Vad säger ni om rostfri dyckert för bastupanel? De allra flesta dyckertarna för spikpistol är ju bara elförzinkade.

Jag hittar rostfria på https://www.verktygsproffsen.se men priset på 1.400kr (!) avskräcker :p

Pratade med min snickare om detta och han kollade i sin tur med XL Bygg. Beskedet därifrån var att det nog räcker med elförzinkat om jag spikar dolt i sponten.
 
Om ni rekommenderar rostfritt eller varmförzinkat, skicka gärna länkar till var det går att köpa.
 
jan.boquist jan.boquist skrev:
Om ni rekommenderar rostfritt eller varmförzinkat, skicka gärna länkar till var det går att köpa.
Hade samma val för någon månad sedan, slutade med rostfria 1.6x35mm från Bosch (2608200509) paket om 2500 fr Amazon.de, 48 Euro.
 
Redigerat:
jan.boquist jan.boquist skrev:
Vad säger ni om rostfri dyckert för bastupanel? De allra flesta dyckertarna för spikpistol är ju bara elförzinkade.

Jag hittar rostfria på [länk] men priset på 1.400kr (!) avskräcker :p

Pratade med min snickare om detta och han kollade i sin tur med XL Bygg. Beskedet därifrån var att det nog räcker med elförzinkat om jag spikar dolt i sponten.
Efter 11 års bastade syns absolut inget på dom elförzinkade spikarna. Kan lova att det inte är torrbastande det är frågan om och mer än 1 gång i veckan :D

Spikat dolt, men inte heller på dom få synliga är det något. Använde Biltema dyckert.
 
  • Gilla
Snickarsnillet och 3 till
  • Laddar…
jan.boquist jan.boquist skrev:
Vad säger ni om rostfri dyckert för bastupanel? De allra flesta dyckertarna för spikpistol är ju bara elförzinkade.

Jag hittar rostfria på [länk] men priset på 1.400kr (!) avskräcker :p

Pratade med min snickare om detta och han kollade i sin tur med XL Bygg. Beskedet därifrån var att det nog räcker med elförzinkat om jag spikar dolt i sponten.
För vanlig panel eller värmebehandlad panel är det nog med vanlig elforzinkad dyckert. Använder du däremot Jättethuja(giant red Cedar eller ev. magnolia med hög innehåll av harts så rekommenderas rostfria dyckert.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.