När det gäller färger på fas och nolla tycker jag inte det verkar så udda med vit fas och svart nolla.
Har ett hus byggt 68/69 och där är det precis så som CyberStoffe skriver, dock är jorden gul/grön och inte röd vilket tycks följa en nyare standard eller kompletterad i efterhand
 
Hur görs mätningen då?

En sak är klar är att man skall mäta upp vad man har. Så jag passar på att fråga om någon har något bra och pålitligt tips på hur man mäter en gammal ledning, mellan vad och vart?

// Pontus
 
Erik_D skrev:
Brun är numera fas och skall således inte användas.
När ändrades det?

Har själv ett hus från -98 och där är det så, men de ny reglerna har väl kommit efter det då eller...
 
Är det bara vit som bör användas som tändtråd? Har sett att det finns orange FK också. Vad används den till?

Vilken färg ska mellantrådarna ha?
 
Jag har bytt ut alla strömbrytare i källaren mot IR-Brytare. Eftersom den behöver Noll - Ledare för att fungera fick jag byta kabeln till närmaste kopplingsdosa. Där var "Svart = Noll" "Vit = Fas" "Röd = Skyddsjord" Ledningarna från dosan till de gammla brytarna var svart och vit. Denna installation var från 1947.
 
CyberStoffe skrev:
Är det bara vit som bör användas som tändtråd? Har sett att det finns orange FK också. Vad används den till?

Vilken färg ska mellantrådarna ha?
Det här har jag också funderat på, alltså, vad som gäller orange, och i övrigt vilka färger som är ok.

I ledningar i stil med EKK så verkar det vara vanligt med en svart ledare med vit rand. Finns det liknande att köpa som lös FK ?

Det känns som ett steg tillbaka om man begränsat antalet färger på tändfaser, rörigheten i installationer ökar nog bara då...

johansjostrand skrev:
Jag har bytt ut alla strömbrytare i källaren mot IR-Brytare. Eftersom den behöver Noll - Ledare för att fungera fick jag byta kabeln till närmaste kopplingsdosa. Där var "Svart = Noll" "Vit = Fas" "Röd = Skyddsjord" Ledningarna från dosan till de gammla brytarna var svart och vit. Denna installation var från 1947.
En intressant fråga är vilka färger man ska använda om man kompletterar en sånhär installation. Hittar man en modern rörelsedetektorbrytare så utgår man från att det är moderna färger, men det kan se väldigt obegripligt ut i skarven i en kopplingsdosa om det är blandat. I ditt fall hade det ju varit enkelt att dra fram en svart nolla enligt det gamla systemet, men det kanske är helt galet.

Vad är "rätt" ?
 
En intressant fråga är vilka färger man ska använda om man kompletterar en sånhär installation. Hittar man en modern rörelsedetektorbrytare så utgår man från att det är moderna färger, men det kan se väldigt obegripligt ut i skarven i en kopplingsdosa om det är blandat. I ditt fall hade det ju varit enkelt att dra fram en svart nolla enligt det gamla systemet, men det kanske är helt galet.
Vad är "rätt" ?
Jag valde en kabel med Svart, Brun, Blå & Skyddsjord. Svart & Brun fick styra lampan. Blå användes som Noll. Det var lätt att hitta i dosan, så någon förväxling ska nog inte behöva ske i framtiden. Men om det är rätt gjort ska nog inte en lekman som jag svara på :)
 
Svart med vit rand va många år sen den försvann från installationskabel.

Orange fk använder jag ofta som tändtråd eller växeltråd.

Det viktiga i installationer är juh att efterförljande kan lista ut vilka kabelfäger som använts till vad. Att man numera bytt till brun fk som fas anser jag vara en styggelse. Ren idioti att ändra ett fungerande system.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.