Vi ligger i startgroparna för ett fritidshusbygge och har en massa funderingar på uppvärmning. Huset kommer att byggas på en väldigt vacker plats, men vi inte har möjlighet att ansluta till el,och något avlopp kommer vi inte heller att kunna ha. Trots det vill vi göra det så bekvämt som möjligt och funderar på en mulltoa som drivs av gasol ex. När det gäller uppvärmning så kommer vi att sätta in en rejäl vedspis och här kommer frågan. Finns det någon som har erfarenhet av att ha en vattenmantlad vedspis kopplad till golvvärme i ett fritidshus? För att det ska fungera krävs förstås en en ackumulatortank, och en cirkulationspump som vi tänker oss ska få sin energi från batteri som laddas av solceller.
 
Vad blir det för grundläggning? Om du tänkte gjuta ner slingorna i en platta så är det en väldigt trög uppvärmningsmetod. En utkyld platta tar flera dygn på sig att värma upp sig innan den börjar leverera värme till huset. Så är tanken att bara åka dit över en helg så har ni varma golv lagom till söndag kväll när ni ska åka hem.
Finns de funderingar på att dra ut el, VA etc till området inom snar framtid(10år)?
 
Tack för respons! Det kommer att bli plintgrund, och visst kommer det ta längre tid att värma via golvvärme,även med plintgrund, men strålning från vedspis/kamin kommer ju också värma upp luften. Tycker du att det verkar ” onödigt” m golvvärme?
Finns inga planer på el eller VA. Vi kommer att behöva alternativ. Solenergi, vedeldning och gasol.Kanske någon i forumet har idéer?

QUOTE="tobben87, post: 3174964, member: 84818"]Vad blir det för grundläggning? Om du tänkte gjuta ner slingorna i en platta så är det en väldigt trög uppvärmningsmetod. En utkyld platta tar flera dygn på sig att värma upp sig innan den börjar leverera värme till huset. Så är tanken att bara åka dit över en helg så har ni varma golv lagom till söndag kväll när ni ska åka hem.
Finns de funderingar på att dra ut el, VA etc till området inom snar framtid(10år)?[/QUOTE]
 
Jag skulle nog dra ett 12v elsystem, med ledlampor och allt va de innebär för att spara på belysningen. Batterierna skulle jag ladda via ett gäng solpaneler på taket samt möjligen en vinddriven generator som finns på typ fritidsbåtar. En väl anpassad batteribank till detta så klart. Se till att dra slang och sätta dosor även om de e ett 12v system. Bra och billig förberedelse om man vill dra in el nån gång i framtiden.

För uppvärmning skulle jag kolla på en solluftfångare istället. Den kan hålla en ganska okej grundvärme i stugan även hyffsat kalla dagar, framförallt får ni en inbyggd ventilation och med hjälp av batteribanken kan ni ha en enklare styrning till den.
 
Hej

Är detta endast för vår/sommar/höst? Eller även på vintern? Skippa golvvärmen!

Och dra inte 12Volt! Bygg huset med 220/400v och sedan inverter från 12v till 220v, för framtiden brukar se annorlunda ut, ström kommer ni vilja få dit senare, solceller och batteribank.

Vi har stuga på en ö, där har vi solceller och batteribank, samt öppenspis, detta är 50år gammalt, först tog man ditt fulladdade batterier, sen för 30år sedan solceller, detta är byggt med 12Volt och ledlampor, och 12Volt vattenpump mm, funkar bra, men klart bäst med 220v
 
T tobben87 skrev:
Jag skulle nog dra ett 12v elsystem, med ledlampor och allt va de innebär för att spara på belysningen. Batterierna skulle jag ladda via ett gäng solpaneler på taket samt möjligen en vinddriven generator som finns på typ fritidsbåtar. En väl anpassad batteribank till detta så klart. Se till att dra slang och sätta dosor även om de e ett 12v system. Bra och billig förberedelse om man vill dra in el nån gång i framtiden.

För uppvärmning skulle jag kolla på en solluftfångare istället. Den kan hålla en ganska okej grundvärme i stugan även hyffsat kalla dagar, framförallt får ni en inbyggd ventilation och med hjälp av batteribanken kan ni ha en enklare styrning till den.
Så intressant att få era åsikter, Tack!:)
Stugan kommer troligen att användas en par helger i månaden vår, sommar och höst, men inte så frekvent på vintern kanske.
Ja,solpaneler blir det absolut, men om det blir 12 eller 220 v har vi inte bestämt än..därför är det bra att få höra vad andra har för åsikter.
Solluftfångare har jag bara läst lite om, så jag måste kolla upp dem bättre! Mycket bra med ventilationen och kan man få en liten temperaturhöjning inomhus vore det jättebra. Gäller att placera den så att den inte snöar över så lätt. Kanske någon som har erfarenhet av solluftfångare i fritidshus här i forumet?
 
Men vattenburen värme överhuvudtaget med de förutsättningarna låter tveksamt. Hur skall du skydda mot frysning?
 
Skippa luftvärmare, vi har en sådan i stugan, dyr och ger mycket litet.

Ska man bygga så bygger man 240v i huset, med omvandlare, betydligt mindre area på kablage, samt att finns bredare marknad på tex belysning och köksapparater mm, samt lättare att senare ev att dra in el i huset.

Går att glykolfylla golvslingan, men känns onödigt med golvvärme i sommarstuga, samt segt system att värma upp, samt dyrare.
 
H hempularen skrev:
Men vattenburen värme överhuvudtaget med de förutsättningarna låter tveksamt. Hur skall du skydda mot frysning?
Glykol
 
En måttligt stor täljstenskamin för uppvärmningen men det förutsätter en öppen planlösning. En Cinderella (kanske finns andra fabrikat som har gasoldrift) förbränningstoa med gasoldrift och solcellsaläggning för belysning. Vill man ha en stuga med flera avskilda rum så blir det svårt att få spridning av värmen. Då måste det till ett vanligt radiatorsystem med glykolfyllning samt acktankar för att kunna elda utan att koka systemet.
 
  • Gilla
Titti61
  • Laddar…
T Titti61 skrev:
Glykol
Glykol är ett j-a slabb. Det är inte så roligt att hålla på och blanda och greja med, och dessutom ger det sämre kapacitet i värmesystemet. Man måste öka flödet 10-15% för att kompensera för den sämre 30% glykolinblandning. Sedan är glykolen aggresiv mot tätningar och packningar i systemet så det ökar risken för att det läcker. Man ska inte heller ha någon koppling till dricksvatten eller tappvarmvatten så det kan uppstå läckage ut till dessa system. Det finns en del trådar om glykol här i byggahus.
 
Får läsa på om den försämrade kapaciteten med glykol i värmesystemet, men det där slabbet behöver man väl inte hålla på med mer än en gång?
 
M mlkjhr skrev:
En måttligt stor täljstenskamin för uppvärmningen men det förutsätter en öppen planlösning. En Cinderella (kanske finns andra fabrikat som har gasoldrift) förbränningstoa med gasoldrift och solcellsaläggning för belysning. Vill man ha en stuga med flera avskilda rum så blir det svårt att få spridning av värmen. Då måste det till ett vanligt radiatorsystem med glykolfyllning samt acktankar för att kunna elda utan att koka systemet.
Ja, nånstans där kanske vi börjar närma oss en bra plan. Vi klurar hit och dit på golvvärmen...
Planlösningen är att vi har en storstuga och tre små sovrum samt ett sovloft,så på något sätt måste vi "hjälpa" värmen från vedkamin/spis in i sovrummen.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Skippa luftvärmare, vi har en sådan i stugan, dyr och ger mycket litet.

Ska man bygga så bygger man 240v i huset, med omvandlare, betydligt mindre area på kablage, samt att finns bredare marknad på tex belysning och köksapparater mm, samt lättare att senare ev att dra in el i huset.

Går att glykolfylla golvslingan, men känns onödigt med golvvärme i sommarstuga, samt segt system att värma upp, samt dyrare.
Läst lite om luftsolfångare nu, och såvitt jag förstår av det lilla jag läst så ska de vara lätt överdimensionerade för att överhuvudtaget orka ventilera all luft innan den hinner kylas ned igen och stanna kvar i huset. All luft ska hinna bytas ut inom 1,5 timme. Det handlar ju också om just ventilation, och inte uppvärmning in någon större utsträckning, vad jag har förstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.