Bergvärmepump är absolut en god investering!

Jag vill påstå att ditt hus är normalt och verkar inte ha några fel. Tänk på att den höga förbrukningen bara är de kalla månaderna så de 16.000. KWh per år kommer skilja sig mellan månaderna
 
Inte ovanligt att kall luft sugs in vid lister och dörrtrösklar.
En termograf kan hjälpa dig med att reda ut det.
Går man i tofflor eller sockar så märker man ofta inte varifrån kylan kommer.

Termografibild som visar temperaturvariationer vid en dörrtröskel med kall luftinläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termografibild som visar temperaturvariationer vid lister och en dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Instämmer i tidigare svar, FTX-aggregatets tilläggsvärme är nog boven i dramat. Skruva ner tilläggsvärmen till att börja med, kontrollera med en energimätare typ IKEA Sparsnäs för att se om det ger någon effekt. Hade tidigare en gammal Bahco Minimaster FTX i kombination med luftvärmepump, med den kombinationen gick det att köra hyfsat snålt i sutteränghus. Modernare FTX ger en stor effektivitetsskillnad.
 
fotohasse fotohasse skrev:
Inte ovanligt att kall luft sugs in vid lister och dörrtrösklar.
En termograf kan hjälpa dig med att reda ut det.
Går man i tofflor eller sockar så märker man ofta inte varifrån kylan kommer.

[bild] [bild]
Man kan gå med en liten låga (tändare eller värmeljus) längs lister, trösklar, dörrkarmar och kolla om det drar där.
 
Humlo
Stefan N Stefan N skrev:
Hyr en värmekamera och gå igenom huset.
Är det för att se om det läcker värme/kyla nånstans?
 
Rackartekla
M Marcussjogren skrev:
Bergvärme är väl lite av värmepumparnas Rollce-Roys, finns många andra alternativ med betydligt lägre köp-/installationskostnad.

Vilken typ och vad som lönar sig beror lite på vart du bor.
M EmmaRa skrev:
hej!

Ny som husägare här så det kanske är rimligt pris detta men jag behöver bolla mer er mer vana husägare!

Har ett 129 kvm hus med direktverkande el och vattenradiatorer. Har nu senaste månaderna haft ca 17 grader inne enligt mätare. Är det rimligt att huset trots detta skall kosta ca 1900 kr i elnät från Vattenfall och ca 1500 kr för elförbrukning från elbolag?

Har ledlampor, är borta dagtid med all belysning släckt, de flesta lampor av när jag är hemma. Ny disk och tvättmaskin och har inte använt torkskåpet.

Är detta en ”normal” elkostnad? Det låter skyhögt i mina öron och jag förstår inte hur jag skulle kunna sänka den, går ogärna runt med 14-15 grader inne...
Hej EmmaRa!
Jag kan verkligen rekommendera att installera en luft/luft värmare. Jag bor i ett enplanshus från 1987 / 163m2. Ordinarie uppvärmning är egentligen värmeväxlare men den stängde vi av för 10 år sedan. Vi har klarat oss med att elda i öppen spis och med extra elelement i badrummen.
9/1 2017 installerade vi en luft/luft värmepump. Nu slipper vi upp och elda på morgonen. Det har redan lönat sig. Varmt och skönt inne - 22 -23 grader. Varmare när brasan tänds på em. Årsförbrukning el allt som allt: 8399 kWh. Kostnad värmepump inkl installation 22150kr.
 
Rackartekla,

Ni stängde av en värmeväxlare för 10 år sedan??? Vad då värmeväxlare? Varifrån kom energin till värmeväxlaren då gjorde att den kunde värma ert hus?

En öppen spis är oerhört dålig på att ta vara på energin i veden. Den mesta värmen går nämligen ut genom skorstenen. Luft-luftvärmepumpen ni installerade hur många kW värme kan den ge maximalt då?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
För att förtydliga:
1) ts har vattenburna element, och det varma vattnet kommer ifrån? Fjärrvärme? Elpatron?

2) ts har även ett äldre ftx, som kanske bränner på med el om det är för svalt.
 
Rackartekla
A Arnodt skrev:
Rackartekla,

Ni stängde av en värmeväxlare för 10 år sedan??? Vad då värmeväxlare? Varifrån kom energin till värmeväxlaren då gjorde att den kunde värma ert hus?

En öppen spis är oerhört dålig på att ta vara på energin i veden. Den mesta värmen går nämligen ut genom skorstenen. Luft-luftvärmepumpen ni installerade hur många kW värme kan den ge maximalt då?
Värmeväxlare inbyggd med ledningar och utblås av varmluft i taket. Det kallades Minimaster och Minivent från Bacho. (BORO-hus). Min sambo tyckte detta systemet var oekonomiskt så vi stängde av. (25000kw/år då)
”Öppen” spis är det ju inte utan en Contura braskamin.
DAIKIN emura x värmepump ger - om jag fattar rätt - 1.0-6.1 kW
Jag är inte så insatt i det tekniska men det fungerar jättebra och DAIKIN var skön att ha i somras. Jag trodde aldrig jag skulle ens behöva sätta på AC för att KYLA i mitt hus.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Jag hoppas att det var värmeelementet i minimastern ni stängde av, inte hela aggregatet. Annars har man ju ingen ventilation...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Rackartekla
useless useless skrev:
Jag hoppas att det var värmeelementet i minimastern ni stängde av, inte hela aggregatet. Annars har man ju ingen ventilation...
Stämmer. Vi har klarat oss utan i 10 år.
 
Rackartekla
Rackartekla Rackartekla skrev:
Stämmer. Vi har klarat oss utan i 10 år.
Köksfläkten går ju på ibland men nu har den också varit avstängd sedan oktober pga byte av hela köket.
 
M EmmaRa skrev:
hej!

Ny som husägare här så det kanske är rimligt pris detta men jag behöver bolla mer er mer vana husägare!

Har ett 129 kvm hus med direktverkande el och vattenradiatorer. Har nu senaste månaderna haft ca 17 grader inne enligt mätare. Är det rimligt att huset trots detta skall kosta ca 1900 kr i elnät från Vattenfall och ca 1500 kr för elförbrukning från elbolag?

Har ledlampor, är borta dagtid med all belysning släckt, de flesta lampor av när jag är hemma. Ny disk och tvättmaskin och har inte använt torkskåpet.

Är detta en ”normal” elkostnad? Det låter skyhögt i mina öron och jag förstår inte hur jag skulle kunna sänka den, går ogärna runt med 14-15 grader inne...
Jag förstår inte kombinationen direktverkande el och vatten radiatorer? Ender är det väl direktverkande elradiatorer eller också är det vattenburen värme, möjligen med elpanna. Vattenburna elradiatorer finns inte däremot finns det oljefyllda.
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
Köksfläkten går ju på ibland men nu har den också varit avstängd sedan oktober pga byte av hela köket.
Hur gör ni med ventilationen nu då?
 
RackarTekla,
Grattis ni har inte någon ventilation alls, alltså.
Hur hälsosamt kan det vara?

Byta ett kök gör de på 2 à 3 dagar, tar väl inte 3 månader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.