Hej, har köpt ett hus från -72 som står på oisolerad platta. Huset värms idag med en Luft-Luft Värmepump + Elektriska elradiatorer.

Då huset har halvöppen planlösning skulle jag säga så går det ju inte att använda Värmepumpen optimalt utan man åker ändå på att ha elradiatorerna på i de rum som luften blir begränsad. det medför ju att dessa rum "känns" kyligare och golvet blir kallare. Huset skall rustas, men vill inte göra allt för stora ingrepp då det är fritt från fukt osv så jag ej rubbar balansen allt för mycket.

Jag har då börjat fundera om man skulle lägga in elektrisk golvvärme i de rum som man idag lär köra radiatorerna med, för att få varmare golv (behagligare känsla?), och även bätre värmespridning i rummet.

Så nu undrar jag om jag är helt galet i tänket, eller om det finns bättre lösningarar att göra. Funderar dessutom om man tjänar eller förlorar rent ekonomsikt att köra golvvärmen gentemot radiatorerna möjligen?

Tacksam för svar
 
Den ena frågan är om luftvärmepumpens förmåga att sprida värmen. Det bygger helt på att det finns en temperaturskillnad. Om du har ett andra system som värmer angränsande rum till samma temperatur som rummet med luftvärmepumpen så kommer luftvärmepumpen inte att bidra något över huvud taget i dessa rum. Skulle du skruva upp det andra systemet högre än värmepumpen så kommer direktelen även att värma i rummet med luftvärmepumpen så att dennas effekt minskar ännu mer.

Den andra frågan är om golvvärme jämfört med radiatorer. Om övriga förhållanden är lika så kommer du under alla omständigheter att göra av med mer el när du värmer med golvvärme än när du värmer med radiatorer. Skillnaden blir större ju sämre isolerat golvet är.

Om det är galet beror helt på vad du vill åstadkomma. Vill du ha ökad komfort och är beredd att betala med en högre energiförbrukning kan det vara en god idé med golvvärme. Dock talas det emellanåt om potential för fuktproblem med golvvärme på oisolerad platta. Om du hoppas på minskad energiförbrukning är det däremot galet.
 
  • Gilla
Vimorina och 2 till
  • Laddar…
+1

Sen är fråga också vad är ditt nästa steg?Byta golv? Byta värmesystem?

Med elradiatorerna har du åtminstone möjlighet att till liten peng och insats styra dem smartare.
 
  • Gilla
Masterchiefh91 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den ena frågan är om luftvärmepumpens förmåga att sprida värmen. Det bygger helt på att det finns en temperaturskillnad. Om du har ett andra system som värmer angränsande rum till samma temperatur som rummet med luftvärmepumpen så kommer luftvärmepumpen inte att bidra något över huvud taget i dessa rum. Skulle du skruva upp det andra systemet högre än värmepumpen så kommer direktelen även att värma i rummet med luftvärmepumpen så att dennas effekt minskar ännu mer.

Den andra frågan är om golvvärme jämfört med radiatorer. Om övriga förhållanden är lika så kommer du under alla omständigheter att göra av med mer el när du värmer med golvvärme än när du värmer med radiatorer. Skillnaden blir större ju sämre isolerat golvet är.

Om det är galet beror helt på vad du vill åstadkomma. Vill du ha ökad komfort och är beredd att betala med en högre energiförbrukning kan det vara en god idé med golvvärme. Dock talas det emellanåt om potential för fuktproblem med golvvärme på oisolerad platta. Om du hoppas på minskad energiförbrukning är det däremot galet.

Vi utnyttjar nog värmepumpen sjukt dåligt. Jag har ännu inte lyckats förklara för sambon ännu på ett bra sätt hur dessa fungerar =) Så vi har garanterat för högt ställda temperaturer på elradiatorerna. MEN sen är nog pumpen i sig för dåligt dimensionerad av tidigare ägare, då den har en uppvärmningsyta som är mindre än faktiska ytan. Så pumpen i sig får ju då jobba betydligt mer och låter mer än vad en nyare pump troligen skulle göra. Denna har ju en del år på nacken dessutom.
 
A Avemo skrev:
Om övriga förhållanden är lika så kommer du under alla omständigheter att göra av med mer el när du värmer med golvvärme än när du värmer med radiatorer.
En faktor som kan spela in är att du eventuellt kan nöja dig med en lägre temperatur med golvvärme när det blir varmt om fötterna och på så sätt göra av med mindre el.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
En faktor som kan spela in är att du eventuellt kan nöja dig med en lägre temperatur med golvvärme när det blir varmt om fötterna och på så sätt göra av med mindre el.
Lite det jag tänkte på. Har hört det sägas att om man känner sig varm om fötterna så fryser man heller inte lika lätt och då kan man ju kanske sänka värmen generellt
 
Jag har hört att det även är beroende av familjeförhållandena ;)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har hört att det även är beroende av familjeförhållandena ;)
Det kan vara största anledningen ja ;)
 
  • Gilla
Jonatanwe
  • Laddar…
Det sägs att man bör vara lite försiktig med golvvärme under en del av ett äldre hus.

Eftersom du kommer att värma upp marken under huset, så ökar avdunstningen från grundvattenytan under huset. Den ånga som då skapas kommer att drabba den del av huset som inte har golvvärme, med ökad risk för fuktproblem.

Om din nuvarande pump är underdimensionerad, så behöver du givetvis tillskott genom elradiatorer. Att den låter mycket har nog mest med ålder att göra. En värmepump (framförallt äldre) går för fullt när den går, är den klen, så kommer den att gå längre och oftare. Moderna värmepumpar (osäker på om det gäller även luft/luft) brukar ha varvtalsreglering, så att de går på lägre effekt när det räcker.

Om värmepumpen går mycket så utnyttjar du den inte dåligt, om det dessutom behövs mycket tillskott, så är det för att huset behöver mer värme. Om du däremot har radiatorer som går för fullt, men värmepumpen har långa avbrott, då nyttjar du den dåligt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
En faktor som kan spela in är att du eventuellt kan nöja dig med en lägre temperatur med golvvärme när det blir varmt om fötterna och på så sätt göra av med mindre el.
Det är alltid en besparing att sänka temperaturen. Men jag skrev just "om övriga förhållanden är lika". Följande dokument innehåller en graf som visar vad man kan vänta sig av besparing av att sänka temperaturen i samband med att man skaffar golvvärme. Visst kan man tycka att det är värt en eventuell merkostnad att få ökad komfort. Men om golvet är oisolerat tror jag man lurar sig själv om man inbillar sig att man skall spara pengar. Så mycket kallare vill man inte ha inne. För komfortens skull.
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf

Angående att utnyttja värmepumpen bättre så kan det ibland löna sig att ställa den ett par grader högre för att på så vis slippa att elementen går in i angränsande rum. Men även där gäller att man bör göra på helt olika sätt beroende på om man prioriterar komfort eller ekonomi.
 
Vi gick från elradiator till elvärmegolv i två badrum. 9+3kvm. Höjt elförbrukningen med ca 1500-2000kw per år. Tycker dock fortfarande det är värt det. Speciellt då vi lade stengolv. Hade aldrig funkat med annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.