Peter: Jag kan placera den mitt i rummet genom att tillfälligt skruva upp apparaten i taket. Fördelen med det är att jag minimerar eventuella systematiska fel över ytan. Rummet är ca 4 meter långt. Det vill säga (0,4 mm * 4 m)/2 = 0,8 mm. Men jag kan också ställa den vid ena kortsidan av rummet, med nackdelen att systematiska fel blir större över ytan. Dubbelt så stor, dvs 1,6 mm. Det kan jag dock leva med :)

Problemet med krysslaser är ju att jag vill rikta HELA brädan längs med taket, inte bara i mitten. Har jag stor variation längs brädan vill jag kunna addera fästpunkter och justera dem med hjälp av lasern.
 
Väcker liv (hoppas jag) i gammal tråd.
Har någon som riktat upp ett innertak funderat på eller kanske tom vet varför ett tak blir ojämnt. Visst, förr kanske man inte hade möjlighet att vara så noggrann som är möjligt nuförtiden. Men jag vill ju tro att vårt tak var mer plant 1960 än vad det är nu.
Alltså varför ”saggar” tak ner sig mitt i rummet??
 
H hidland skrev:
Väcker liv (hoppas jag) i gammal tråd.
Har någon som riktat upp ett innertak funderat på eller kanske tom vet varför ett tak blir ojämnt. Visst, förr kanske man inte hade möjlighet att vara så noggrann som är möjligt nuförtiden. Men jag vill ju tro att vårt tak var mer plant 1960 än vad det är nu.
Alltså varför ”saggar” tak ner sig mitt i rummet??
I princip alla material krypdeformeras i någon mån vilket betyder att man får en långsam deformation vid kontinuerlig last. Exempelvis hänger bjälklaget ned sig vilket med tiden leder till ett buktigt tak. Kanske har du något hyllplan som var spikrakt när det monterades men efter några år med böcker går mot bananform, det är samma fenomen.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Så inget man gör något mao!? Man följer helt enkelt efter genom att justera ev glespanel eller vad man nu väljer!?
Har en nedbuktning av taket likt ett u på längden av rummet parallellt med takstolarna. Ca 2cm/m, (ca 3,5m brett) det syns om man står vid ytterväggen o tittar in mot rummet, dock inte om man kollar tvärtom.
 
Nä krypningen är svår att göra något åt, då får man vända på bjälklaget varje jul eller nåt :)

Man kan förstås ha onaturligt stora sättningar och till slut behöva rikta upp stommen men det är mer när saker börjar spricka och gå sönder än att det buktar lite.
 
  • Gilla
  • Haha
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Ok, tack för bra o snabbt svar.
 
Tak i ovanvåningar i gamla hus brukar vara dom mest drabbade av nerhängning. Ofta är det hanbjälkar som tjänar som både stöd åt takstolen och som innertak.
När det gäller uppriktning så behöver man inte vara millimeternoggrann med laserpass och liknande. Börja i mitten och shimsa emellan utåt väggarna. Små avvikelser syns inte ett dugg när taket är på plats.
 
Ja det har slagit mig att det behövs flera cm för man ska upptäcka det med blotta ögat.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har också riktat tak. Jag satte lasern typ en decimeter under målnivån och letade upp lägsta punkten. Sen fäste jag glesen i ändarna på rätt höjd (inget mellanlägg i lägsta punkten). Därefter stötte jag tunstocken i taket där jag ville skruva, läste av lasern och räknade enkelt ut hur mycket det behövde justeras. Hade en sats pallningsbrickor från Jula med typ 1-10 mm tjocklek och tog lämplig kombination och stoppde bakom. Där det var riktigt illa tog jag en bit OSB + pllningsbrickor. Till slut vanlig träskruv genom hela paketet. Gick smidigt tycker jag.
 
  • Gilla
johan_lunds och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.