Rackartekla
P pilen skrev:
Jag hade heller inte haft problem att komma ner i en förbrukning på 8000 kWh om jag hade valt att elda med ved dagligen.
Nu har jag valt bort det då det innebär massa jobb.
Man får komma ihåg att ved är inte gratis om man inte äger skog. Svågern la mycket fritid och pengar på sin vedhantering. Efter att han installerat bergvärmepump räknade vi på vad han tjänat på sin vedhantering.
Det visade sig att han tjänat 3000-4000 kr/år på det. Han fick köpa stock varje år, motorsåg avverkade han några stycken under de 15 år han höll på med det, vedklyv eldriven. Samt besvär med dagligen vedeldning hela vintersäsongen.
Misstänker att din förbrukning på 25 000 kWh tidigare var utan eldning.
Ved fädigkluven och hemkörd för 1200kr räcker ett år. Inga större problem.
25000kw var med två barn/senare tonåringar i huset. Fast vi eldade brasa då också.
Jag har inte skrivit här för att ”skryta” med låg elförbrukning utan ville bara berätta hur nöjd jag är med luft/luft värmen för mindre pengar än bergvärme och installerad på en dag.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Har också bergvärme. Hus på 176kvm + dubbelgarage med värme (totalt 205kvm). Ligger runt 17,500-18,500kwh per år. Vi bränner på så det är runt 23c inomhus. I källarplan runt 19-20c. Men vi har bara ett gästrum, serverrum och tvättstuga där nere.

Min bergvärmepump är ifrån 2002. Läser här i tråden att man kan räkna med att pumpen funkar i dryga 15år. Ska jag vara orolig nu då? Vad kostar en ny bergvärmepump? det är en IVT greenline bergvärmepump.
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
Ved fädigkluven och hemkörd för 1200kr räcker ett år. Inga större problem.
25000kw var med två barn/senare tonåringar i huset. Fast vi eldade brasa då också.
Jag har inte skrivit här för att ”skryta” med låg elförbrukning utan ville bara berätta hur nöjd jag är med luft/luft värmen för mindre pengar än bergvärme och installerad på en dag.
Det var inte mitt intryck att du ville "skryta". Det jag ville poängtera var att man måste titta på vilka faktorer man har som påverkar elförbrukningen. Tex som du själv skriver det är skillnad på om man har tonårsbarn hemma.
I vårt samhälle hade vi ett par som bodde i ett hus byggt på 70-talet. När de på ålderns höst sålde huset (runt 2010) visade det sig att de bommat igen övervåningen när barnen flyttat ut och stängt av värmen där för att spara el. När de nya ägarna började renovera visade det sig att huset var i så dåligt skick att det fick rivas. Det hade möglat på övervåningen och det hade spridit sig till större delar av huset. Men de gamla ägarna hade sparat en hel del pengar på att inte värma övervåningen!

Vill påstå att många rekommenderar dessa luft/luft-värmepumpar till alla hus utan att beakta vad det är för hustyp. Ts hus lämpar sig bättre för luft/vatten eller bergvärme då det har ett vattenburet system och FTX samt att det är ett stort hus med flera rum.
Hade själv en granne, en äldre dam, som hade ett litet hus/stuga med öppen planlösning och direktverkande el. Jag övertalade henne att sätta in luft/luft-värmepump och vi minskade hennes elförbrukning med mer än hälften. Detta hus var perfekt för denna typ av värmepump.
Om man skulle föreslå till någon som har ett hus på 160 m2 över två plan att de skulle ställa tre kupevärmare (3 x 2000 Watt) i ett rum i huset för att värma hela huset hade folk idiotförklarat en och sagt att då blir det ju kallt i alla de andra rummen. Men det är detsamma som att sätta in en luft/luft-värmepump i ett större hus och tro att det ska värma hela huset..
En luft/luft-värmepump är inte en mirakelmaskin som passar i alla hus vilket många föreslår och påstår!
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
R
Fast i ett hus med ftx får du ju spridningen från en L/L pump till alla rum.
 
Spridningen varierar och räcker ofta inte till för tillfredställande spridning. Om huset har ett vattenburet system är det klart att föredra att använda det. Nackdelen är bara att investeringen är högre
 
Ta det chill och bo in er nåt år innan ni funderar på att göra drastiska förändringar i uppvärmningen, annars blir det bara nåt förhastat beslut.

Men jag minns hur det var första vintern som husägare, nästa elräkning blev ba dyrare än förgående, sen kom nästa ÄNNU dyrare osv. :p Nästan alla årets kWh bränns ju under dessa typ 4 månader.

Men höj till 19-20 grader iaf, eller ännu mer om du har barn som ska kunna springa runt naken. Måste finnas lite livskvalité i att vara hemma också :)
 
  • Gilla
Håkan Bråkan och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Kan ju nämna att precis som trådskaparen så har jag elpanna, ett tegelhus från 57 på 101 kvadrat och med ettrörsystem. Vi hade 17 grader inne som varmast och förbrukade ca 2600 kWh dem kallaste månaderna. Efter installation av luft luft i bra placerat läge så har vi som mest förbrukat 1056 kWh. Och då har vi 23 grader inne mot 17 grader. Bästa investerade pengarna någonsin (betalade 23900kr inkl installation). Ett tips till dem som påstår att det inte går att kombinera luft luft på ett vettigt sätt med vattenburen el!

Kan tillägga att vi är två i huset, tvåglas fönster med självdrag och har bara "massiv mängd betong och tegel" som "isolering".
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Humlo
Krokben Krokben skrev:
Kan ju nämna att precis som trådskaparen så har jag elpanna, ett tegelhus från 57 på 101 kvadrat och med ettrörsystem. Vi hade 17 grader inne som varmast och förbrukade ca 2600 kWh dem kallaste månaderna. Efter installation av luft luft i bra placerat läge så har vi som mest förbrukat 1056 kWh. Och då har vi 23 grader inne mot 17 grader. Bästa investerade pengarna någonsin (betalade 23900kr inkl installation). Ett tips till dem som påstår att det inte går att kombinera luft luft på ett vettigt sätt med vattenburen el!

Kan tillägga att vi är två i huset, tvåglas fönster med självdrag och har bara "massiv mängd betong och tegel" som "isolering".
Bor ni i ett eller två plan? Öppen planlösning eller kringeli-krok-hus?
 
Krokben
Humlo Humlo skrev:
Bor ni i ett eller två plan? Öppen planlösning eller kringeli-krok-hus?
Två plan. Sluten planlösning skulle jag säga. Pumpen sitter i vardagsrummet som blåser mot hallen, där finns en toalett, ett rum och köket samt trappen till övervåningen. Planlösningen är så att hallen på nedervåningen och övervåningen är precis i mitten av huset så alla rum utgår från hallen. Brukar skilja en grad mellan övervåningen och undervåningen.
 
Humlo
Krokben Krokben skrev:
Två plan. Sluten planlösning skulle jag säga. Pumpen sitter i vardagsrummet som blåser mot hallen, där finns en toalett, ett rum och köket samt trappen till övervåningen. Planlösningen är så att hallen på nedervåningen och övervåningen är precis i mitten av huset så alla rum utgår från hallen. Brukar skilja en grad mellan övervåningen och undervåningen.
Det är precis som vårt hus! Har ni också betongkällare och tegel på utsidan?
Jag trodde det var lönlöst att sätta en pump i vardagsrummet då det rummet ligger i ett hörn av huset och får blåsa genom vardagsrummet, ett rum som är matsal och ut i hallen som är i mitten av huset.

Vad har du för grejer?
 
Krokben
Humlo Humlo skrev:
Det är precis som vårt hus! Har ni också betongkällare och tegel på utsidan?
Jag trodde det var lönlöst att sätta en pump i vardagsrummet då det rummet ligger i ett hörn av huset och får blåsa genom vardagsrummet, ett rum som är matsal och ut i hallen som är i mitten av huset.

Vad har du för grejer?
Vi har platta på mark och tegelfasad. För grejer? Då antar jag att du menar pump? Vi har en Mitsubishi LN25 Hero.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
bvp. Installerad i dec.förra året Start första v. jan i år .. kollade förbrukning för 5 min sedan 8004 kWh hitils i år och vi snålar inte för 5 öre ... innan konvertering minsta 27.000kwh och som mest 33.000 kwh med härliga direktel... :D(y)
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Intressant läsa dessa trådar.

Har själv bestämt konvertera till bergvärme och detta på ett hus med direkt el.

Har man vattenburen system i huset varför i all världen inte satsa på bergvärme eller luft vatten eller nåt liknande som använder vattenradiatorerna???

Lösningarna verkar oändliga så varför då satsa på B och C kvalitet?

Tänkte själv ursprungligen sätta in något luftvärmesystem i och med bakugnen att värmen skulle sprida sig. Men gång på gång stötte man på att mer eller mindre alla dessa också krävde vattenburet värmesystem i huset.

Kylskåpsstort aggregat. Har inte alla redan sådan hemma (förutom dem med fjärrvärme)?

Vi som har direkt el har ju ett skåp för varmvatten. Men det skåpet åker ju ut när man konverterar ;)

Öppna spisar och luft luft värmepump i all ära. Men dessa ersätter inte hela värmesystemet. Må hända att dessa fungerar i mindre enplansvillor där samtliga dörrar står öppna.

Har själv värme ackumulerande bakugn i vardagsrum har vi ibland +27-30.
I övervåning +10-17. Oavsett hur mycket man eldar.
Så elen måste brassa på i övervåning och i alla stängda rum.

Först jobba med veden hela sommaren (eldar ca 10 kbm), förvara det och sedan ändå ha 20 000kwh elförbrukning :mad:

Väldigt många har ju valt denna lösning. Nästan varje hus i kvarteret har luftvärmepump eller eldar.

O visst är det dyrt konvertera direkt el...har ju själv också med min familj lidit med denna skitlösning 10år. Med ojämn dålig komfort men ändå realtivt dyr värme.

Är dock roligt med veden till en viss del och pukt. Den har även fördelen att inte stanna vid strömavbrott. Så den blir ju ändå kvar till en viss del. Men el elementen och vvb känns bra slänga ut. :devilish:
 
Redigerat:
Ja bergvärme är ingen dum uppvärmning, speciell vi som bor i norrland har som regel fler kWh att räkna hem det emot. Har själv bergvärme och det är lätt att älska förbrukningen och kalkylerna brukar bli bra över tid. Smolket med bergvärme tycker jag är investeringskostnad kontra livslängd. Även om borrhålet kan återanvändas bör man kalkylera med att amortera av värmepumpen hårt, vi har fått höra sen vår pump var 12 år att den är en tickande bomb och ska man tänka så pessimistiskt får man lägga 10-12000kr per år bara på amortering av vita skåpet. Nu har dock vår pump pinnat vidare och är 17 år och brummar på ännu men jag kan förstå att man är skeptisk till nåt som når break even ganska långt fram i tid pga investeringen :)

Jämför man då detta spektakel med en luftvärmepump för 20 000kr som ger bra bang for the buck och bra utväxling på varje kWh så förstår jag att de är populära, speciellt i de delar av landet där det är kortare och varmare vintrar. Har själv en luftvärmepump i garaget och den funkar fantastiskt fint.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
L William85 skrev:
Ja bergvärme är ingen dum uppvärmning, speciell vi som bor i norrland har som regel fler kWh att räkna hem det emot. Har själv bergvärme och det är lätt att älska förbrukningen och kalkylerna brukar bli bra över tid. Smolket med bergvärme tycker jag är investeringskostnad kontra livslängd. Även om borrhålet kan återanvändas bör man kalkylera med att amortera av värmepumpen hårt, vi har fått höra sen vår pump var 12 år att den är en tickande bomb och ska man tänka så pessimistiskt får man lägga 10-12000kr per år bara på amortering av vita skåpet. Nu har dock vår pump pinnat vidare och är 17 år och brummar på ännu men jag kan förstå att man är skeptisk till nåt som når break even ganska långt fram i tid pga investeringen :)

Jämför man då detta spektakel med en luftvärmepump för 20 000kr som ger bra bang for the buck och bra utväxling på varje kWh så förstår jag att de är populära, speciellt i de delar av landet där det är kortare och varmare vintrar. Har själv en luftvärmepump i garaget och den funkar fantastiskt fint.
Hur dyr värmepump har du egentligen? min är en dyrare modell och kostade 65000kr
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.