Hej,

Mina termostater i kök och vardagsrum är inställda på +25 grader.
I köket är det 23 grader och i vardagsrummet är det 22.5 grader när jag läser av termometrarna. (ostrypta slingor)

Vad kan detta handla om?
Kurvan är inställd på 0.6 och parallellförskjutningen på +0.2.
Ska även sägas att framledningtempen är +35 och returen är +30.

Några tips och förslag vad man kan göra för att skillnaden mellan termostat och temperatur i rummet ska bli mindre, eller rättare sagt korrekt?
 
Justera termostaternas visare på mekanisk väg så att de pekar på korrekt och uppmätt temperatur.
 
E etompau skrev:
Justera termostaternas visare på mekanisk väg så att de pekar på korrekt och uppmätt temperatur.
Ändra bara på termostaterna menar du, eller? Blir det inte då lägre temperatur i varje rum?
 
Vi vet inte hur dina termostater ser ut, men ibland går det att justera själva pilen/ratten så att den pekar på uppmätt temperatur, då utan att ändra själva termostatens inställning. Bara indikeringen ändras.
 
Så ser den ut, en vanlig LK Termostat S1.
 
  • LK Termostat S1 på vit bakgrund, regleringshjul synligt med temperaturgrader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut att vara möjligt till justering av gradvisare/ratten.

Kanske får du acceptera någon några graders differens mellan termostatens inställning och uppmätt temp. Det är inte precis laboratoriegrejor det handlar om.
 
Ja, det får väll bli så (y)
 
Printa ut en ny gradskala och klistra på den på termostaten. Vid nuvarande läge för 25 grader skriver du in 23 grader.
 
Jag hoppar över det steget, lättare att komma ihåg att det diffar ca 2-3 grad jämfört med gradskalan.
Som sagt, ingen raketforskning..
 
Vad mäter du rumstemperaturen med? Inte säkert att den termometern visar 100 rätt värde
 
Bytte Termometer och det ser bra ut nu. Diffar inte mycket mellan termometer och termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.