M
M EmmaRa skrev:
Har funderat på bergvärme, har haft folk ute som givit offert på det. Vore intressant att se hur stor skillnad det kunde göra i förbrukningen.
Bergvärme är väl lite av värmepumparnas Rollce-Roys, finns många andra alternativ med betydligt lägre köp-/installationskostnad.

Vilken typ och vad som lönar sig beror lite på vart du bor.
 
M
T tobben87 skrev:
Har ditt FTX aggregat element för eftervärmning av luften? Kan vara den som är igång och drar en del ström också.
Annars är de bara börja leta efter hönshus hos grannen. =)

Här är en BH klassiker:
[länk]
Bra fråga, vet faktiskt inte. Får kolla!
 
M
L lob skrev:
Scrollade igenom inläggen men hittade ingen som rättar en desinformation/sammanblandning av begrepp som verkar föreligga. Om du har en elpanna har du INTE direktverkande el. Du verkar ha ett vattenburet system som värms med elpanna eller har jag fel? Nackdelen är en något sämre verkningsgrad jmfrt med direktel men du har ju mycket bättre möjligheter att ändra din uppvärmning. Närmast till hands är väl värmepump i någon form men du har ju redan nu ganska låg(tro det eller ej) så rent ekonomiskt kanske du inte får världens snabbaste payoff-tid men du har ju stora möjligheter att få en mycket bättre komfort med drägliga inomhustemeperaturer.
Mvh LOB
Stämmer.

Lustigt dock, i mäklarbeskrivningen står just ”direktverkande el”...
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
Bergvärme är väl lite av värmepumparnas Rollce-Roys, finns många andra alternativ med betydligt lägre köp-/installationskostnad.

Vilken typ och vad som lönar sig beror lite på vart du bor.
Absolut. Luft-luft finns ju billigare.

Luft-vatten blev jag avrådd från pga att det inte skulle bli så mkt billigare än bergvärme här och att jag skulle få ett rätt stort aggregat precis framför ytterdörren...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mäklare ska man inte lita på när det gäller byggnadsteknik.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
EmmaRa,

Du säger du har FTX-ventilationssystem. Alltså återvinning av värme från frånluften. Frågan är om det aggregatets värmeväxlare fungerar korrekt. Damm och smuts i värmeväxlaren kanske? De finns nog luftfilter i den, kanske ska bytas.
Du nämner att du är nyinflyttat i enfamiljshuset. Då är det nog ingen mening att tala om beräknad elförbrukning då, som du gör. Det kanske är den tidigare boendes elförbrukning som ingår i den.

Om du kollar FTX-aggregatet temperaturerna där tillufttemperatur, frånlufttemperatur osv. Om det går att se sådant på FTX-aggregatet som kanske är från det att huset bygges 1983? Är det roterande värmeväxlare

Det borde även gå att minska på ventilationen dvs minska luftflödes. Du behöver kanske inte behöver ha riklig ventilationen, speciellt inte om du önskar minska din elenergiförbrukning.

Varför inte montera en luft-luft-värmepump? Kostar nog inte så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
J-stedt och 5 till
  • Laddar…
K
En luft luftvärmepump skulle förmodligen sänka din elförbrukning med 50-70 nu under vinterhalvåret.

Annars tycker jag att det låter som relativt normala siffror. Har familjemedlemmar med motsvarande hus som gör av med mer.
Själv har jag ett helt nytt hus med 30 cm isolering i väggar och under betongplattan men har ändå gjort av med 1300 kWh under december.
 
M EmmaRa skrev:
Husen här ska inte vara dåligt isolerade (ser man till hur värmen försvann nu under elavbrottet så avtog det rätt normalt enligt de tabeller jag såg med.)

Jag skulle ju gärna vilja att det vore en eltjuv nånstans så jag kunde åtgärda det. Kan bara inte identifiera vad det skulle kunna vara dock...
Skaffa en luft/luft värmepump. Du tjänar bra med pengar på det. Eftersom du kör elvärme så är din förbrukning normal. Höj temperaturen, det kan inte vara nyttigt att sitta still i i den temperaturen.
 
Brrr,inte kan man bo i ett så kallt hus,vi hade elförbrukning 1/12-1/1 2050kwh.Bor i hus byggt 1956 på 240 kvm ,Ftx vent ,nya 3glasfönster samt 3 pers i hushåll som går i skjorta inne och har 21-22gr med bergvärme
Är väldigt frusen och betaler gärna lite mer för komfort ,men sannolikt elvärme som kostar ,vi hade oljepanna för 12år sedan och kostnaden idag skulle vara dubbelt med detta
 
Med tanke på att ditt hus är byggt på 80-talet har du troligtvis ett RDAA-aggregat eller liknande som FTX.
Ett bra och robust aggregat men det har inte så bra verkningsgrad jämfört med dagens roterande FTX-aggregat. Hur som helst, om ditt FTX-aggregat är från när huset byggdes 1983 så är det dags att byta det.
Du måste vara medveten om att ditt FTX-aggregat vill värma upp hela huset medans du försöker sänka temperaturen i vissa rum genom att stänga av radiatorerna. Med tanke på att du tillför mycket lite värme via radiatorerna (i vissa rum ingenting) innebär det att FTX-aggregatet inte har någon större mängd värme (energi) att återvinna utan måste tillföra värme via elvärmare i aggregatet. Det innebär att du värmer huset med direktel (mäklaren kanske inte hade så fel? ;))
Ta dit en ventilationsfirma och be dem räkna på att byta till ett modernt FTX-aggregat. Om det bara är själva aggregatet som behöver bytas borde kostnaden för det bli ca 25-30 tusen.
Ett förslag/alternativ: https://www.soliduct.se/ostberg-heru-100-s-ec-2/p-1915.htm
Sedan höjer du temperaturen i hela huset till normala 20-21 grader så att du trivs och att det finns värme att återvinna i FTX.
Om jag hade varit i din sits hade jag även satt in en bergvärmepump. Vet inget om prisbilden i dina hemtrakter men här i Halland kostar det ca 120 000 att sätta in en bergvärmepump för en normalstor enfamiljsvilla när man redan har ett befintligt vattenburet system.
Om du väljer att göra dessa båda investeringarna har du sedan ett mycket effektivt uppvärmningssystem.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Rörligt avtal.

Jag kan inte se att jag kan sänka kostnaderna mer med systemet nu. Har kallt på golv och fryser om jag inte har filt runt mig. :)
Elhandelspriset har legat på 60 öre ex. moms i december ( jmf dec 2017 låg det på 32 öre). Det är det dyraste sen 2011. Det i kombination med höjda elnätspriser och kalla dagar i december gör att elräkningen blir högre än vanligt.

Om du har vattenburet värmesystem skulle jag investerat i bergvärmepump om jag hade möjlighet. Fördelen med detta är komfort+energisnålt, men längre avbetalningstid. Om jag inte ville lägga dessa pengar hade jag köpt en luftvärmepump, daikin xr30 som kan producera 3kW värme när det är -20 grader utomhus. Och placera denna i ett rum där det är öppen planlösning och där du kan få skjuts på luften i huset så det cirkulerar mellan rummen. Låt radiatorerna stå på 17 grader och ställ luftvärmepumpen på 25 grader. Då kommer din elräkning gå ner drastiskt under vintermånaderna. Problemet är att det kan bli kallare golv och inte lika skön värme då luftvärmepumpen inte får bort kallras från fönster och strålar inte värme lika skönt som radiatorer. (Dessa fördelar har du med bergvärme)

/R
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
hej!

Ny som husägare här så det kanske är rimligt pris detta men jag behöver bolla mer er mer vana husägare!

Har ett 129 kvm hus med direktverkande el och vattenradiatorer. Har nu senaste månaderna haft ca 17 grader inne enligt mätare. Är det rimligt att huset trots detta skall kosta ca 1900 kr i elnät från Vattenfall och ca 1500 kr för elförbrukning från elbolag?

Har ledlampor, är borta dagtid med all belysning släckt, de flesta lampor av när jag är hemma. Ny disk och tvättmaskin och har inte använt torkskåpet.

Är detta en ”normal” elkostnad? Det låter skyhögt i mina öron och jag förstår inte hur jag skulle kunna sänka den, går ogärna runt med 14-15 grader inne...
Jag har ett hus på 120kvm som jag inte använder och därför har satt tempen på 10C och hade 3500kr i elräkning för december så orimligt är det inte
 
har 180 kvm med bara elvärme, hade ngt liknande i förbrukning 1700 ca, hade ca 20 grader å allmänt kallt överallt kändes de som. Har nu satt in luft luft, stoooooor skillnad på värme kan jag säga. Dock suger den nästan lila mkt ström men har nu ca 22-23 utan ngt element alls igång
 
Hej EmmaRa,
Din årsförbrukning är inte alls orimlig för ett hus av din storlek.
Du bör dock titta på ett par saker:
1. Elnätsavgiften, förmodligen inte något att göra åt, i den kostnaden är även numera energiskatten inräknad ca 38 öre per kWh inklusive moms. Dock kan det vara klokt att titta på att du har rätt säkring, här kan du helt enkelt ringa till ditt elnätsbolag. Det här är ju ett monopol så dom kan inte "lura dig" med höga avgifter annat än om du har fel tariff eller för hög säkring
2. Kraftkostnaden. Du säger att du har rörligt elpris och det har varit fasligt dyrt under år 2018. Priset har varit enligt följande för andra halvåret:
Juli: 55,90 öre per kWh
Augusti: 59,30
September: 53,70
Oktober: 47,90
November: 54,3
December: 54,70

På samtliga priser ovan tillkommer mervärdesskat - 25 %, kostnad för elområde (det finns 4 elområden i Sverige) vilket kan vara ganska dyrt om ditt hus ligger i Skåne, samt Elcertifikatavgift som kan vara ca 3,5 - 4 öre per kWh. Dessutom tillkommer ditt avtalade påslag på det rörliga spotpriset, ovanstående priser är de som anges på elbörsen Nordpool och avser månadsmedelpriser i mellansverige, i själva verket är det ett unikt pris för varje timme under månaden.
Om du med rörligt pris i stället menar "tills vidare pris" alltså ett fast månadspris som din elleverantör sätter (du har i dessa fall aldrig tecknat något elavtal) så blir det fasligt dyrt!
Mitt förslag är att du kontrollerar hur ditt elavtal ser ut, har du aldrig tecknat något avtal så skall du göra det snarast!
Om du har ett "riktigt" rörligt avtal, alltså ett som är baserat på "börspriset" så skall du titta på alla ingående delar:
Eventuella fasta månadsavgifter bör du försöka förhandla bort
Påslaget på timspotpriset bör inte vara högre än max 3 öre per kWh inklusive moms
Checka också hur ditt elbolag räknar fram elcertifikatkostnaden, någon sorts transparens borde dom kunna ha (det finns en egen börs för just elcertifikaten men den är inte lika transparent).
Om du har ett dåligt elatal tycker jag du skall säga upp det och skaffa en ny leverantör.
Bara genom att hota om detta brukar man kunna pressa villkoren (jfr förhandla om bankränta).
Annars kan jag rekommendera "Kundkraft" som gör löpande upphandlingar på (tror jag) både rörliga och fasta priser.
I övrigt kan sägas att det i princip bara att det är om ditt hus är galet stort som det blir någon avgörande skillnad om man ställer ner värmen i vissa rum till minimitemperatur - alltså inte i ditt fall. Att ha ett hus med stora temperaturskillnader mellan olika rum kan nog medföra att du har risk för fuktströmning mellan rummen (kondenseffekt)
Jag tror att du får finna dig i att betala lite mera för en dräglig inomhusmiljö (själv tycker jag att ca 19 grader är komfortabelt).
Och så är det givetvis dyrt att (som jag själv) vara väldigt förtjust i varma bad. Duschar gör du ju på gymet så för dig är nog detta inga problem.
Det där med badrummet låter ju mest som något av kosmetisk natur, självklart fräsigt med nytt fräscht badrum men troligtvis lever ditt gamla badrum ett bra tag till.'
Slutligen, checka din frånluftsvärmepump enligt tidigare rekommendationer och ta en rejäl funderare på om du någonsin kommer få tillbaka investeringen på en eventuell bergvärme- eller jurdvärmepump. Det beror mest på var ditt hus är beläget. Många verkar för övrigt inte räkna in framtida servicekostnader på en avancerad jord- eller bergvärmeanläggning.
Lycka till och frys inte ihjäl i vinter!
 
M EmmaRa skrev:
Som sagt. Är ny husägare, därför jag rådfrågar.

Uppsala, byggt 1983. Treglasfönster i hela huset, FTX-ventilationssystem. 20A säkring. 16670 kwh/år uppskattat på senaste fakturan. Står att senaste förbrukning var ca 1850 kWh vilket förbryllar mig då jag haft allt neddraget på minimi i elpannan.
Jag tycker det är låg förbrukning med tanke på att du har direktverkande el.
Elpriset är nästan dubbelt så högt som förra året så det kvittar tyvärr hur mycket man minskar förbrukningen räkningarna är ändå högre än förra året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.