Nils Björkman,

Varför träffades inte du säljaren personligen och tillsammans skrev under köpekontraktet?
Visst finns en teoretik sannolikhet att säljaren drabbas av hjärtsvikt en minut efter det att du först skrivit på och då det är hans tur att skriva på och han inte längre är förmögen att skriva på.

Vi människor är inte osårbara, utan kan när som helt, och ofta olägligt drabbas av sjukdom, och till och med i värsta fall avlida, på lång sikt kommer vi alla att ta farväl av jordelivet.
 
Har inte läst alla kommentarer, men reagerar på din fundering "Vad kommer banken att säga" Jag vet inte vad du menar, men om jag gissar att du ska finansiera köpet med lån hos banken, så tar det nog stopp där. Du har ju inget att pantsätta. Inte ens ett köpebrev undertecknat av säljaren. så.... What to do?
 
Också OT, men ändå väldigt aktuellt i detta fallet.

Det som säljaren och dennes anhöriga råkat ut för är naturligvis en tragedi på många sätt.
Men det kan komma som ytterligare en chock för närstående, när de inser att de i många fall inte har rätt att "hjälpa till" med att hantera den sjukes affärer och andra personliga angelägenheter, utan detta måse hanteras genom att en god man/förvaltare utses.

Det finns en relativt ny lagstiftning, Lag (2017:310) om framtidsfullmakter, som trädde i kraft den 1 juli 2017.
Tanken med en framtidsfullmakt, är att man själv skall kunna bestämma vad som skall hända om man hamnar i en situation där man inte längre kan ta hand om sina affärer.

Vill gärna göra fler medvetna om möjligheten att skriva en framtidsfullmakt.
Kanske att man själv tänker igenom sin situation, eller kanske tar upp detta med anhöriga som är äldre.
 
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
K kirk69 skrev:
Självklart så kan det funka om ingen ifrågasätter. Men ”med handen på pennan” fungerar absolut inte som du skriver. Man kan hjälpa någon som av olika anledningar inte kan skriva under (fysiska hinder), men absolut inte någon som är medvetslös. Då kan lika gärna vem som helst skriva på och man kan hävda att det var han som säljaren som skrev på.
Vem som helst kan inte skriva på och det skrev jag inte heller, det var nära anhöriga till den medvetslöse som kände till avtalet och var dom som skrev. Dom var även arvingar ifall den medvetslöse skulle avlida. Vi blev rekommenderade av överförmyndaren i kommunen att använda oss av den möjligheten. Det är en gammal praxis som jag ser när jag kollar runt på nätet fortfarande används som nödlösning när man inte kan få till en annan lösning inom den tid som krävs i den enskilda fallet
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Om mäklaren var närvarande vid kontraktsskrivningen så borde han rent logiskt kunna bevittna kontraktet. Fanns det även en kollega till mäklaren i närheten kanske även denne kan skriva på. (Lite gråzon nu om hur närvarande kollegan kanske var...) Såvitt jag vet krävs det inte att bevittnande görs inom en viss tidsperiod från undertecknande.

I vilket fall tycker jag man kan prata med de anhöriga och arvingar om att få tillträde på tillträdesdagen även om inga pengar överförts. TS kan t.ex. föreslå att de behåller ett rum att ha möbler och tillhörigheter i en begränsad tid. Att inte behöva flyttstäda och kanske till och med få hjälp att flytta/slänga möbler kan också vara en bra morot. Med välvilja och hjälpsamhet samt förståelse för de anhörigas svåra situation kommer man långt.

Behövs det så kan ett hyreskontrakt upprättas med en månadskostnad. Hyreskostnaden är ju då självklart något som är en skada för köparen och kan enkelt dras av köpeskillingen som kompensation för förseningen av tillträdet. Den totala kostnaden för TS blir därför lika stor, förutom en liten besparing av ränta. Då har man indirekt påtalat det där med skadestånd utan att ha gjort det på ett negativt eller hotfullt sätt.
 
BirgitS
S STB skrev:
Såvitt jag vet krävs det inte att bevittnande görs inom en viss tidsperiod från undertecknande.
Men man kan ju bara bevittna en namnteckning, dvs. intyga att namnteckningen är från den person som det ska vara, om man antingen ser personen göra namnteckningen eller personen intygar att det är hens namnteckning.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K
L Tommy Lövgren skrev:
Vem som helst kan inte skriva på och det skrev jag inte heller, det var nära anhöriga till den medvetslöse som kände till avtalet och var dom som skrev. Dom var även arvingar ifall den medvetslöse skulle avlida. Vi blev rekommenderade av överförmyndaren i kommunen att använda oss av den möjligheten. Det är en gammal praxis som jag ser när jag kollar runt på nätet fortfarande används som nödlösning när man inte kan få till en annan lösning inom den tid som krävs i den enskilda fallet
Det är en lösning när personen ifråga inte kan skriva under för att den fysiskt inte kan, men vill. Men får absolut inte användas nu för tiden om personen är medvetslös.

Skulle det vara så så behövs ju inga goda män eller framtidsfullmakter m.m. Bara hålla i den medvetslöses hand och skriva under.

Oavsett, så är det ingen lösning i detta fallet. Lantmäteriet godtar inte ”hand på penna” om personen i fråga är medvetslös.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Jag drog caset kort för en fd lantmätare. Korta svar på din frågor:
Nej, köpebrev utan säljarens underskrift godkänns ej. Anhöriga kan inte teckna för någon annan utan fullmakt. God man behöver utses för den sjuke om denne inte tillfrisknar, vilket görs av överförmyndaren. Den gode mannen kan skriva under för den sjuke.
Så var fallet när vi köpte vårt hus. Dock var tidigare ägare omyndigförklarad redan innan föräljning började. Så jag tror att det måste gå till på liknande sett?
 
Bara för att reda lite om vad som behöver göras: god man eller förvaltare har inte att sälja fastigheten i det här fallet, det är redan gjort. Det är bara att kvittera att affären är slutförd som krävs. Det är ett väldigt enkelt uppdrag som en god man verkligen räcker för.
 
S Springhunter skrev:
Kolla jordabalken 4 kap 1 paragrafen. Bevittning är inte ett krav.
Jo, bevittning krävs för lagfart enligt 20 kap. Det är lite lustigt att det inte är ett formkrav för köpet utan bara för lagfarten, men det kommer sig av att köpet ändå är giltigt utan bevittning om inte säljaren kan göra gällande att underskriften är förfalskad. Därav den vilande lagfarten.

Så affären är klar men ändå i limbo.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänker också såhär.
Med underskrivet kontrakt samt gjord betalning så anses du nog som ägare.
Har du dessutom fått tillträde (nycklar t.ex) så är du också i besittning av fastigheten.

Då är det inte mycket formalia kvar att fixa. Du är i besittning fram tills kronofogden avhyst dig, vilket inte kommer ske med tanke på omständigheterna. Så även om inskrivningen tar tid, så kan du ändå börja nyttja din egendom.
Jag tror också att det kommer funka men är lite frågande inför hur en eventuell pantsättning kan lösas. Bankerna är nog inte översvallande lyckliga över att betala ut pengar och pantsätta en fastighet de faktiskt inte är säkra på ifall dokumentationen är "perfected" (jag vet inte vad det heter på svenska).
 
God man är enklaste lösningen. Att vänta ut en bouppteckning kan ta flera år om någon av dödsbodelägarna vill strula.
Ser exempel emellanåt där dödsbon står på lagfarterna trots att personen avlidit för långt över 10 år sedan.
 
God man- skap upphör omedelbart vid dödsfall ! Kan vara bra att ha i åtanke.
 
En fotografi av en text från ett köpeavtal som beskriver paragraf 9 om kontraktsbrott och dess villkor.
Detta verkar vara standard skrivelsen i avtal kollade på mina två köpeavtal på olika mäklarfirmor

Textutdrag som beskriver konsekvenser vid köparens kontraktsbrott i ett fastighetsköp.
 
  • Bild av en textavsnitt från ett köpeavtal som beskriver ansvar vid kontraktsbrott.
  • Utdrag av text som beskriver vad som händer vid köparens kontraktsbrott i avtal om fastighetsköp.
  • Textutdrag om kontraktsbrott från ett juridiskt dokument eller köpeavtal.
  • Textutdrag om kontraktsbrott från ett köpeavtal med rubriken och detaljer om ersättning och hävningsrätt.
Hej alla, tack för era bra svar ovan.


Det har gått en tid sen jag ställde frågan om tillträde när säljaren ligger medvetslös. Om någon är nyfiken hur det hela slutade, så kommer här upplösningen.


Som någon rekommenderade ovan, så ringde jag till banken ganska omgående där i mitten av januari och meddelade kortfattat till banktjänstemannen vad mäklaren hade rapporterat till mig, nämligen att "säljaren är lite krasslig, så det är ytterst osäkert om säljaren kommer kunna underteckna något köpebrev på tillträdesdagen”.

Bankmannen svarade: ”Tack för informationen, men vi får utgå från att säljaren kryar på sig och tillträdet blir av som planerat”. Så det var inte mycket mer med det samtalet. Det kändes ändå bra att ha rapporterat saken, så man har ”ryggen fri”.

Sen blev det ingen lång väntan, faktiskt bara ett par minuter. Jag hade just avslutat samtalet med banken när mäklaren ringde och meddelade att säljaren tyvärr hade avlidit. I samband med detta fick hela affären en dyster skugga över sig, så det var därför jag inte ville engagera mig mer i denna diskussionstråd. Jag blev faktiskt lite nedstämd själv… Särskilt när jag tänkte på rosorna i trädgården som förra ägaren frågat om denne kunde gräva upp ett par stycken och ta med till sin nya lägenhet.

Jag ringde tillbaka till banken och meddelade nyheten, och banken skulle återkomma till mig när de pratat med mäklaren. Därefter kan man väl säga att banken och mäklaren skötte det mesta sinns-emellan, så jag behövde inte vara särskilt aktiv.

De anhöriga hade förmodligen en svår tid, och jag ville inte pressa dem i onödan, så man kan säga att vi gjorde upp saken lugnt och sansat. De anhöriga jobbade på bra med att städa ur huset, jag blev erbjuden att ta över diverse prylar från den tidigare ägaren, men det var aldrig tal om någon explicit kompensation för att tillträdet blev försenat och jag drev inte heller på för det.

Mäklaren hade först en idé om att vi skulle försöka få igenom tillträdet bara 2 veckor försenat med hjälp av läkarintyget, ett intyg från arvingarna som intygar att de är de enda kända arvingarna, och köpekontraktet. Jag var misstänksam mot den här lösningen och vi hade ett långt samtal där jag framhöll mina farhågor. Det kändes som att mäklaren ville avsluta affären så snabbt som möjligt oavsett om jag skulle få lagfarten beviljad eller inte, så jag var orolig att bli lämnad med ett ogiltigt köpebrev (påskrivet av arvingarna) och att jag sen skulle behöva rodda i att skaffa fram riktiga handlingar utan mäklarens hjälp i fall att det blev avslag från Lantmäteriet. (Tänk om arvingarna plötsligt inte blir så intresserade av att träffas när de fått sina pengar? – Då skulle jag ha ett seriöst problem!). Jag frågade också om mäklaren hade checkat oddsen med Lantmäteriet, att de skulle kunna bevilja en lagfart utan bouppteckning. Mäklaren hade ringt och kollat, och det enda svar Lantmäteriet kunde ge var att man får försöka ansöka med de handlingar man har, de kunde inte lämna något förhandsbesked i såna här fall.

Mäklaren lovade i alla fall att hjälpa till med ärendet ända tills lagfarten blivit godkänd och vi bestämde att om banken är med på lösningen så skulle vi försöka köra med tillträde utan färdig bouppteckning.

Banken behövde i sin tur lite betänketid och deras jurister behövde säga sitt, vilket tog någon vecka. Så man inser att det är en slags bankservice att få juridisk bedömning av såna här fall. Hade man betalat huset kontant hade det varit helt upp till en själv om man vågat lita på mäklarens lösning eller så hade man behövt betala en jurist för råd. Banken svarade tillslut att de ville invänta bouppteckningen, för de trodde att Lantmäteriet skulle kräva den och de ville inte ta risken att stå utan giltiga köpehandlingar. Därmed blev tillträdet uppskjutet på obestämd tid. De anhöriga jobbade på bra med bouppteckningen och handläggningen gick snabbt. Så redan efter 3-4 veckor var bouppteckningen godkänd och registrerad hos Skatteverket och tillträdet blev av ca 1,5 månader försenat.

Nu har jag tillträtt till mitt hus och jag är så nöjd med fastigheten som passar perfekt för mina behov. Det är mycket att renovera, fast jag köpte huset också för jag tycker om att fixa och jobba med händerna. Så jag hoppas kunna publicera ett och annat om mina projekt här på byggahus.se
 
  • Gilla
Bettan74 och 47 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.