar.
Hej,

Vi kommer att bygga ett 25m2 stort uterum som är vinterisolerat till en sådan nivå att vi ska kunna använda uterummet året runt. Uterummet kommer att vara byggt mot huset, två väggar med skjutsdörrsfönster av hög kvalitet och hög isolerfaktor samt en välisolerad vägg. Fullisolerat tak samt betongsula med 300mm cellplast.

Nu står vi i valet och kvalet av uppvärmningssystem. Jag har varit helt inne på ett separat (kan inte kopplas till husets golvvärme) vattenburet system, t ex LK, då jag inbillat mig att driftkostnaden är mycket lägre över tid än ett system med elslingor. Initialkostnaden (material och installation) är ca 20-25’ högre än med elslingor enligt byggaren. Även byggaren, som har stor erfarenhet, har tänkt på samma sätt som jag men efter att han har gjort en del efterforskningar så tror han inte lika mycket på det längre. Han menar att man med ett system med elslingor snabbare kan reglera värmen i betongplattan och att man med hjälp av automatik kan ställa in systemet att ge lägre effekt/värme under de timmar man inte använder uterummet, t ex på dagtid när man är på jobbet. Man låter t ex systemet dra igång en timme innan man kommer hem. Den effektiva temperaturregleringen tillsammans med automatiken skulle göra så att skillnaden i driftskostnaden gentemot ett vattenburet system inte blir så stor.

Någon som har konstruktiva åsikter kring detta resonemang?

Martin C2, jag blev väldigt nyfiken på din lösning med att lägga in både elslingor och golvvärmeslang. På det sättet har man ju faktiskt ett framtida val om t ex elpriserna skulle chockhöjas. Hur är din sula konstruerad? Inga problem med att få plats med båda systemen? Hur hög blev extrakostnaden med golvvärmeslangen (material + arbete). Antar att du bara pluggat igen ändarna på slangarna? Någon mer bild? Fiffigt!

Har du eller någon av er andra någon mer information om driftskostnader?
 
P PFA skrev:
Hej


Hej,

Vi kommer att bygga ett 25m2 stort uterum som är vinterisolerat till en sådan nivå att vi ska kunna använda uterummet året runt. Uterummet kommer att vara byggt mot huset, två väggar med skjutsdörrsfönster av hög kvalitet och hög isolerfaktor samt en välisolerad vägg. Fullisolerat tak samt betongsula med 300mm cellplast.

Nu står vi i valet och kvalet av uppvärmningssystem. Jag har varit helt inne på ett separat (kan inte kopplas till husets golvvärme) vattenburet system, t ex LK, då jag inbillat mig att driftkostnaden är mycket lägre över tid än ett system med elslingor. Initialkostnaden (material och installation) är ca 20-25’ högre än med elslingor enligt byggaren. Även byggaren, som har stor erfarenhet, har tänkt på samma sätt som jag men efter att han har gjort en del efterforskningar så tror han inte lika mycket på det längre. Han menar att man med ett system med elslingor snabbare kan reglera värmen i betongplattan och att man med hjälp av automatik kan ställa in systemet att ge lägre effekt/värme under de timmar man inte använder uterummet, t ex på dagtid när man är på jobbet. Man låter t ex systemet dra igång en timme innan man kommer hem. Den effektiva temperaturregleringen tillsammans med automatiken skulle göra så att skillnaden i driftskostnaden gentemot ett vattenburet system inte blir så stor.

Någon som har konstruktiva åsikter kring detta resonemang?

Martin C2, jag blev väldigt nyfiken på din lösning med att lägga in både elslingor och golvvärmeslang. På det sättet har man ju faktiskt ett framtida val om t ex elpriserna skulle chockhöjas. Hur är din sula konstruerad? Inga problem med att få plats med båda systemen? Hur hög blev extrakostnaden med golvvärmeslangen (material + arbete). Antar att du bara pluggat igen ändarna på slangarna? Någon mer bild? Fiffigt!

Har du eller någon av er andra någon mer information om driftskostnader?
PEX-rören för vattenburen värme är ingjutna i plattan medan elslingorna ligger i flytspackel ovanpå. Bifogar en bild.

Sedan mars 2018 har golvvärmen förbrukat ganska exakt 1500 kWh. Har 22,5 grader dagtid och 19 grader på natten. Tror absolut att snabb reglering vid solinstrålning är en stor fördel. För övrigt är det ju en bonus att kunna styra golvvärmen via en app.

För vår del ligger det närmare till hands att komplettera med en luftvärmepump för att också kunna kyla på sommaren än att koppla in vattenslingan, men merkostnaden att gjuta in den i plattan är ju så liten att det ändå känns klokt att ha gjort det. Man vet ju aldrig hur framtiden ser ut.
 
  • Installationsfas av vattenburen golvvärme med PEX-rör i betongplatta vid hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P PFA skrev:
Jag har varit helt inne på ett separat (kan inte kopplas till husets golvvärme) vattenburet system, t ex LK, då jag inbillat mig att driftkostnaden är mycket lägre över tid än ett system med elslingor.
Den där inbillningen kan du nog släppa. Så länge vattnet värms med direktverkande el så är det snarare en fördel för elslingan (om än liten). Däremot är ju möjligheterna större med ett vattenburet system om du i framtiden vill koppla på det på en värmepump eller liknande, men jag tolkade dig som att vattnet skulle värmas separat? I det läget finns ingen fördel alls.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Den där inbillningen kan du nog släppa. Så länge vattnet värms med direktverkande el så är det snarare en fördel för elslingan (om än liten). Däremot är ju möjligheterna större med ett vattenburet system om du i framtiden vill koppla på det på en värmepump eller liknande, men jag tolkade dig som att vattnet skulle värmas separat? I det läget finns ingen fördel alls.
Tack för svaret, vectrex.

Vad grundar du det på, dvs att direktverkande el inte är speciellt mycket dyrare driftskostnadsmässigt än vattenburen värme?

Ja, jag kan nog inte koppla på ett vattenburet system i uterummet till den befintliga vattenburna golvvärmen i huset, därav hade det fått bli ett separat vattenburet system till uterummet. Varför ingen fördel alls menar du?
 
Man har inte några förluster på direktverkande elvärme (i princip 100% verkningsgrad) men om man ska värma vatten med el och sedan "transportera" vattnet runt i ett system har man lite förluster både på cirkpump och i "värmepanna"..
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
P PFA skrev:
Vad grundar du det på, dvs att direktverkande el inte är speciellt mycket dyrare driftskostnadsmässigt än vattenburen värme?
Hur tänker du själv att det på något magiskt sätt ska vara billigare att värme med elektriskt uppvärmt vattenburet system.
Självklart är det inte det, trögheten i det systemet gör att det blir mindre effektivt än direktverkande eluppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.