Hej!

Jag hjälpte min tjej att sätta ett sånt här skåp runt tvättmaskinen: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/laundry/tools/cola/roomset/20144_cola07a/

Vi var tvungen att dra ut maskinen och för att få skåpet runt och sedan ställa tillbaka. Det blev lite bökande! Efter att vi nu har gjort detta beter sig tvättmaskinen konstigt. Den löser ut jordefelsbrytaren i tid och otid även om det inte är mkt annat igång. Jag har dragit fram den igen och kollar så att ingenting ligger i kläm, men ser inget. Det är heller inte så mycket att se. Själva dosan som maskinen är ansluten till är en sladd in och man ser inte mycket där heller. Är det ngn som vet vad detta kan bero på och var jag bör börja felsökningen? Maskinen är 10 år och frågan är om man tjänar på att ta dit en tekniker.

Mvh Thomas
 
J
Har kanske skvalpat vatten på någon el-del , är det en lucka som dras ut för tvättmedel , finns bara ett sätt att kolla , koppla loss maskin från el , löser det inte då är det något i maskin , inget ovanligt på äldre , ävensom du bökat med den kan det vara
blött fån något , blir till ar torka den , en värmefläkt som blåser in i maskinen , du får prova
PS Det har inte dragits i kabeln så den släppt på insidan
 
A
Precis det mest sannolika är att kablen lossat i dosan
Maskinen klarar bra mycket mer än detta.
Sen kan det ju vara en tillfällighet tex om elementet samtidigt gjort time out.
 
A
En svensktillverkad 10 pr gammal cylinda har mycket högre kvalitet än vilken ny tvätt som helst så jo håll liv i din gamla den kommer leva längre än en ny.
 
Tack för hjälp! Det verkar fungera när man kör med kallvatten bara, vad kan det betyda?
 
A
elementet är kasst
 
A
eller om eventuellt att sladdarna har lossnat
 
A
vad är det för maskin?
 
Siemens! Nja de verkar sitta såvitt jag kan bedöma.
 
  • Eluttag med oskarp bild av anslutna kablar och en grön plastklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja tänkte på sladdarna till elementet inne i maskinen
 
A
Det har hänt att drivkretsen en triak på kortet har gått.
Tror även att jag sett kallödningar på kortet.
Och kalllödningar skulle ge problemet lite logik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.