Demmpa Demmpa skrev:
Om man av olika anledningar vill köra olika nätverk i nätverkskabeln så sätter man en VLAN-switch i vardera änden.
Man kanske vill köra ett nätverk för IoT-enheter, ett för barnen, ett för gäster och att för dom vuxna i familjen, då är VLAN det enda vettiga alternativet.
Ja, lite så går tankarna ett för familjen och eventuellt ett för iot. Gäster får helt enkelt klara sig med det wifi-gästnätverk jag lätt kan starta när det behövs, då är de helt separerade från mitt övriga lan.
 
L Lenza skrev:
Det beror ju på vad man ska köra över nätverkskabeln t.ex. telefon är lämpligt ha på splittad kabel det kan inte en switch lösa.
Oj, telefon har vi inte haft på snart 15 år så det lär inte bli aktuellt i framtiden heller.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det ideala är att kunna dra rör frän alla utag till en central punkt. Då detta kan vara svårt i ett gammalt hus om man inte totalrenoverar.

Som nämnts tidigare går det alldeles utmärkt att skapa zoner i huset med lokala switchar dit uttagen går.

Nackdelen är att man normalt ”bara” får 1 Gbps mellan switcharna - ett i-landsproblem då det räcker långt och går att öka om man vill.

Det som däremot kan bli ett problem är PoE. Fundera på vilka uttag som ska driva access punkter eller kameror och hur du ska spänningssätta dessa. Behöver du en PoE switch eller klarar du dig med en PoE injektor.

Med denna kunskap kan man göra en plan. Hur löser jag det nu och ska/kan jag förbättra situationen vid en framtida renovering.
Precis en sån plan jag håller på att göra. Noderna i meshnätverket bestående from idag av min drygt 1 år gamla router samt en mer kraftfull router jag fick levererad i förmiddags. Skulle dessa inte ge tillfredsställande täckning kan jag utöka med asus små metoder utan att behöva ha olika nätverk Sen har jag en eller två gigabit switchar med 4 portar (Den ena kan ev bara vara en 100mbit switch) på nedre plan är det svårt att lägga rör men övre plan kommer det vara lättare i samband med köksrenovering då de garderober jag funderar på att ha en central i gränsar till köket.
Som det ser ut idag har jag inget behov av Poe då jag inte har några kameror som ska gå på trådat nät men i så fall så ser jag till att det finns möjlighet till det från utrymmet där patchpanelen sitter.
 
H Hullefar skrev:
Vi har Gbit-Ethernet i ett 70-talshus, men där är det draget på vinden och i krypgrunden.

Men allvarligt så hade jag inte haft detta redan så hade jag kört på wifi. Köp mesh-enheter (riktiga meshenheter, att köpa fler "riktiga" routers och konfigurera som mesh verkar dyrt), typ 10+ stycken och sätt ut överallt istället. Det lär inte vara några problem med spel och streaming och jag undrar om inte priset bara blir lite högre om ens det. Plus att arbetet tar dig 30 min istället för flera dagar.
Jag har redan gjort setupen på min gamla router och det tar inte mer än 15 min att ställa in det mesta. Sen ställer jag in min andra som nod och sen är det klart. Meshnoder från ubiquity går på ca 1000kr st och nu skaffade jag en router för 3000 men den + min gamla klarar betydligt mer än de mesh-system jag tittat på hittills, både när det gäller funktion, säkerhet och hastighet.
 
L Lakridsbat skrev:
Jag har redan gjort setupen på min gamla router och det tar inte mer än 15 min att ställa in det mesta. Sen ställer jag in min andra som nod och sen är det klart. Meshnoder från ubiquity går på ca 1000kr st och nu skaffade jag en router för 3000 men den + min gamla klarar betydligt mer än de mesh-system jag tittat på hittills, både när det gäller funktion, säkerhet och hastighet.
Jag menade att det är snabbare att installera ett meshnät i ditt hus än att dra kabel överallt, och lär fungera lika bra om du inte har extremt krävande tillämpningar. Då menade jag också att du kanske behöver 10 noder för att få perfekt täckning och då blir det dyrt att använda routers som noder istället för Google wifi eller liknande.
 
H Hullefar skrev:
Jag menade att det är snabbare att installera ett meshnät i ditt hus än att dra kabel överallt, och lär fungera lika bra om du inte har extremt krävande tillämpningar. Då menade jag också att du kanske behöver 10 noder för att få perfekt täckning och då blir det dyrt att använda routers som noder istället för Google wifi eller liknande.
Ok då hänger jag med. Jag har behov av snabb och stabil uppkoppling mellan en filserver/nas och de stationära datorerna för åtkomst och överföring av bland annat videofiler. Gaming online är även en sån sak där helt trådlösa mesh-lösningar kan vara rätt kassa.
Jag installerade min nya router idag och plockade upp min gamla på övervåningen och kopplade in några enheter. Jag har än så länge bara testat med några enheter bryggade över wifi och ett tiotal enheter anslutna till mitt wifi. Täckningen är betydligt bättre. Routrarna har perfekt täckning mellan varandra och i de delarna av huset där jag förut haft ostabil eller fläckvis täckning har jag nu full täckning.
 
Har själv haft samma sits. Den förra ägaren hade inte en tanke på nätverkskablar. Han visste inte ens hur snabbt Internet de va som familjen hade. Det visade sig att de va ADSL 8/1 som dom hade. Idag finns dock fiber. I mitt fall så valde jag att låta kommunen installera stadsnätsfibern i min matkällare/serverrum. Vidare därifrån borrade jag mig ut till hallen i källaren. Här satt det redan i taket en tjock kabelkanalisering för elkablar. Det fanns plats i denna för fler kablar. Så jag la mina nätverkskablar i denna. Sedan tog jag mig i till utrymmet under vår trapp som även är en gästtoalett. Här kunde jag mata kablarna rakt upp till entréplan. Vidare här ifrån upp till övervåningen. Här blev inte kabeldragningen lika diskret då jag fick dra kablarna på utsidan av väggen. Men vi har planer på att renovera rummet på övervåningen så då kommer jag skära upp väggen och lägga flexslang/vprör. Jag för sedan vidare kablarna in på ena kattvinden. Här har jag sedan två långa vprör som går under golvet i ett kontor som vi renoverade i somras. Kablarna går sedan över till andra kattvinden. Denna når sedan alla rum på övervåningen. Jag har satt två stycken Poe Switchar ifrån Ubiquiti här som även driver mina PoE övervakningskameror på utsidan.

Jag anser att allt som kan matas med kabel ska matas med kabel. Resten ska gå på wifi. Det är väldigt framtidssäkert att lägga rör över allt också. Så man kan byta ut kablarna om det är något nytt i framtiden som gäller.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Har själv haft samma sits. Den förra ägaren hade inte en tanke på nätverkskablar. Han visste inte ens hur snabbt Internet de va som familjen hade. Det visade sig att de va ADSL 8/1 som dom hade. Idag finns dock fiber. I mitt fall så valde jag att låta kommunen installera stadsnätsfibern i min matkällare/serverrum. Vidare därifrån borrade jag mig ut till hallen i källaren. Här satt det redan i taket en tjock kabelkanalisering för elkablar. Det fanns plats i denna för fler kablar. Så jag la mina nätverkskablar i denna. Sedan tog jag mig i till utrymmet under vår trapp som även är en gästtoalett. Här kunde jag mata kablarna rakt upp till entréplan. Vidare här ifrån upp till övervåningen. Här blev inte kabeldragningen lika diskret då jag fick dra kablarna på utsidan av väggen. Men vi har planer på att renovera rummet på övervåningen så då kommer jag skära upp väggen och lägga flexslang/vprör. Jag för sedan vidare kablarna in på ena kattvinden. Här har jag sedan två långa vprör som går under golvet i ett kontor som vi renoverade i somras. Kablarna går sedan över till andra kattvinden. Denna når sedan alla rum på övervåningen. Jag har satt två stycken Poe Switchar ifrån Ubiquiti här som även driver mina PoE övervakningskameror på utsidan.

Jag anser att allt som kan matas med kabel ska matas med kabel. Resten ska gå på wifi. Det är väldigt framtidssäkert att lägga rör över allt också. Så man kan byta ut kablarna om det är något nytt i framtiden som gäller.
Efter allt jag läst här och diskuterat med en vän som planerar att lägga in kablar hos sig har jag nog bestämt mig för att köra trådlöst tills vi renoverar köket. Jag ska överväga om jag ska göra hål under en garderob eller om jag ska gå upp via trappan. Men patchpanel, switch mm kommer att finnas på nedre plan under köket alt. I en garderod rakt ovanför. Jag har nog snart klart för mig var i alla rum jag skulle vilja ha uttag och var det kan vara lämpligt/lätt att få till ett uttag. Om jag påbörjar något tidigare så blir det att dra kablar på nedre plan då jag inte ser någon direkt enkel lösning på att slippa det.
Självklart ska jag lägga rör överallt där jag kan.
 
Jonas Persson
L Lakridsbat skrev:
Som det ser ut idag har jag inget behov av Poe då jag inte har några kameror som ska gå på trådat nät men i så fall så ser jag till att det finns möjlighet till det från utrymmet där patchpanelen sitter.
Underskatta inte PoE, det är även nödvändigt för accesspunkter. Jag köpte en
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO AC 1750 och satte efter diverse tester upp den mitt i taket i hallen. Att kunna mata den med PoE underlättade kraftigt.

Har inte prövat ASUS senaste routrar, men det är stor skillnad på var de placeras och uppe i taket är absolut bäst. Tidigare fungerade bara 2,4GHz övet hela huset mha två ASUS routrar placerade på olika platser.

Nu har jag full 5GHz täckning i hela huset på 140 kvm...

En AP i taket för 1500:- gör stor skillnad. Som bonus märkte jag att jag även fått nödbelysning. När stormen Alfrida klippte strömmen möttes jag av ett blått ljus när jag var uppe på natten. Detta då AP:n fick ström från en UPS:D
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Snailman
I ett slutet av 80 talet hus, så valde jag att dra i kabel i befintliga rör för telefon, det fanns uttag för telefon i kök, källare, och alla sovrum, så jag drog i en två eller tre ethernetkablar i varje rör som gick mellan rummen, så jag har satt upp ett antal uttag i varje rum, så jag får koppla ihop dem beroende på var jag vill koppla.

telefonrören gick alltså i serie från uttag till uttag i huset.
 
L Lakridsbat skrev:
Cat6 hade varit önskvärt, men blir kabeltjocklek ett problem så får cat5e räcka så länge det inte är nån längre sträcka
Det finns ju Cat6 x-slim också.
Tror den finns på elbutik.se och är 5.3mm isf tex Kjells på 8.2mm

Ett tekniskt roligt alternativ är att dra en riktig fiber, tex mulimode Patchfiber i något befintligt VP-rör, fast då blir det lite elektrikerjobb. El/VP-rör kan vara lite lustigt, eller praktiskt, draget mellan våningsplanen i ett äldre hus.
 
L
blackarrow blackarrow skrev:
isf tex Kjells på 8.2mm
Har svårt att se att att installationskabel Art. 39865 Cat 6 skulle vara 8.2mm snarare 6.2 hos Kjell. Det som bör tilläggas att Kjell säljer CCA (CopperCotedAluminium) vilket är sämre än rena kopparledare och uppfyller inte heller standarden för Cat 6 fullt ut på långa avstånd, vilket kan skapa problem för PoE t.ex.
 
L Lenza skrev:
Har svårt att se att att installationskabel Art. 39865 Cat 6 skulle vara 8.2mm snarare 6.2 hos Kjell. Det som bör tilläggas att Kjell säljer CCA (CopperCotedAluminium) vilket är sämre än rena kopparledare och uppfyller inte heller standarden för Cat 6 fullt ut på långa avstånd, vilket kan skapa problem för PoE t.ex.
Fel av mig. Det där var måtten på F/FTP, Foiled/Foiled, som blir så där tjock. Art 79967
Min är Cat6 är ca 6.1mm, och Cat5e 4.8-5.1mm (lite oval) mätt med skjutmått..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du kollat om du har gamla numera oanvända rör som det gick tele i?
Ja, gamla kanaler för tele och tvantenn är ett tips. De har fått nytt liv hos mig, tillsammans med olika lösningar av infälld kabel bakom golvlister. Passar dessutom alltid på att förlägga lite rör med ethernetkabel när något ska renoveras.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Underskatta inte PoE, det är även nödvändigt för accesspunkter. Jag köpte en
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO AC 1750 och satte efter diverse tester upp den mitt i taket i hallen. Att kunna mata den med PoE underlättade kraftigt.

Har inte prövat ASUS senaste routrar, men det är stor skillnad på var de placeras och uppe i taket är absolut bäst. Tidigare fungerade bara 2,4GHz övet hela huset mha två ASUS routrar placerade på olika platser.

Nu har jag full 5GHz täckning i hela huset på 140 kvm...

En AP i taket för 1500:- gör stor skillnad. Som bonus märkte jag att jag även fått nödbelysning. När stormen Alfrida klippte strömmen möttes jag av ett blått ljus när jag var uppe på natten. Detta då AP:n fick ström från en UPS:D
Jag underskattar absolut inte PoE, men i dagsläget har jag inga planer eller behov för det. Men UPS-driven belysning hade ju varit något ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.