Jag har en gammal grävt brunn på min tomt. Brunnen är inte använd på många år. Nu tänkte jag använder mig av den som backup ifall strömmen går. Tänkte sätta en Hand pump ovanpå. Hittills var den dålig täckt, och det finns säkert massa smuts i den. Måste man rengöra brunnen först, inna man kann använder sig av den? Hur gör man då?
 
Jag har inte gjort det själv men efter vad jag har hört av bekanta som har gjort det så behöver en dricksvattenbrunn tömmas och rengöras med vissa intervaller. Om din brunn har varit oanvänd länge är det garanterat dags för tömning och rengöring.

I princip pumpar man brunnen torr och klättrar ned och högtrycksvättar den inuti och öser upp bottenävjan och eventuell gammal sand från brunnsbottnen och breder ut ett tunt lager ny ren sand på bottnen.

Är brunnen stensatt eller timrad eller har den betongringar?

Beroende på hur brunnen är konstruerad krävs det olika säkerhetsåtgärder för att man skall få arbetet gjort utan att ta livet av sig. Det har hänt en del olyckor då folk har varit oförsiktiga när de har ränsat brunnar.
 
Tack för svaret. Var just ute för att titta i brunnen, men locket var fadtfrysen. Misstänke den här betongringar.
Vem utför jobbet med rengöring av sådan brunn? Har du nån idé vad det kosta(de)?
 
harry73
Om man klättrar ner i en djup brunn, får man se till att cirkulera luften medan man är där, så att man inte får syrebrist. T ex ha en dammsugarslang nere i brunnen (med dammsugaren bredvidbrunnen) och suga ut luften medan man jobbar
 
  • Gilla
Oliver Schärfer och 1 till
  • Laddar…
Om betongringarna alternativt stensättningen är i gott skick och brunnen inte för djup kan du göra det själv.
Om brunnen är mycket djup eller om du tvivlar på stensättningen så finns det proffs som sysslar med sånt här.
Timrade brunnar är vanligen illa rötskadade ovanför vattenytan med åtföljande rasrisk så i en sådan skall ingen människa gå ned om inte timran är hyggligt frisk.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade upp just detta för några år sedan när jag skulle rengöra vår grävda brunn.

Som skrivits ovan så gräv bort all gammal dy o annat på botten efter du tömt brunnen. Lägg dit ny tvättad makadam.
Själva brunnen rengöres med klorin.
Jag minns inte vilka mängder, men jag hittade det på Geotec. (Branschorganisation för brunnsborrare eller nåt.)
Det finns en forumdel där det finns en del matnyttigt.

https://geotec.se/forums/forum/borrforum/
 
  • Gilla
Oliver Schärfer
  • Laddar…
J
Det finns spolbilar som suger och spolar bra rent från sand och annan skit samtidigt , ring någon och fråga men säg till att det är en brunn som ska användas för dricksvatten , annars kommer en bil för avlopp inget bra
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det som sagts stämmer. Inget svårt jobb. Det kan vara nödvändigt att täta skarvarna om brunnen är murad eller gjord av cementringar. Ytvattnet skall hindras från att ta sig in den vägen.

Vet inte vilket bruk som är lämpligt. @heimlaga kanske kan svara på det.

Mvh Findus
 
Det vet jag inte
 
Hur ofta, ca ,måste man rensa och spolar brunnen om man ska ha den som dricksvatten emellanåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.