Hej,

Kan inte riktigt finna något svar på min fundering. Har flytande golv mellan ett par rum och skall nu sätta in innerdörrar. Hade inte tänkt att ha någon tröskelplatta varvid jag nu kom på att dörren mest troligt i sådana fall kommer komma lite väl högt över golvet?
Bör jag kapa karmsidorna för att minska glipan till golvet? Eller har ni någon annan idé?

Vh
 

Bästa svaret

gör du inget så hamnar ju dörrbladet ca 16mm över golvet 8mm skall där vara för ventilation ,själv hade jag nog kapat av karmsidorna 6-8mm
t
 
  • Gilla
Putnah
  • Laddar…
En viktig detalj vid flytande trägolv är att inte göra dessa för stora utan rörelsefog.
Då kan en rörelsefog tex göras mera (naturlig) som en tröskel.
 
Försöker kapa dem 7mm då.

Har köpt vida, färdigmålade. Några stalltips hur jag undviker att de flisar?
 
Skär ett snitt med kniv där du ska såga så minskar du risken för att det flisar upp sig
 
P Putnah skrev:
Försöker kapa dem 7mm då.

Har köpt vida, färdigmålade. Några stalltips hur jag undviker att de flisar?
Har du en kap och gersåg med en klinga som inte är sliten så lägg dem med den synliga sidan uppåt.
Såga ett grundt snitt först så att du får ett spår som du sen kan såga igenom helt
Det flisar inte så mycket om tänderna på klingan skär nästan parallellt med arbetsstycket.
Sågar du med maxdjup på klingan med en gång så är risken stor att det flisar sig
 
Kapen är visserligen ganska ny, men har kapat 130m2 parkett med den. Vet inte om det sliter likt laminat men den känns hyffat vass.
 
P Putnah skrev:
Kapen är visserligen ganska ny, men har kapat 130m2 parkett med den. Vet inte om det sliter likt laminat men den känns hyffat vass.
Prova på en bit trä så ser du och kan få in rätt snits på hur du ska göra.
Tror nog att klingan inte ska vara så sliten så att det inte ska fungera
 
Får prova mig fram. Har en kasserad karmsida jag kan testa på. Klingan är lite grov, så provar knivtricket också.
 
P Putnah skrev:
Får prova mig fram. Har en kasserad karmsida jag kan testa på. Klingan är lite grov, så provar knivtricket också.
Om du har för grovtandad klinga kan det vara en bra idé att köpa en fintandad klinga.
Ska du bara ha den till några framsidor behöver den inte vara av högsta kvalité och svindyr.
Räcker bra med en billig från Jula eller Biltema
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.