Hej!

Håller på med en omfattande renovering av min lägenhet och har stött på ett problem som jag inte riktigt kan klura ut en bra lösning på.
Har spanjolettlåsning på balkongdörrarna (dubbeldörr) som stängs och låses via vredet. Tyvärr när golvet lades så gick stången emot golvet och vi blev tvugna att skruva bort den. Så nu står jag här med en balkongdörr som jag inte får stängd!

Hur hade ni löst det? Jag hade först tänkt mig att sätta en skjutregel på den vänstra dörren (öppnas sist) som går ner i golvet, och sedan kapa spanjoletten nedtill och låta haken vara kvar upptill. Kan detta fungera? Vill så gärna behålla spanjoletten då det är en originaldetalj!
 
  • En gammal vitmålad dubbeldörr med spanjolettlås och vred mitt på, i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbla balkongdörrar med vit ram och persienner, saknar låsstång nedtill efter golvinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit balkongdubbeldörr med borttagen spanjolettstång längs golvet som visar problemet med att stänga och låsa dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit balkongdörr med spanjolettlås och vred, och skador vid golvet som indikerar problemet med stängningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
T Trude skrev:
Hej!

Håller på med en omfattande renovering av min lägenhet och har stött på ett problem som jag inte riktigt kan klura ut en bra lösning på.
Har spanjolettlåsning på balkongdörrarna (dubbeldörr) som stängs och låses via vredet. Tyvärr när golvet lades så gick stången emot golvet och vi blev tvugna att skruva bort den. Så nu står jag här med en balkongdörr som jag inte får stängd!

Hur hade ni löst det? Jag hade först tänkt mig att sätta en skjutregel på den vänstra dörren (öppnas sist) som går ner i golvet, och sedan kapa spanjoletten nedtill och låta haken vara kvar upptill. Kan detta fungera? Vill så gärna behålla spanjoletten då det är en originaldetalj!
Du får väl ta en bild på hur det ser ut när dörrarna är öppna!
Skall väl vara en tröskel med hål i.

Nu ser jag spanjoletten är utanpåliggande,
Går det inte att försänka ett hål i metall med en liten fläns.
 
Jag hade anpassat spanjoletten så den passar den nedre stångens infästning får göras om.
Finns det plats för fästet i golvet?
 
Hade den tanken också, att kapa stången och böja till den på nytt. Tyvärr är det alldeles för tajt mellan golv och dörr för att det ska fungera
 
Du behöver inte bocka på nytt utan det brukar vara möjligt att endast kapa längden och sedan fixa till infästningen på nytt, ofta är det bara att borra ett nytt hål på rätt ställe.
Hur mycket utrymme finns det?
Är utrymmet jämt under hela aktiva dörrbladets (högra dörren) svängutrymme i ytterkant där spanjoletten ska sitta?
Är dörrbladen helt plana i underkant eller finns där en överfalsning?
 
Satt det tidigare en krok i tröskeln nedtill som spanjoletten skulle låsa mot?

Jag skulle jacka ut dörren nedtill för att få tillbaka kroken högre upp på tröskeln och korta spanjoletten så att nedre haken kan få tag i kroken utan att ta i golvet.
 
T toolman77 skrev:
Satt det tidigare en krok i tröskeln nedtill som spanjoletten skulle låsa mot?

Jag skulle jacka ut dörren nedtill för att få tillbaka kroken högre upp på tröskeln och korta spanjoletten så att nedre haken kan få tag i kroken utan att ta i golvet.
Om det finns utrymme så är det så man brukar göra, om dörren är överfalsad i nederkant så brukar det finnas tillräckligt utrymme.
Om det inte finns utrymme så kan man ofta fälla in en modern fix spanjolett, vilken spanjolett man väljer beror på dörrens mått men det bör vara avsett för pardörrar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.