Husleveranserna till Paradishagen (Trivselhus) har enligt rykten börjat redan med det första huset. Våran byggsats kommer på onsdag nästa vecka. Nu finns det mer än betongplattor att titta på m.a.o. ;D
 
Tidigare var det sagt att det skulle komma fyra hus under denna vecka. Har inte varit ute och tittat i veckan men om det stämmer borde det finnas minst tre hus resta i eftermiddag - för imorgon bitti kommer vårt hus!!!!

Så får man bara hoppas att inte någon av skräckhistorierna man hört av arbetskamraterna om husleveranser som tippats av i rondeller, gaffeltruckar som krossar takstolar etc blir verklighet...

//Staffan
 
Hej Frenger!

Som sambo med Insane och med en 6-årig dotter är jag givetvis lite nyfiken på de blivande grannbarnens ålder. Hur gamla är Smilla och Lova?
Kul att ni bygger ett Kvadraten förresten. Har ni behållt standardplanlösningen?

/ Sofie
 
...och du Staffan, jag hoppas er husleverans kom i morse.
Känns det inte lite ... overkligt? Själv vågar jag nog inte tro
på att vi bygger hus förens det verkligen står där (i slutet
av maj).

/ Sofie
 
Hej Shandala,

Smilla är 4.5 och Lova är 1.5. Jo vi fastnade för kvadraten till slut. Fast först var vi inne på att bygga med Trivselhus, men vi fick inte till det med husmodell/situationsplan/tomt/pris etc. Sen funderade vi ett tag på "Lyckan" som vi tyckte var jättebra men den var svår att placera in på dom tomter som fanns kvar på Tomatvägen. Kvadraten passade perfekt på den tomten vi till slut fick tag i så då fick det bli så.

Vi har inte ändrat på någonting alls i planlösningen. Det är exakt som i katalogen. Till och med situationsplanen är samma med husets och carportens placering på tomten.

//Pål
 
Jo, det var riktigt pirrigt att åka ut till Ekängen klockan 7 på fredagmorgonen. Två och en halvtimme senare var ytterväggarna på plats och lastbil nr 2 rullade in med gavelnockar och takreglar. På eftermiddagen såg det ut som ett riktigt hus - vårt hus!
 
Det var ju en jägarns tur att det inte var någon annans hus som kom till din tomt :)
Nejdå, jag är inte alls avundsjuk, inte alls, jag lovar! ;D
 
Snart kommer 2:a leveransen. Vi undrade båda vad det kunde vara och kunde inte komma på vad som fattades.. Huset står ju där och ser nästan klart ut, men tak o allt?!

2:a leveransen består av golv, dörrar, trappa, lister o allt vad det kan vara... hehe ;D
 
Va, menar ni att de levererar det också? :surprised: Jag som trodde det växte fram efter hand då man bott där ett tag, jag som hade sett fram emot att bo på stampat jordgolv! :D

Lite mer allvarligt, fy fasen vad fränt det måste vara, jag ser verkligen fram emot att vara i er sits! Vilket tar ett "litet" tag till. Hur lång tid tog det mellan första och andra leveransen?
 
Jag tror det tar mellan 6-8 veckor mellan 1:a och 2:a leveransen. Jo, det känns otroligt bra att gå runt i huset och i alla rum. Vi har fått upp många inneväggar nu och varmt är det... har god lust att ta med en sovsäck... ;D

Hur har ni alla gjort med garaget? Isolerat? Kallgarage? Isolering i förrådsdel? Vi hade inte tänkt att isolera (ingen sålde in det till oss) och nu undrar snickare om de ska isolera allt. Det visar sig att endast halva garaget är isolerat p g a brandvägg.
 
Vi har inte planerat att isolera det, och förrådsdelen bygger vi nog senare, om inte snickarna kan tänka sig att göra det för en billig penning, då blir det nog att isolera den delen.
 
Hellberg,

Visst var det du i Corren? Spännande att man skall bli granne med en kändis!

//Pål
 
Jo det var jag... man måste ju ställa upp när pressen kallar.... ;)
 
Nu så har jag också läst det hela, mycket avgifter blir det. Tror dock vi klarade oss undan billigare eftersom vår tomt redan hade en fastighetsbetäckning & att kommunen stod för vår avstyckning mot att de fick en del av tomten (en gammal vägsnutt som skulle varit GC-väg på gamla stadsplanen).
 
Det är säkert motiverat med dessa avgifter, men samtidigt tror jag att de har en verksamhet som är föråldrad. Det var mycket noggrannare förr när de åkte ut och inspekterade, såg till att folk renoverade etc. Tror verksamheten är högst ineffektiv... Hur mycket arbete är det egentligen att titta på en karta i 10 minuter?! Utskriften av bygglovsbeslutet kostar väl ca 5000 kr...

Bänkskiva i köket i sten eller laminat? Dessa ständiga val....

Förresten, vi gör inneväggar med isolering i garaget. Dessa ingick ej, förutom brandväggsdelarna vilket är ca 60% av väggarna... är det inte konstigt att inte inneväggar ingår automatiskt? Det ser ju inte klokt ut att inte ha ett komplett garage!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.