Hej! Jag har precis börjat använda min handcirkelsåg tillsammans med skena. Jag märker att andra skäret (när tänderna är på väg ner igen) tar klingan ca 2 mm mer på höger sida i sågriktningen än vad det gör vid första skäret (på väg upp). Det gör det lite svårare för mig att beräkna exakt var jag ska lägga snittet.

Eftersom sågen är helt ny undrar jag om detta är helt normalt eller om sågen kan vara defekt på något sätt?

Sågen är Bosch PKS 66 A och klingan är Bosch Optiline med 60 tänder.

Tacksam för era tankar!
 
R
S Snick-snack skrev:
Hej! Jag har precis börjat använda min handcirkelsåg tillsammans med skena. Jag märker att andra skäret (när tänderna är på väg ner igen) tar klingan ca 2 mm mer på höger sida i sågriktningen än vad det gör vid första skäret (på väg upp). Det gör det lite svårare för mig att beräkna exakt var jag ska lägga snittet.

Eftersom sågen är helt ny undrar jag om detta är helt normalt eller om sågen kan vara defekt på något sätt?

Sågen är Bosch PKS 66 A och klingan är Bosch Optiline med 60 tänder.

Tacksam för era tankar!
Dra tillbaka klingskyddet o lägg en genomskinlig linjal längs klingan o jämför med ramen/plattan. Har själv en cirkelsåg där klingan sitter snett o inte går det att justera skiten. Sen en vinkelhake mot klingan o kolla att upp/ned stämmer.
 
  • Gilla
Snick-snack
  • Laddar…
Tog en bild på snittet också.
 
  • Snitt av ett trästycke mot en linjal med markerad punkt, visar noggrannhet i mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Har du testat att tvinga fast skenan med tvingar? Det kan vara så att du stöter till den eller fastnar när du ska sänka ner och då råkar röra skenan något. Testa detta om du har möjlighet.
 
  • Gilla
Snick-snack
  • Laddar…
Med största sannolikhet så har du "toe-in" dvs i framkant av klingan är närmare skenan än vad bakkant är. Det behöver åtgärdas dels för snittkvalitet, dels för att det skall vara lättare att såga, men framförallt för att det kan vara farligt. En klinga som skär på vägen ner vill nämligen resa sågen upp från klingan. Förvisso liten risk men inte bra.

EDIT: det är inte helt ovanligt att man ställer in klingan med lite, lite toe-in (tänk max 0,1mm) för att få bättre snitt på vänstersidan (dvs under skenan) då klingan inte repar emot den sågade ytan lika mycket i bakkant.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Har du testat att tvinga fast skenan med tvingar? Det kan vara så att du stöter till den eller fastnar när du ska sänka ner och då råkar röra skenan något. Testa detta om du har möjlighet.
Skenan var fasttvingad med två tvingar. Så tyvärr inte det som var problemet. Men tack för inspel!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Med största sannolikhet så har du "toe-in" dvs i framkant av klingan är närmare skenan än vad bakkant är. Det behöver åtgärdas dels för snittkvalitet, dels för att det skall vara lättare att såga, men framförallt för att det kan vara farligt. En klinga som skär på vägen ner vill nämligen resa sågen upp från klingan. Förvisso liten risk men inte bra.

EDIT: det är inte helt ovanligt att man ställer in klingan med lite, lite toe-in (tänk max 0,1mm) för att få bättre snitt på vänstersidan (dvs under skenan) då klingan inte repar emot den sågade ytan lika mycket i bakkant.
Tack Daniel! Det låter troligt. Jag har försökt googla nu men hittar inget om att själv göra den justeringen du beskriver. Går det att göra på egen hand eller borde sågen vara bättre justerad när jag köpte den så jag kan be återförsäljaren/tillverkaren justera? Det enda jag gjorde innan jag la snittet på bilden var att byta klinga till en mer fintandad än den som medföljde. Så sågen är ju helt ny.

Inser att om jag hade haft skenan på andra sidan av markeringen med vänster sidan av klingen mot strecket så hade detta inte varit ett problem eftersom den skär ”rakt” på vänster sida. Men om det kan vara farligt vill jag såklart åtgärda.
 
Den borde varit rätt från fabrik. Hur lätt den är att justera vet jag inte, känner inte till den sågen.
 
  • Gilla
Snick-snack
  • Laddar…

Bästa svaret

Ett fel kan också vara att sågen inte sitter tight mot skenans styrning. Vet inte hur det ser ut på din såg, men på min ska man spänna två plastrattar tills glappet är minimalt men det ändå går att skjuta sågen framåt.

Ett annat fel som skulle kunna få detta resultat är om du inte har tillräckligt mycket skena innan materialet så att inte båda sågens styrningar (dvs de jag talar om ovan) har kontakt med skenan innan man påbörjar snittet.

Egentligen är båda de varianter jag skriver om ovan mer troliga än att sågen har toe-in, jag funderade bara inte i de banorna innan. Det är självklart att ha koll på detta när man har sågat ett tag, men kanske inte lika självklart när man är ny.
 
  • Gilla
Snick-snack
  • Laddar…
S Snick-snack skrev:
Inser att om jag hade haft skenan på andra sidan av markeringen med vänster sidan av klingen mot strecket så hade detta inte varit ett problem eftersom den skär ”rakt” på vänster sida. Men om det kan vara farligt vill jag såklart åtgärda.
Du får ju mer hjälp av skenan om du lägger den på högersida om sträcket (exakt på strecket) och sågar från andra hållet.
 
  • Gilla
Snick-snack
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ett fel kan också vara att sågen inte sitter tight mot skenans styrning. Vet inte hur det ser ut på din såg, men på min ska man spänna två plastrattar tills glappet är minimalt men det ändå går att skjuta sågen framåt.

Ett annat fel som skulle kunna få detta resultat är om du inte har tillräckligt mycket skena innan materialet så att inte båda sågens styrningar (dvs de jag talar om ovan) har kontakt med skenan innan man påbörjar snittet.

Egentligen är båda de varianter jag skriver om ovan mer troliga än att sågen har toe-in, jag funderade bara inte i de banorna innan. Det är självklart att ha koll på detta när man har sågat ett tag, men kanske inte lika självklart när man är ny.
Sågen har ingen justering mot skenan men sitter väldigt tight i framkant tack vare den svarta ”lamellen”. Se bild. I bakre delen av sågen finns inte samma lamell. Det skulle kunna vara orsaken för där finns ca 1 mm glapp.

Det sneda snittet följer hela vägen längs ett 1 meter långt snitt så jag tror inte att det är mängden skena i början av snittet som är orsaken.

Jag testar att göra ett nytt snitt där jag försöker röra sågen i glappet för att se om det påverkar resultatet. Återkommer.

Jag är helt ny så även alla självklarheter är jag tacksam för! :)
 
  • Cirkelsåg utan justeringsmöjlighet vid svart lamell fram, 1 mm glapp baktill markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag pressar bakre delen av sågen mot skenan så minskar det sneda snittet. Inte helt borta, men mer accepterbart. Kan nog vara så att det finns att litet glapp mot skenan i bakkant och när jag tidigare förde sågen framåt drog jag den lite snett.

Jag får nog leva med det glappet. Det kanske är det som är kvalitetsskillnaden på skenor från gröna och blå serierna från Bosch? Min är grön. Och om jag gör som @MathiasS skrev tidigare och lägger skenan på den del jag ska använda så kommer ju de tänkta måtten på materialet iaf att stämma.

Tack @Daniel_N för felsökning och @MathiasS för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.