Har totalt tappat stinget med SIN, COS och TAN...

X = 55CM (Tack för input)

Se bild och frågan lyder. Vad blir Y och Z?

Förklaring
bakstycket är 280cm långt. Bredden, totalt är 62 CM och vinklarna mellan X och Y skall vara 45 grader. Standard på en gersåg alltså. (Hoppas jag märkt upp det rätt :))
 
  • Handritad skiss som illustrerar geometriska mått och vinklar för ett byggprojekt, med längden X markerad som 55 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Antar att vinkeln mellan x och y är 135 grader. Hur som helt finns det oändligt antal lösningar med given data. Du måste bestämma dig för ett värde på någon av variablerna X, Y ,Z som sedan bestämmer övriga.
 
Kan ju passa på att berätta att det är ett underrede till ett akvarium jag håller på med och 62 cm anger från vägg till front. Alltså inte innanför reglarna. Akvariet är 200cm långt och det blir 2 serviceluckor a ca 40 cm.
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Antar att vinkeln mellan x och y är 135 grader. Hur som helt finns det oändligt antal lösningar med given data. Du måste bestämma dig för ett värde på någon av variablerna X, Y ,Z som sedan bestämmer övriga.
Tack för svar. Sätter X till 55 cm. Det räcker för min konstruktion. Har också skrivit till det i orginalinlägget.
 
Y=9,9cm
Z=266cm
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Y=9,9cm
Z=263cm
1000 tack!!!!
 
Obs Jag har ändra Z=266
 
Så här börjar det ta sig :) Detta var vad jag skulle ha vinklarna till. Sen ska allt byggas in i en box.
 
  • Tv och akvarium monterade på vägg med träpanel, kablar synliga, rum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Nu börjar det bli klart också :)

Renoverat rum med vit kakelugn, träväggspanel och väggmonterad TV ovanför en vit bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snyggt! :D(y)
 
  • Gilla
Henrik Johansson
  • Laddar…
Färdigt. Egentligen... elektrikern skall bara strömsätta ett inbyggt eluttag. Kör skarvsladd nu.
 
  • Vardagsrum med väggmonterad TV och inbyggt akvarium i vit möbel längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggglädje och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.