Är det möjligt att i en lägenhet riva ut ett badrum och göra om det till en klädkammare?

Går det att sätta igen avlopp och golvbrunn så att man kan lägga golv? Kan en styrelse i bostadsrättsförening sätta sig emot det?
 
Beror lite på vad som står i stadgarna och vad styrelsen tycker. Antar att du har 2 toaletter i lägenheten? Men för o göra det enkelt för dig själv och nästa ägare så hade jag jämnat ut golvet med reglar med distanser under och sen golvspån med laminatgolv eller heltäckningsmatta på. Då kan nästa ägare återställa det till ett badrum utan problem.

Alt 2 är att täppa igen golvbrunnen och sen flytspackla för o slippa få en nivåskillnad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för tydligt svar!

Ja, det vore ju bra att göra det så att det kan återställas sen om man skulle vilja återgå till två badrum.

W Willewonka skrev:
Beror lite på vad som står i stadgarna och vad styrelsen tycker. Antar att du har 2 toaletter i lägenheten? Men för o göra det enkelt för dig själv och nästa ägare så hade jag jämnat ut golvet med reglar med distanser under och sen golvspån med laminatgolv eller heltäckningsmatta på. Då kan nästa ägare återställa det till ett badrum utan problem.

Alt 2 är att täppa igen golvbrunnen och sen flytspackla för o slippa få en nivåskillnad.
 
Du bör absolut ta upp detta med styrelsen i din förening innan du genomför förändringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som klimt sa, kolla läget med styrelsen innan du gör något.

Nu när jag tänker efter så kanske det räcker med o lägga distanser och sen spånskivor i formaten 1200x2500 för o få det jämnt. Beror lite på hur mycket fall du har där.
 
Ja, jag kommer absolut fråga styrelsen. Tänker bara om det är omöjligt att sätta igen avlopp för att det påverkar i resten av huset, eller om det skulle vara görbart.

K klimt skrev:
Du bör absolut ta upp detta med styrelsen i din förening innan du genomför förändringen.
 
Vad händer när det torkar ut i vattenlåset? Lär ju inte lukta hallonbåtar då direkt..
Finns kanske någon lösning för det med iofs.
 
S StevieGee skrev:
Vad händer när det torkar ut i vattenlåset? Lär ju inte lukta hallonbåtar då direkt..
Finns kanske någon lösning för det med iofs.
Ja han får ju täppa igen brunnen och röret till handfatet på något sätt.
 
Det borde räcka att tejpa för avloppen med lämplig beständig plast. Vi hade en vanlig plastpåse tejpad över toalettavloppet på vår lilla toalett i över 10 år innan vi gjorde om det, utan problem.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Som sagt, du måste ha tillstånd från föreningen. Det är en lite udda fråga, vanligare att folk vill bygga ett till badrum. Strikt formellt tror jag att du kan behöva bygglov dessutom, om man ex. tänker sig att detta gör bostaden mindre tillgänglig för rullstol, misstänker jag att det kan bli avslag från stadsbyggnadskontoret.

Rent tekniskt borde det inte vara några problem. Tänk på att även ventilationen kan påverkas, byt inte ut dörren, det finns troligen en ventilationsspringa vid tröskeln, den är viktigt för balansen i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.