Hej!
Vi köpte huset för drygt ett år sedan och den var besktiktad av säljaren och jag gjorde genomgång med besiktningmanen innan vi köpte huset. Nu upptäckte vi att venatationen i huset är för dålig och ventalationsfirman tyckte att det pga kanalsystem är underdimensionerad. Se svaret från de:
"Flödet i huset är för dåligt. Hälften av vad det ska vara. Problemet är att kanalsystemet är underdimensionerat. Det går inte få högre flöde i det befintliga kanalsystemet. Om vi byter fläkten på taket till en som har dubbel effekt så kommer vi öka flödet med max 10-20% . (Vi behöver öka med 50%) Priset för fläkt med arbete och elektriker blir ca 6200:- Vilket känns dyrt när vi inte kan garantera att det blir bra. Hade det gått å byta ut kanalerna hade det vart en lösning. Men dom är inbyggda. Så isåfall får man riva väggar mm".

Vad tycker ni? Vad kan kosta att bygga ut mm? Vi vill ha bra ventalation eftersom vi har små barn med astma.
Betraktas det som ett dold fel?
 
JanneJanne123
Har ventilationsfirman behövt riva något för att konstatera att kanalerna är underdimensionerade? Om inte så är det svårt att få det till att felet är dolt.

Jag hade nog chansat på fläkten för 6200.
 
Nej. De gjorde inte det utan bara inspektion/undersökning .
 
Jag gissar att huset byggdes långt innan dagens krav på ventilation ens var påfunnet?

Det verkar vansinne att förutsätta att ventilationen skulle vara lika bra som i ett nybyggt hus?

Jag tycker det vore läge att undersöka möjligheterna att installera ett riktigt ventilationssystem med tanke på astman istället för att bygga vidare på en redan dålig / befintlig lösning.

Sök på FTX på forumet så hittar du många i samma sits som er själva.
 
Trend17,

När byggdes ert hus då, det anger du inte?

Om ni själva inte ens har märkt eller lidigt av den "dåliga ventilationen" och den tidigare familjen inte blivit sjuka, då kan det nog inte vara så farligt att bo i huset med den "dåliga ventilationen". Den "dåliga ventilationen" ni har nu i ert hus, är nog bra mycket bättre än i husen som byggdes på 1960-talet, då ventilationen var i stort obefintlig.

Om ni idag har halva rekommenderade ventilationsflödet så är det ju ganska bra ändå.
Enl. Folkhälsomyndigheten riktvärde för ventilation i bostäder
0,35 L/(m2 s) eller minst 4 L/(person s)
m2 = golvyta i bostad.
Är det dessa riktvärden er ventilationsfirma menar med att ni har halva ventilationsflödet?Eller vad menar er ventilationsfirma? Men om ni har halva rekommenderade ventilationsflödet idag, då skulle ni ju behöva öka till det dubbla ventilationsflödet, alltså öka med 100 %, inte bara öka med 50 %. Missförstånd här?

Byt till den större fläkten till kostnad 6000 kr och ni får ca 20 % ökat ventilationsflöde, till låg penning. Det är klart att ventilationsfirman vill ha lukrativa uppdraget att byta ut alla ventilationskanaler och aggregat, kostar säkert 150000 kr eller mer. Kanske ännu högre kostnad då väggar och tak måste brytas upp och återställas, målas och tapetseras.

Ökas flödet i ett befintligt ventilationssystem med 50 %, då ökar tryckfallen till det dubbla, dvs en fläkt kommer kräva dubbla el-effekten. Eller vad menar ventilationsfirman bromsar? En större fläkthjul kanske inte får plats,eller fläktvarvtalet kan inte ökas tillräckligt. Det kan klart uppstå extra tryckfall i aggregaten om det dimensionerats för det befintliga ventilationsflödet.
 
Redigerat:
Hur stort och vilka flöden har ni? Vad är det för dimensioner på rören? Ge oss lite mer info
 
Tack för alla svar. Huset är från1979.
Jag ska försöka återkomma med svar på dessa frågor och jag kommer kanske att be annan firma göra bedömning och jämföra med?
 
Är huset byggt 1979 var det tyvärr vanligt att det bara drogs ø100 kanaler överallt och ofta inga ljuddämpare.
Så risken med att öka luftflödet är att det kommer bli ljud från ventilationssystemet.
 
Här är en bild på hur kanalerna (125mm) såg ut i vårt hus från 1982.... besiktningen påpekade lågt flöde i vårt hus (nähä!) också och rekomenderade rengöring av kanalerna. Eftersom vi ändå rev på vinden satte jag in helt nya kanaler till hela huset vilket inte va någon större kostnad, när jag gjorde det själv.

Nu går fläkten på minsta läget och allt funkar bra. Så det kanske är lönt se så kanalerna är rena först.

Ventilationskanal från 1982 med synlig smuts och igensättning inuti som leder till lågt luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.