Som rubriken indikerar behöver jag gå igenom en takbjälke i mellanbjälklaget för att nå dit toalettstolen är tänkt att vara placerad.
Det är ett gammalt hus som byggdes om lite på 70-talet.
Bjälken jag tänkte gå igenom är 75x230mm och 1170mm lång. Mitt på bär den en avväxling från en annan takbjälke.

Vad tror ni? lägga på plywood på bägge sidor och ta fram hålsågen eller ska man använda plåt? Hur långt behöver man förstärka?

cirkeln indikerar var jag vill få upp avloppet och röret var det befinner sig i nuläget
 
  • Handritad skiss av takbjälklag för diskussion om avloppsdragning genom 75x230mm bjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gäller att göra håltagningen så nära bjälkens mitt som möjligt och centrerat på höjden. Förstärk med plywood på båda sidor. Ett 110 mm hål i en 230 mm hög bjälke är för stort egentligen. Det som räddar bjälken är att den är så kort. Det bästa hade annars varit att flytta bjälken något, men det är kanske inte möjligt.
 
Tack för dina synpunkter.
Vad är anledningen till att du tycker att genomföringen bör göras nära mitten på bjälkens längd?
 
Det beror på att de inre krafterna i bjälken ser lite olika ut i olika delar. Håltagningar vid bjälkens mitt längdmässigt sett gör minst skada. Man bör undvika håltagningar nära upplagen. Detta är generell kunskap.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja det är lite att fundera på. Man kommer relativt nära upplaget hur man än gör i detta fallet. Frågan är hur man kan motverka det på bästa sätt.
Tack för dina tankar.
 
Kanske får byta plats på toalett och duschhörna i alla fall. Ett 75 hål till dusch borde man kunna göra utan vidare tycker man väl
 
  • Ritning av badrumsplan med toalett, duschhörna och handfat markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 75 mm hål är mycket bättre.
 
Kanske är det en konstruktör som svarat men jag måste undra. Med 21mm plywood, en på vardera sida om balken som hellimmas med trälim och som skruvas tätt. Jag har svårt att se att det skulle försvaga balken. 42mm plywood är starkare än en regel, det har iaf jag fått lära mig.
 
Plywoodens syfte är att motverka sprickbildningar, inte att kompensera för den sänkta bärförmågan. Trådar i Byggahus forum har många läsare som kanske har snarlika men inte identiska problem.
 
Och men om plywood monterades som jag föreslog, efter hela bankens längd. Skulle det inte fungera menar du?
 
Det är klart att om man limmar ihop två 21 mm plywoodskivor så kan de fungera som en balk. Plywood och trä har jämförbara elasticitetsmoduler. Plywooden är absolut okänsligare för håltagningar.
 
Du har ingen möjlighet att palla under bjälken var sida om hålet ?
 
P Per1234 skrev:
Du har ingen möjlighet att palla under bjälken var sida om hålet ?
Nej, tyvärr inte.
Vi håller på att tänka om layouten på badrummet. Återkommer om vi tar hål
 
I Ivar Nelson skrev:
Nej, tyvärr inte.
Vi håller på att tänka om layouten på badrummet. Återkommer om vi tar hål
Hur mycket får du över på översida undersida ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.