Hej. Håller på att öppna upp mellan kök och vardagsrum. Huset är et 2-planshus från 70-talet. Med en bred på 8m.

Öppning är ca 2m. Så frågan är om jag bör jag stötta upp detta.
 
  • En delvis rivet väggparti mellan kök och vardagsrum i renoveringsprocess, synliga trästommar och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tvivlar jag på, men det krävs mer info för att svara på.
 
Är fönstren vi ser på gaveln eller långsidan?
En planlösning behövs för att man ska kunna se, helst med takstolarna och/eller nocken markerad.
Ditt foto visar inte om väggen är bärande eller inte.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är fönstren vi ser på gaveln eller långsidan?
En planlösning behövs för att man ska kunna se, helst med takstolarna och/eller nocken markerad.
Ditt foto visar inte om väggen är bärande eller inte.
Fönsterna är på gaveln. Kan se om jag kan lägga upp ritningen på huset.
 
Då måste det till en sektionsritning, för det är hjärtväggen du gör öppningen i. Hade det varit 10 meter brett hus hade jag sagt säkert bärande. Hade det varit 6 meter brett hade jag sagt inte bärande. Men 8-metershusen varierar. Kan dessutom ha blivit lite bärande med åren om huset har satt sig.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Då måste det till en sektionsritning, för det är hjärtväggen du gör öppningen i. Hade det varit 10 meter brett hus hade jag sagt säkert bärande. Hade det varit 6 meter brett hade jag sagt inte bärande. Men 8-metershusen varierar. Kan dessutom ha blivit lite bärande med åren om huset har satt sig.
Har tyvärr ingen sektionsritning. Det bästa jag kunde hitta var en litteringsritning. Men rent generellt känns det som det borde vara lungt. Väggen går inte mitt i huset samt att där inte satt någon balk. Men vill vara säker. Bifogar en bild från kattvinden med.
 
  • Bild på en kattvind med synliga takbjälkar, isoleringsmaterial och en trästödstruktur utan synliga balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplan som visar rummens layout och elinstallationer, märkt med tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är bärande, ställ en pelare i ytterväggen och en i andra änden. Sen kan du kanske få hjälp här med lämplig balk.
 
S Simsonsson skrev:
Den är bärande, ställ en pelare i ytterväggen och en i andra änden. Sen kan du kanske få hjälp här med lämplig balk.
Är du säker? Är 1,5 plans hus. Sågade i en regel för att se om det skulle klämma vilket det inte gjorde. Från ytterväggen fram till den jag rivit är det 3,5 m. Borde den inte sitta mer centrerat om den vore bärande. Mäklaren sa att den inte var det på visningen, men han litar jag inte på :p
 
windestal
Att den inte sitter i mitten betyder absolut inte att den inte är bärande, i vårt hus sitter en bärande vägg 2,65 in från ena sidan och typ 5 meter från andra, från gavel till gavel... Långt från mitten med andra ord. Praktiska skäl kan ha gjort att den inte hamnade i mitten hos er heller.
(Förtydligande: säger inte att den måste vara bärande hos er, bara att det inte kan avfärdas pga att den inte är i mitten)
 
Om det inte nyper när du handsågar en lodrät regel är det ju ett gott tecken.
 
Av planritning att döma så skulle jag också säga att den var bärande. Eftersom det är 1 1/2 planare så är takstolarna inte fribärande heller (oftast). Tydligast kan man se på sektionsritningen såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.