A. Nygren skrev:
Vi var 4 intressenter som var med på projekteringen på Tomat & Lökvägen, Eksjöhus, Kommunen, Fam. Berggren & vi.
Vi hade 1 tomt så därför blev den lite billigare ;)
Däremot har vi lagt ner MYCKET tid på att gå på möten, läsa papper osv.
Vi har hållt på med projekteringen i över 4 år nu, vi har även varit med om otillåten nedsågning av träd, stöld av nämda träd, inte blivit meddelade om möten som direkt berörde oss & vår tomt (cykelbanan ligger delvis på vår tomt) osv. under projekteringstiden. Det har varit ganska mycket frustration under den här tiden.

Det var som tusan, tog kommunen "bara" 450k för sina tomter.
Jag förstår, då måste det kännas ännu bättre att det är så nära nu.

Enligt obekräftade uppgifter från "vår" säljare så hade kommunen tänkt sälja dem ännu billigare än så. Men att de efter protester höjde priset till 450. För vår del kändes det lönlöst att vänta på en kommunal tomt, vi ställde oss i kön alldeles för sent och har plats nummer "1100-någonting". Det är ju inte varje år de släpper tomter i ekängen precis.

Vi räknade faktiskt på ett kvadraten för något år sedan eller så, vill minnas att det var ganska trevlig planlösning på det. Ska ni ha övervåningen inredd?
 
janbo skrev:
Svar till Nisse Hult från annan tråd:

Glöm inte att ni får 7% rabatt på alla varor om ni köper Sigro-kort (gäller ett år).
Nu har jag kollat lite på deras sida och det verkar ju kanon. Bl a hittade jag precis den diskbänken som vi vill ha (om vi väljer IKEA så måste diskbänken köpas separat för de kan inte leverera en vettig). Bra var ju också att man fick rabbaten även på nedsatta priser  :)

Hur gjorde ni med köket (det kanske du har sagt, men demensen börjar komma redan  :'()
 
Nisse Hult skrev:
Jag förstår, då måste det kännas ännu bättre att det är så nära nu.

Enligt obekräftade uppgifter från "vår" säljare så hade kommunen tänkt sälja dem ännu billigare än så. Men att de efter protester höjde priset till 450. För vår del kändes det lönlöst att vänta på en kommunal tomt, vi ställde oss i kön alldeles för sent och har plats nummer "1100-någonting". Det är ju inte varje år de släpper tomter i ekängen precis.

Vi räknade faktiskt på ett kvadraten för något år sedan eller så, vill minnas att det var ganska trevlig planlösning på det. Ska ni ha övervåningen inredd?
Vad jag vet tänkte nog inte kommunen sälja dem billigare utan det var så att de inte uppdaterat sina tomtpriser på några år, och de har som sagt var stigit "lite" senaste åren.
Mjo, stå i den kommunala tomtkön kan nog kännas lite meningslöst, 1400 pers på 7 tomter i Linköping för 1 månad sen.
Som det är nu är det stoppat för mer projektering av områden i Ekängen, dvs inga fler områden kommer att påbörjas utan de kommer att slutföra de projekt de har igång och sen läggs resten åt sidan, runt 2007-2008 ska de ta nya tag igen. Med tanke på hur lång tid en projektering verkar ta kanske det kommer nytt om 3-4 år igen i Ekängen. Men det är en del projekt som redan är igång, NCC har ett STORT område bortanför vårt område, det är säkert minst 50 tomter eller så.

Jo, vi kommer ha inredd övervåning på huset redan från början, annars får vi inte plats. Det blir bara 1 sovrum på entrévåningen med vår lösning, de 2 vid köket blir hembiorum & ett litet skafferi. Bifogar en bild på övervåningen.
 
  • overvaning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nisse Hult skrev:
[quote author=janbo link=1134488283/60#71 date=1146250515]Svar till Nisse Hult från annan tråd:

Glöm inte att ni får 7% rabatt på alla varor om ni köper Sigro-kort (gäller ett år).
Nu har jag kollat lite på deras sida och det verkar ju kanon. Bl a hittade jag precis den diskbänken som vi vill ha (om vi väljer IKEA så måste diskbänken köpas separat för de kan inte leverera en vettig). Bra var ju också att man fick rabbaten även på nedsatta priser  :)

Hur gjorde ni med köket (det kanske du har sagt, men demensen börjar komma redan  :'()[/quote]

Vi kollade lite altrnativ till Kvänum till att börja med eftersom det är rätt dyrt som du säger. I slutändan blev det dock ingen större skillnad om man räknade bort rabatten. Vi har rätt mycket utdragbara lådor vilket verkar bli dyrt oavsett leverantör.

Köket står förresten och vänta på att bli uppsatt. Se bild. :cool:
 
  • IMG_2577.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon börjar de med grunden ;D
Idag beställdes köket & badrumsinredningen. Leverans runt v. 25-26 så de får in det innan semetern. F*n vad kul det här är nu när det äntligen börjar hända lite saker.
Ska åka ut till tomten imorgon och snacka med grävarn och be honom skala av all undervegetation på tomten, så slipper man göra det själv sen.
 
A. Nygren skrev:
Imorgon börjar de med grunden ;D
Kul, grattis!

Jag var ute och åkte lite i erat område igår och det var ett hus i mitten där de inte hade hunnit få på taket innan helgen. De hade visserligen försökt täcka med pressenningar, men de hade ju blåst av så det var öppet rätt ner i vardagsrummet. Vilken tur att det har varit kalasväder i helgen - eller kanske inte :-?

För er del som får leverans på en måndag bör det ju bli bli bättre  :)
 
Nisse Hult skrev:
[quote author=A. Nygren link=1134488283/60#79 date=1146561725]Imorgon börjar de med grunden ;D
Kul, grattis!

Jag var ute och åkte lite i erat område igår och det var ett hus i mitten där de inte hade hunnit få på taket innan helgen. De hade visserligen försökt täcka med pressenningar, men de hade ju blåst av så det var öppet rätt ner i vardagsrummet. Vilken tur att det har varit kalasväder i helgen - eller kanske inte :-?

För er del som får leverans på en måndag bör det ju bli bli bättre :)[/quote]
Jo jag var ute i i söndags & flyttade de sista trästockarna som låg på tomten & såg att presseningen hade börjat lossna. :(
 
frenger, var ni ute i huset idag lite efter 17? Vi var också där, fast hos er granne och snackade med plattsättaren. :)
Tänkte knacka på men vi tordes inte ;)
 
Hur går det för er, tråden är tyst som graven, skriv lite jag är nyfiken ;)
Vi ska gjuta på Tisdag! ;D Och än så länge ser det ut på följande sätt.
 
  • gravmaskin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Talande tystnad vet du. Alla är ute och sliter i sina hus. Själv har jag ägnat helgen åt att lägga golv och måla lister. Det förstnämda betydligt roligare än det senare...
 
Ja jisses vilken fart det är på hantverkarna nu. De har väl upptäckt att det är slutbesiktning den 7:e juni  ;D

När har ni besiktning?
 
Inte förrän den 15:e juni...

När jag åkte hem igår vid 21:30 så var plattsättarna kvar och jobbade i ett hus. Så nog sliter de för att hinna klart.
 
Anneli.L, vi bygger precis på andra sidan Tomatvägen. Ert hus verkar bli riktigt mysigt!
 
Ja, det är inte mycket tid man har över, trots att vi inte gör något själva!

Några reflektioner:

* Det är nervöst att se på när kakel sätts upp (hua tapeter kommer upp i veckan). Man vet ju inte hur det kommer se ut!!

* Nu ska allt kakel och alla vitvaror vara på plats, har inte sett än (vill åka ut nu... :))

* Snart är det 6-7 som jobbar med att få allt klart!

* På måndag kommer öppna spisen!

* Vildmarken och sophög i "trädgård" försvinner runt slutbesiktningsdatum...

* Altan eller markis, altan eller markis, altan eller markis....

Slutbesiktning 9 juni! ;D
 
Hellberg, du kan ju alltid ta "trädäck & markis" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.