FaffeF
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr drar direktverkande rätt mycket mer så 1800kWh för Dec är i sin ordning. Vi hade 1500 på nästan dubbla arean men då har vi bergvärme. Utan bergvärme skulle det troligen varit närmare 4000kWh.
Gjorde ett ofrivilligt, jämförande test genom att missa att ett strömavbrott på en fas hade utlöst motorskyddet på värmepumpen, så vi körde elpatron i en månad. Förbrukningen gick från 60-80 kWh/dag jordvärme till 130-200 elpatron. Det blev inte så billigt med den där elbilen :lying:. 250kvm hus + 60 kvm garage som ska värmas. Kom på det efter en månad...
 
  • Wow
Robert-san01
  • Laddar…
Rackartekla
A Arnodt skrev:
RackarTekla,
Grattis ni har inte någon ventilation alls, alltså.
Hur hälsosamt kan det vara?

Byta ett kök gör de på 2 à 3 dagar, tar väl inte 3 månader?
Inte om man är min sambo.
Väldigt noggrann.
 
Rackartekla
D Daniel Kron skrev:
Hur gör ni med ventilationen nu då?
Inget. Här finns luft så det räcker.
Jag har inte en haft en enda förkylning på över ett år - trots 6 barnbarn i åldrar 4-10 år.
 
Hej!
Vi bor i ett helt nytt tvåplanshus på ca 190 kvm
och förbrukade 2400 kwh 1/12-31/12 vilket jag
tycker är mycket för ett nytt modernt hus iofs
så har vi ett spa och ett vidbyggt dubbelgarage på ca 50 kvm
som håller 15-16 grader.
Jag trodde faktiskt vårt nya hus skulle förbruka mindre
då också håller innetemp på 20g.
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
Stämmer. Vi har klarat oss utan i 10 år.
Hej och välkommen till forumet. Bry dig inte om alla som svarar dig kritiskt. Men för att man ska må bra är det viktigt med ventilation.
NI kan bygga om och plugga tillluftkanaler. Så att frånluften fungerar i våtutrymmena genom att installera eller möjligen använda fläkten. Titta även på frånluftslösningen med köksfläkten.
R Robert-san01 skrev:
Exakt. Aningen skickar du 15-20 000/år till elbolagen eller till banken för köpet av ny värmeanläggning. Tyvärr är det ungefär så valen ser ut.
Om du börjar med att sänka luftväxlingen på FTX när du inte är hemma bör du ha det lite varmare när du kommer hem och har rätt att göra. Se sedan över den så att den är rätt inställd i förhållande på hur många som bor där etc tillhör dina skyldigheter.

Eller så köper du en luft/luftvärmepump för första årets kostnad och placerar den vid en öppen yta. Realistiskt värmebesparing ca 40% även fast en del påstår upp till 60 %.
 
Rackartekla
När köksfläkten är återinstallerad så är det genom att ha den på som luften drivs ut från våtutrymmen.
Vad jag ville med mitt inlägg - från början - var att berätta om hur bra det var att sätta in en luft/luft värmepump till ett relativt billigt pris och minimalt ökad energikostnad.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Har funderat på bergvärme, har haft folk ute som givit offert på det. Vore intressant att se hur stor skillnad det kunde göra i förbrukningen.
En enkel investeringsanalys för bergvärmepump:

Antagande att bolånen kan utökas för att finansiera bergvärmeinstallationen.
115 000 kr Investering + 5000 kr inteckningskosttnad + bankadmin = 120 000 kr

Antar att du kommer hålla 20 grader inomhustemperatur. Då är en rimlig förbrukning 20 000 kWh på ett år varav ungefär en tredjedel är hushållsel. Dvs ca 20 000 - 6 000 = 14 000 kWh i uppvärmning + tappvarmvatten. Detta försörjs med elpatron idag.

Bergvärmepumpen (med effektvakt) dimensioneras för hela effektbehovet vid dimensionerande vinterutetemperatur på orten. Har du effektvakt på pumpen bör du kunna gå ned i säkringsstorlek till 16 A om du inte har värsting-induktionshällen.

Om vi räknar med att den rörliga den på elpriset under 20-årsperioden är (0,4 + 0,25 + 0,331)*1,25 = 1,225 kr/kWh (elhandel + elnät+ elskatt). Egentligen vet vi att elpriset kommer öka över tid, vilket gynnar kalkylen för bergvärme än mer.

En rimlig förbrukning för ditt hus är ca 20 000 kWh varav ca 6000 är hushållsel. Detta innebär att 14 000 kWh går till uppvärmning och tappvarmvatten. När värmepumpen producerar varmvatten har den sämre verkningsgrad, och bättre när den gör värme till radiatorerna, men för enkelhetens skull räknar vi med att den har årsvärmefaktor på 3. Detta innebär att elanvändningen för uppvärmning och tappvarmvatten förväntas bli ca 14 000 / 3 = 4667 kWh. Dvs du sparar ca 9333 kWh varje år i medeltal.

Detta motsvarar 9333 * 1,225 = 11445 sparade kronor per år i rörliga kostnader.

Att gå ned i säkring tjänar du 6050 - 4330 = 1720 kr varje år.

Totalt sparar du 11445 + 1720 = 13165 kr per år eller ca 1100 kr per månad.

Om lånet går på 120 000 kr har du en pay off på 120 000 / 1100 = 9,1 år

Men, bergvärmepumpen förväntas hålla i ca 15 år. Vill du ha amorterat klart lånet efter 15 år blir månadskostnaden för amortering 667 kr. Binder du räntan 10 år idag får du 3,5% vilket inte är helt orimlig medelränta på 15 års sikt heller. Detta innebär räntekostnader på 350 kr i månaden som sjunker med 2 kr varje månad. Här har jag inte räknat med ränteavdraget, det får du se som bonus. Så den totala räntekostnaden + amortering blir då ca 1017 kr /månad. Dvs under, men mycket nära besparingen.

Efter de 15 åren passerat kommer du tjäna upp till en tusenlapp i månaden om värmepumpen fortfarande puttrar och går. Jag känner många som har 25-30 år gamla värmepumpar.
Dessutom har värdet ökat på ditt hus då många köpare inte ser en 15-årig gammal värmepump värd 0 kr, dessutom så har ditt borrhål och brine-krets en mycket längre livslängd och därmed har den kvar värdet.

Kanske ingen imponerande kalkyl..

Värt att komma ihåg är att detta är beräknat på ett s.k. "normalår". En varm vinter sparar du mindre och ett kall mer, men framförallt sprider du dina kostnader och blir inte lika känslig för prisvariationer och kalla vintrar då två tredjedelar av energin alltid kommer gratis från berget och du behöver bara betala för den sista tredjedelen.

En luftvärmepump har säkerligen mycket bättre lönsamhet, men den har också en hel del nackdelar som att den inte gör tappvarmvatten, den låter, syns och ger som sagt inte lika god termisk komfort.

/R
 
N
17 grader inne låter hemskt. Alla ytor känns kalla och det blir ett obehagligt inomhusklimat.
Jag har ett mindre hus än du (75 m2) men betydligt äldre och säkerligen mycket sämre isolerat. Har två glasfönster och en i princip oisolerad (spån) vind. Ingen källare.
Har ett vattenburet system som kan värmas med ved och/eller el.
Använder det dock sällan utan kör med luft/luftvärmepump. Den är den bästa investering jag gjort. Sänkte min förbrukning med 40 %. Har ett par elradiatorer på övervåningen och i badrummet. I övrigt är det värmepumpen som står för värmen. Blir varma sköna golv och rum. Har öppen planlösning vilket ju är viktigt om man kör med luftvärmepump.
Håller alltid 22-23 grader inne, är inte sparsam med varmvatten och använder enbart glödlampor. Värmer även upp ett mindre verkstadsutrymme i ett av uthusen. Använder ofta motor- och kupévärmare till bilen.
Årsförbrukning: 9000 kWh och då ingår ju även hushållsel.
Det jag skulle kunna tänka mig är att skaffa en luft/vattenvärmepump men är väldigt nöjd med min luft/luft. Kostade runt 20000 med installation.
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
När köksfläkten är återinstallerad så är det genom att ha den på som luften drivs ut från våtutrymmen.
Vad jag ville med mitt inlägg - från början - var att berätta om hur bra det var att sätta in en luft/luft värmepump till ett relativt billigt pris och minimalt ökad energikostnad.
Jag hade heller inte haft problem att komma ner i en förbrukning på 8000 kWh om jag hade valt att elda med ved dagligen.
Nu har jag valt bort det då det innebär massa jobb.
Man får komma ihåg att ved är inte gratis om man inte äger skog. Svågern la mycket fritid och pengar på sin vedhantering. Efter att han installerat bergvärmepump räknade vi på vad han tjänat på sin vedhantering.
Det visade sig att han tjänat 3000-4000 kr/år på det. Han fick köpa stock varje år, motorsåg avverkade han några stycken under de 15 år han höll på med det, vedklyv eldriven. Samt besvär med dagligen vedeldning hela vintersäsongen.
Misstänker att din förbrukning på 25 000 kWh tidigare var utan eldning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
hej!

Ny som husägare här så det kanske är rimligt pris detta men jag behöver bolla mer er mer vana husägare!

Har ett 129 kvm hus med direktverkande el och vattenradiatorer. Har nu senaste månaderna haft ca 17 grader inne enligt mätare. Är det rimligt att huset trots detta skall kosta ca 1900 kr i elnät från Vattenfall och ca 1500 kr för elförbrukning från elbolag?

Har ledlampor, är borta dagtid med all belysning släckt, de flesta lampor av när jag är hemma. Ny disk och tvättmaskin och har inte använt torkskåpet.

Är detta en ”normal” elkostnad? Det låter skyhögt i mina öron och jag förstår inte hur jag skulle kunna sänka den, går ogärna runt med 14-15 grader inne...
Vi hade exakt samma upplägg hos oss kallt och dyrt...dina 16t kw/h (tror jag läste rätt) låter inte mycke... Vi låg stadigt på 30tkw/h år men räkningar i nov - mars mellan 3000-5000 kw/h mån ... gissa dom elräkningar... har nyss bytt till bergvärme 22-24 ° istället för 14-18 ° och sparar redan minst 60% förbrukningen ...

det jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare
 
Det är ingen ide att spara genom attsläcka lampor om man har elvärme, det ger ingen besparing.

Att sänka temperaturen när det är kallt ute ger inga extrema besparingar. Det är differensen mellan inne och ute som är den avgörande. Den blir inte så mycket mindre av att dra ner någon grad.

Om man funderar på någon typ av vattenburen vörmepump bör man titta påliken framledningstemperatur som krävs för att hålla huset varmt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen ide att spara genom attsläcka lampor om man har elvärme, det ger ingen besparing.

Att sänka temperaturen när det är kallt ute ger inga extrema besparingar. Det är differensen mellan inne och ute som är den avgörande. Den blir inte så mycket mindre av att dra ner någon grad.

Om man funderar på någon typ av vattenburen vörmepump bör man titta påliken framledningstemperatur som krävs för att hålla huset varmt.
Ska den vara låg /hög ?
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
Inget. Här finns luft så det räcker.
Jag har inte en haft en enda förkylning på över ett år - trots 6 barnbarn i åldrar 4-10 år.
Jag gissar att huset ventileras ändå genom att det blir ett visst självdrag?

Men, i sämsta fall blir det dyrare än att låta Ftx-aggregatet vara igång (utan värmeelement). Ftx'en återvinner värme ur ventilationsluften. Nu släpper ni ut värmen utan återvinning...

Men för att återgå till TS frågeställning så är det rent generellt ett dåligt tips att slå av ventilationen i ett hus som är byggt för mekanisk ventilation. Det kan orsaka problem både för huset och de som bor där.
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
J
Vi har 70kvm + källare lika stor. Litet FTX-aggregat i källaren som ventillerar källaren, i övrigt självdrag. Byggt -33, tilläggsisolerat någon gång på 70-80-tal.

Övervåningen värms med luft-luftvärmepump, källaren av två oljeleement + FTX-aggregatet som förvärmer till 18C vid behov. Vinterkylan kostar på vissa månader.
  • December 2100kWh.
  • November 1600kWh
  • Oktober 1200kWh
  • September 800kWh
  • Maj-Aug 550-600kWh (= mitt hus "grundförbrukning".
Årsförbrukning 15-16kkWh.

Har 22-23C på övervåningen, 19-20 i källaren. Bästa investeringen monetärt bör vara en Luft-Luftvärmepump för 15-20kkr inkl. installation. Det susar lite, men det är väl det som är nackdelen. Återbetald på några år.
 
M EmmaRa skrev:
bergvärme, Vore intressant att se hur stor skillnad det kunde göra i förbrukningen.
Stapeldiagram som visar minskad energiförbrukning i kWh från 2016 till 2019 efter byte till bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


256m² sutteränghus byggt 1976 i Jämtland.

Hade tidigare direktel och 19-20° inne och endast grundvärme i källaren på 12-13°.

Nu bergvärme och 21-22° i hela huset.
Har gått från 35,000kwh/år till 15,000kwh.
 
  • Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.