Tjenare! Som rubriken lyder verkar vi inte ha något vattenlås under handfatet i vårat badrum. Jag är själv inte särskilt insatt i vvs-världen och är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har lite bilder som jag tagit på undersidan av handfatet som jag hoppas kan ge er lite insyn. Vad kan jag göra, det luktar apa!
Tack på förhand!
 
  • Undersidan av ett handfat med synliga rör och en potentiell avsaknad av vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör utan vattenlås under ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en avloppssats för handfat (är inte så dyra) och byt. Det skall vara den modellen med vattenlåset mot väggen och inte rakt under avloppet.
 
  • Gilla
Ottoplace
  • Laddar…
Men VEM har installerat handfat utan vattenlås?
Kanske sitter det ett vattenlås någon annanstans.
Finns lösningar där handfatet går in i en golvbrunn.

Protte
 
  • Gilla
Ottoplace
  • Laddar…
Ja, det verkar konstigt om det skulle vara helt utan vattenlås? Hur ser det ut längre ner efter rören? Är det nyinstallerat?
 
  • Gilla
Ottoplace
  • Laddar…
Det finns "vattenlås" som ser ut enligt bilden ovan och består av en tunn 'silikonläpp' som vår röris sa. De är praktiska när utrymmet är begränsat. Dock bör man hålla efter röret för bra resultat.

Testa att ta isär det och kolla.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det verkar konstigt om det skulle vara helt utan vattenlås? Hur ser det ut längre ner efter rören? Är det nyinstallerat?
Vi köpte lägenheten för cirka 2 år sedan så det är inte direkt nytt så att säga.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det popup-ventil i tvättstället?
Det finns nya poppupventiler med inbyggt vattenlås.
Här är en modell, vet ej om det finns fler,
[länk]
Det är ingen popup-ventil. Men det skulle nog passa in om man satte dit ett sånt vattenlås.
A Anders243 skrev:
Det finns "vattenlås" som ser ut enligt bilden ovan och består av en tunn 'silikonläpp' som vår röris sa. De är praktiska när utrymmet är begränsat. Dock bör man hålla efter röret för bra resultat.

Testa att ta isär det och kolla.
Vad heter den? Är det en sån man kallar Universal Membran? Sambon kan eventuellt ha slängt själva "silikonläppen".. När hon städade.. För cirka ett år sedan..
 
Redigerat:
De där silikon-"vattenlåsen" är värdelösa, de möglar och går inte att få rena med mindre än att silikonbiten släpper....
 
  • Gilla
Ottoplace
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De där silikon-"vattenlåsen" är värdelösa, de möglar och går inte att få rena med mindre än att silikonbiten släpper....
Därför sambon slängde den. Den var ganska äcklig och gick inte att rengöra.
 

Bästa svaret

Jag har sådana, Purus PUM heter dom.
Funkar bra för mig som inte har någon avluftning i systemet.
Visst dom blir ganska grisiga efter ett tag men det går att ta loss dom och tvätta av dom.
Botten i ett vanligt vattenlås ser ju inte ut som prinsesstårta heller kan jag tycka.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Har du inget golvvattenlås då?

Hur ser det ut i anslutningen ner i golvet?

På bilden nedan är det ett vattenlås under golvhuven längst ner.

111153_1_812.jpg
 
  • Gilla
Ottoplace
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du inget golvvattenlås då?

Hur ser det ut i anslutningen ner i golvet?

På bilden nedan är det ett vattenlås under golvhuven längst ner.

[bild]
När jag kollar så ser jag inget som påminner om delen längst ner på din bild. Ska jag vara helt ärlig så ser det inte ut att vara något alls där. Men samtidigt så är det ytterst svårt att lyfta den plast tratten då ett hyfsat långt rör går direkt liggande bakåt iaf 30/40 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.