Hej!

Har påbörjat renovering av tvättstuga, snyggat till tak och väggar, huset är från 1970-talet med källare. Kommer behöva slipa av betonggolvet i tvättstugan då det belagts med någon form av epoxyfärg för många år sedan som nu har börjat spricka av den lilla fukten som kommer underifrån.
Kommer att hyra golvslip från en lokal uthyrare, och ha en bekant lägga klinkersplattorna.

Måste jag byta brunnen? Jag hade tänkt komma lite billigt undan.. Brunnen är gjutjärn och inte så vacker, men utrymmet används bara som tvättmaskin och endast vatten från tvättmaskinen åker ner där.

Skulle ni lägga 3-5000:- på att byta den jäveln eller bara lägga på klinkers och låta den vara?

Tvättstugan är i källaren.
 
Skulle byta annars är renoveringen inte värd en krona vid framtida försäljning.
Sen rostar brunnen sönder och börjar läcka ut vatten här å var så är renoveringen ändå bortkastad.
Gör rätt från början och slipp huvudvärken sen (y)
 
  • Gilla
mbrt och 1 till
  • Laddar…
Blir det en försäkringsfråga kan försäkringsbolaget hävda att det inte är gjort efter de regler som gällde vid renoveringen (om nu inte brunnen som finns där idag uppfyller reglerna). Så jag skulle byta.
 
Tror det är omöjligt för en gjutjärnsbrunn att uppfylla Boverkets regler idag vid renovering, standard i branschen är att alltid byta.
 
Allt beror nog på vad man menar med renovering också. Att snygga upp lite grann och måla och lägga klinkers ser jag inte som nån renovering som antyder till nåt mer. Vet man bara om att det är som det är så spelar det ju ingen roll men säljer man och menar på att det är totalrenoverat. Ja då är man ju snett ute.
Men för sin egen del så skulle jag ju inte byta brunn bara för att man normalt gör det vid helrenoveringar.
 
Ska man ändå lägga tiden på att lägga ny klinkers så skulle jag byta golvbrunnen, ingen större summa och slippa problemet med passformen mot klinkers och veta att den inte kommer strula om något/några år.
 
Hyra bilmaskin å köpa en brunn å lite armbågsfett så är det fixat för under tusenlappen. (y)
 
Fast ny klinkers idag är ju inte värre än en hink väggfärg i kostnad om man bara vill snygga till. Det var så jag menade. Man måste ju dra gränsen nånstans. Vore ju skillnad om man lade nåt marmorgolv eller nåt som man liksom inte har för avsikt att bryta upp alls.
 
Oavsett vad så hade jag bilat upp och bytt brunnen. Rummet är ju inte våtrumsskyddat idag och kommer inte att vara det efteråt heller, så många av reglerna för vad man bör/måste göra gäller ju ändå inte.

Men, visst vore det skönt att ha en sak mindre att bekymra sig över. Det handlar ju inte om mer än en tusenlapp i materialkostnad och några få timmars arbete.
 
Om hela avloppsgrodan är av gjutjärn, så känns det ju lite dumt att bara byta brunnen...…
Antingen struntar du i att byta ngt alls, med dom ev framtida bekymren, eller så byter du hela grodan = alla avlopp i tvst.
 
Om huset är från 70-talet så är ju rören i plast. Det finns ingen anledning att ge sig på mer än golvbrunnen då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om huset är från 70-talet så är ju rören i plast. Det finns ingen anledning att ge sig på mer än golvbrunnen då.
Som jag skrev...OM övriga avlopp också är gjutjärn!
Har rivit många badrum fr tidigt 70tal med hela grodan i gjutjärn, även om plast är det vanligaste!
 
Vad spelar det för roll om det är gjutjärn eller plast.. plaströren från 70-talet e skit och bör bytas..
 
A Alltoinget skrev:
Vad spelar det för roll om det är gjutjärn eller plast.. plaströren från 70-talet e skit och bör bytas..
Varför ?? I mitt hus fr 1971 så har jag svarta svetsade plaströr. Jag tog bort en del pga brunnbyte. De svarta "skitrören" fr 1971 var helt felfria, betydlig segare än dagens markrör. De ligger utan vidare 100 år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.