L Lärospånet skrev:
Du skriver "Saken är den att jag ändå måste flytta ut ytterväggen med några centimeter då den i dagsläget ligger emot grunden med ändträt på grund av tidigare sättningar."

Just det låter i mina öron tveksamt som skäl - du skulle ju helt enkelt kunna sätta en offerbräda med dropplåt nederst och slippa byta vad som ser ut som en frisk panel.
Detta är absolut ett alternativ. Men på grund av att den har legat emot så har panelen tagit lite stryk på vissa ställen och skulle behöva bytas ut. Kanske inte hela panelen men delar så då tänkte jag att det kanske kunna vara en idé att göra allt i ett svep.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vad menar ni med ecoskiva. Har ni något exempel som jag kan söka på?
 
Rickard.
Tror det är cellulosaskivor som han pratar om, kan inte så mycket om dom annat än att dom ska vara trevliga att jobba med och ska även kunna absorbera något mer fukt och därför kunna klara sig bättre än "vanlig" isolering på ex lite fuktiga vindar.
 
E Evamag skrev:
Vad menar ni med ecoskiva. Har ni något exempel som jag kan söka på?
Ja jag är också intresserad av något förslag. Har googlat lite och hittat några alternativ men inget som jag ser ersätter en fasadskiva rakt av när när jag bara kollat lite snabbt.
 
Du har en tvåtums plankvägg som är tilläggsisolerad (gissningsvis i slutet på 70-talet då man fick bidrag till sådant) med ca 25 mm glasullsmatta och sedan ny 25 mm panel av ganska bra kvalitet. Isoleringsvärdet av detta motsvarar ungefär 50 mm mineralull. Ska du göra en ny tilläggsisolering bör du ta bort allt in till plankväggen, regla upp i två korsande lager med sammanlagt 150 mm djup, tilläggsisolera, vindtätning utanpå det, 25 mm luftspalt och ny ytterpanel. Förutom väldigt mycket arbete och kostnader riskerar du att fullständigt förstöra husets karaktär om du inte samtidigt flyttar ut fönster, förlänger taksprång mm. Mitt råd är att du satsar tid och pengar på andra energibeparande insatser som ger mer effekt för pengarna.
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
Den där tilläggsisoleringen har jag också på mitt 30-talshus. Den tillkom nog under en renovering på 60-talet. Den isoleringen blåser det inte genom, den har vindpapp(-er) på båda sidor och jag upplever vårt hus som hyfsat välisolerat, men vårt hus har spånfyllda brädväggar.
 
  • Gilla
Filipf
  • Laddar…
F Filipf skrev:
Jo jag menar också att ta bort panel och gamal isolering och sedan sätta ny isolering, gles och panel.
Men är inte fasadskiva av glas/stenull ett bra alternativ? Skall jag istället använda någon ecoskiva? Mig verkligen har det ju funkat med den isolering som sitter där nu utan några problem. Vet dock inte när den sattes dit men skulle kunna tänka mig någon gång på 70-talet när huset byggdes till.
Jo, den har nog fungerat som den skall, och det ser ju fint ut på dina bilder. Ett mer välisolerat hus gör riskerna med detta större. Tjockare isolering som inte kan hantera fukt ökar risken. Vindskyddet som du monterar ökar risken. Om din "belastning" är större än tidigare ägares ( alltså om ni är fler, eller har varmare inomhus ökar risken. Var gränsen går för när risk blir verklighet tänker jag inte försöka gissa för det finns för många faktorer jag inte känner till - men du bör i vart fall kolla vad extrakostnaden blir för en ecoskiva istället för en fasadskiva blir. Kanske inte är så mycket sett till hela materialkostnaden.
 
  • Gilla
Filipf
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du har en tvåtums plankvägg som är tilläggsisolerad (gissningsvis i slutet på 70-talet då man fick bidrag till sådant) med ca 25 mm glasullsmatta och sedan ny 25 mm panel av ganska bra kvalitet. Isoleringsvärdet av detta motsvarar ungefär 50 mm mineralull. Ska du göra en ny tilläggsisolering bör du ta bort allt in till plankväggen, regla upp i två korsande lager med sammanlagt 150 mm djup, tilläggsisolera, vindtätning utanpå det, 25 mm luftspalt och ny ytterpanel. Förutom väldigt mycket arbete och kostnader riskerar du att fullständigt förstöra husets karaktär om du inte samtidigt flyttar ut fönster, förlänger taksprång mm. Mitt råd är att du satsar tid och pengar på andra energibeparande insatser som ger mer effekt för pengarna.
Ja det kanske är så att det inte blir bättre av att lägga på så lite som jag hade tänkt mig. Problemet kvarstår dock att jag måste flytta ut fasaden något då den ligger mot grundmuren. Tycker du att jag skall låta det vara som det är och antingen bara plocka ned fasaden som sitter för att flytta ut den ett par centimeter och byta de delar som är dåliga och sedan sätta upp den igen? Eller kanske ta av någon centimeter i nederkant och sätta dit en offerbräda? Det är ju egentligen bara västerväggen som behöver flyttad ut och det är även denna som är mest utsatt för vind då vi bor vid på västkusten några hundra meter från havet.
 
Jag tycker det verkar vara en drastisk åtgärd i förhållande till problemet. Kan du inte visa ett foto på övergången mellan vägg och grundmur?
 
7ender
J justusandersson skrev:
Du har en tvåtums plankvägg som är tilläggsisolerad (gissningsvis i slutet på 70-talet då man fick bidrag till sådant) med ca 25 mm glasullsmatta och sedan ny 25 mm panel av ganska bra kvalitet. Isoleringsvärdet av detta motsvarar ungefär 50 mm mineralull. Ska du göra en ny tilläggsisolering bör du ta bort allt in till plankväggen, regla upp i två korsande lager med sammanlagt 150 mm djup, tilläggsisolera, vindtätning utanpå det, 25 mm luftspalt och ny ytterpanel. Förutom väldigt mycket arbete och kostnader riskerar du att fullständigt förstöra husets karaktär om du inte samtidigt flyttar ut fönster, förlänger taksprång mm. Mitt råd är att du satsar tid och pengar på andra energibeparande insatser som ger mer effekt för pengarna.
Justus,
Ber att få låna expertisen när jag ändå har samma fundering som TS (hade).
Har du nån åsikt om typ av isolering/vindduk om man ändå bestämmer sig för det? Tidigare ägare hade redan börjat på två sidor av huset (2x45 mm) och jag tänkte fortsätta med de återstående två. Huset (1932) har tvåtums plankvägg, och fönstren ska ändå bytas.
Tror du den dyrare cellulosaisoleringen är värd investeringen?
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker det verkar vara en drastisk åtgärd i förhållande till problemet. Kan du inte visa ett foto på övergången mellan vägg och grundmur?
Så här ser det ut. Man kan se att grunden har flyttats ut med några centimeter så att panelen nu ligger emot.
Husgrund och träpanel där panelen vilar mot husets utskjutande grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund och vägg med träpanel där panelen skjutits ut för att ligga intill ett ventilkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar till 7ender: Om vi talar om utvändig tilläggsisolering om 2x45 mm, så har cellulosafibrer den fördelen att de har ungefär samma hygroskopiska egenskaper som trä. Dess isoleringsförmåga påverkas inte så mycket av eventuell kondenserad vattenånga som mineralulls. Om det sedan är värt prisskillnaden vågar jag inte svara på. Invändigt spelar skillnaden mindre roll. Cellulosan har normalt högre volymvikt än mineralull (det finns tung sådan men den är dyr) vilket alltid är en fördel. Utanpå isoleringen bör du ha en vindduk som är diffusionsöppen.

Svar till Filipf: Det bästa vore att såga bort någon centimeter nedtill av panelen (inkl lockläkt) med en cirkelsåg och pilla in ett fotbleck. Alternativt kan du såga bort ett större stycke, sätta fotbleck och sedan en offerbräda som är lika tjock som panel + lockläkt. Se bild.
Schematisk illustration av en vägg med fotbleck och offerbräda vid dess bas.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är svåra beslut!
Så här gjorde vi en gång, med bra resultat:
Huset var en gammal fiskarstuga från 20-talet, dvs 1820-talet. Diverse till- och ombyggnader, där kärnan var timmer, viss utbyggnad med 3-tums plank, och viss del med regelstomme och 95 mm Rockwool.

Vi tog ner eterniten/Sidiplattorna först. Under var en lockläktpanel, men locken hade tagits bort innan Sidiplattorna sattes upp (på 50-talet?)
Utanpå panelen satte vi 80 mm cellplast från Sundolitt, som var spontad. Det gav både god värmeisolering och vindskydd.
Och panelen under, luftläckage osv? Jo, i mellanrummet mellan panelbrädorna (som lockläkten hade täckt) drevade jag med gullfiber, så luften inte skulle kunna dra in och kyla ner.
Sedan blev det 22x95 mm brädor utanpå cellplasten som spikläkt, och sedan vanlig lockpanel med kubbläkt som vi sa i Göteborg, vilket var tradition i skärgården.
Spontad cellplastisolering använd i renovering för värmeisolering och vindskydd.
Resultat?
Jo, plötsligt sjönk elförbrukningen till hälften, från ca 20.000 till ca 10.000 kWh/år.
Det blev ju både bättre isolerat och samtidigt mer lufttätt.
Detta var år 1983, långt innan värmepumparna kom ut till allmogen, och vi hade bara direkt elvärme för att värma huset .
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Svar till Filipf: Det bästa vore att såga bort någon centimeter nedtill av panelen (inkl lockläkt) med en cirkelsåg och pilla in ett fotbleck. Alternativt kan du såga bort ett större stycke, sätta fotbleck och sedan en offerbräda som är lika tjock som panel + lockläkt. Se bild.
[bild]
Tack för tipset,
Ja detta borde funka! Kan bli ganska snyggt också..
Hittade inget på rak arm som hette fotbleck men på din skiss ser det som ett överbleck eller droppbleck. Detta borde ju också fungera. Allt handlar väl om att leda bort vattnet från ovansidan av grunden samt att få ett mellanrum mellan bleck och fasad?
Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.