Är det någon som har koll på var gränserna går? Vi har en altan med plasttak, inga fönster annat än gamla plexiglasgrejor på nordsidan.

Hur mycket (brukar man kunna) ändra utan bygganmälan och när krävs det bygglov?

Skulle gärna vilja bygga om det till något vi kan använda året runt, antingen uterum eller en del av bostadshuset. (Är själv inte helt klar över skillnaden), men...

Om vi säger att jag bygger om nordsidan till en välisolerad vägg, gör om taket till ett riktigt tak, med isolering och allt, fyller i hålen i övriga väggar med riktiga fönster, även cellplast och flytspackel (evenuellt med värmeslingor) för ett riktigt golv. Vad innebär då det? - Bygganmälan? / Bygglov? Antar att detta går förbi begreppet "uterum", men var går i så fall gränsen?

Jag vet att det bästa är att gå till kommunen och kolla, men eftersom det än så länge bara är idéer så kollar jag med er här först.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Skulle gärna vilja bygga om det till något vi kan använda året runt, antingen uterum eller en del av bostadshuset. (Är själv inte helt klar över skillnaden), men...
Om man bygger med ovanstående resultat, betraktas det som svartbygge om det upptäckts. Samtidigt är det svårt att sälja om där inte finns ett bygglov. Jag tror att preskriptionstiden är 10 år.

Jag har bygglov på mitt bygge.
Trädäck med pool och trädgårdsmöbler utanför ett hus med ett glastak och hög häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det gamla ut.
En liten träbyggnad med mörkbruna väggar och röd plåttak intill ett vitt hus, omgiven av grönska och en grill framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skillnaden mellan altan med skärmtak, och uterum/bostadsrum, går vid om du har väggar. Det du vill göra innebär att det krävs bygglov. Men du kan givetvis ev. göra det som en attefallstillbyggnad (max 15 kvm). I så fall krävs bara bygganmälan.
 
Väggar = går att stänga för.
Dvs vikbara väggar räknas. Eller skjutdörrar.

Tveksamt om draperi, om än fixerat i golv och tak räknas. Markiser räknas inte som tak, har för mig att vikbara tak som fälls ut inte gör det heller. Exempelvis något som är fixerat på en pergola.
 
E
Som nämnts tidigare kan du klara dig med en bygganmälan och bygga en sk Attefallstillbyggnad med max 15m2.

Det låter enkelt med ”bara bygganmälan”, men i praktiken krävs samma typ av ritningar och kontrollplan som vid bygglovsansökan. Enda skillnaden är att det blir lite billigare än bygglov samt att kommunen i princip ej kan neka en att bygga en Attefallstillbyggnad.

Själv fick jag utöver bygganmälan även göra en kontrollmätning, totalt med alla kommunala avgifter landade ”tillstånden” på 10.000 kr.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Kontrollplanen anpassas till byggnationen.

Ett lovbefriat tillbyggnad av denna typ håller på sin höjd en ritning/beräkning av dess bärighet samt ev inmatning av mått.

Enkel åtgärd, därför torde byggherren (du) kunna vara KA.

Tråkigt om kommunen kräver extern matare


Vi rev ett uterum som krävde lov. Enda som behövdes var en avfallsplan.
 
Hoppsan! Trodde frågan jag ställde hade förblivit obesvarad, så ser jag nu en hel rad matnyttiga svar. Tack alla! Har mycket bättre överblick nu. Vår altan är inte helt olik din, Leif, men ca 30m2 så attefalls-tillbyggnad skulle vara om vi delade den i 2 delar, altan med tak-del och uterum-del.

Tack igen!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
R Rickard Ohlin skrev:
Kontrollplanen anpassas till byggnationen.

Ett lovbefriat tillbyggnad av denna typ håller på sin höjd en ritning/beräkning av dess bärighet samt ev inmatning av mått.

Enkel åtgärd, därför torde byggherren (du) kunna vara KA.

Tråkigt om kommunen kräver extern matare


Vi rev ett uterum som krävde lov. Enda som behövdes var en avfallsplan.
Inte riktigt så enkelt, kanske beror på var man bor?
Detta behövde vi:

• Planritning i skala 1:100:
- Markera vad som är befintligt och nytt
- Redovisa rumsfunktion
• Fasadritningar i skala 1:100 som visar fasader i alla väderstreck. (Ej perspektivritningar)
- Markera befintliga och blivande marklinjer under nybyggnad/tillbyggnader fram till
gräns mot gatan och berörda grannfastigheter.
- Markera vad som är befintligt och nytt.
- Ange tak- och fasadbeklädnad samt färgkod (NCS-kod)
• Sektionsritning i skala 1:100 som redovisar:
- rumshöjd.
- Taklutning
• Teknisk beskrivning.
- I detta ärende krävs en enkel teknisk beskrivning. I den tekniska beskrivningen
redovisas de tekniska lösningar som används i byggnaden. Exempel på detta är beskrivning av grundläggning, bärande stomme, takkonstruktion, brandskydd, uppvärmning, energihushållning, ventilation och säkerhet.
• förslag till kontrollplan

Vi kunde dock själva agera KA
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.