Ska bygga carport. Taket ska beklädas med jord och sedan gräs, blir således tyngre än ett tak med betongpannor tänker jag.

Någon som har mer koll på läget än jag och kan hinta om jag är helt fel ute om jag vill ha ett stabilt tak till carporten?? :thinking:
 
  • Handritad skiss av en carport med måttangivelser, tänkt för grönt takbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en carportkonstruktion med måttangivelser, avsedd för grönbeklätt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur har du tänkt bygga upp taket ovan takstolarna?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur har du tänkt bygga upp taket ovan takstolarna?
Råspont, ev papp, sedan duk anpassad till sedumtak, något skyddande typ markväv, sedan jord och torktåligt gräs. Längs ut på kanterna sätter jag en bräda på högkant som håller kvar jorden om det regnar hårt.
Buford Buford skrev:
Ska bygga carport. Taket ska beklädas med jord och sedan gräs, blir således tyngre än ett tak med betongpannor tänker jag.

Någon som har mer koll på läget än jag och kan hinta om jag är helt fel ute om jag vill ha ett stabilt tak till carporten?? :thinking:
 
  • Teknisk ritning av en sedumtakskonstruktion med måttangivelser och detaljer för olika lager i uppbyggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker du dig lösjord under markduk eller en armerad substratmatta med färdig sedum? Jag kan tänka mig att en leverantör av sedumtak har några tips att komma med i fråga om underliggande konstruktion. Jag har något minne av att det låg typ platonmatta under grästaket på museet jag hjälpte till att anlägga marken runtom när jag var typ 15 för 25 år sedan, men jag kan ju ha fel. ;)
 
VidarH VidarH skrev:
Tänker du dig lösjord under markduk eller en armerad substratmatta med färdig sedum? Jag kan tänka mig att en leverantör av sedumtak har några tips att komma med i fråga om underliggande konstruktion. Jag har något minne av att det låg typ platonmatta under grästaket på museet jag hjälpte till att anlägga marken runtom när jag var typ 15 för 25 år sedan, men jag kan ju ha fel. ;)
Vi har gjort ett liknande grästak på en bod för flera år sesan, så det tror jag att jag har koll på :seenoevil:...
Jag är mer i behov av diskussion vad det gäller konstruktionen som håller uppe taket. Är inne på att beställa takstolar om osäkerhetsfaktorn blir för stor.
 
Normalt lägger man väl två lager grästorvor skurna ur en gräsvall. Första lagret med gräset nedåt och andra lagret med gräset uppåt. Sedan växer det rättvända gräset vidare och dess rötter bilder ihop jorden.

Jag tycker att konstruktionen ser en aning för klen ut för att bära ett torvtak men för att veta säkert måste man hållfasthetsberäkna.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
Med tanke på att det är utomhus (= klimatklass 3) tycker jag du ska gå upp till 45x220 i takstolarna. 45x145 är för klent som stolpar i mittpositionen om det ska vara någon höjd på taket. Skruva ihop dubbla, gå upp i dimension eller allra helst välj 95x95 virke.
 
J justusandersson skrev:
Med tanke på att det är utomhus (= klimatklass 3) tycker jag du ska gå upp till 45x220 i takstolarna. 45x145 är för klent som stolpar i mittpositionen om det ska vara någon höjd på taket. Skruva ihop dubbla, gå upp i dimension eller allra helst välj 95x95 virke.
Jag hade tänkt skruva ihop dubbla 45x145 som stolpar. Men en 95x95 kanske blir stabilare ändå?
Har kollat på takstolar som verkar beräknade till klimatområde 2, som har en liknande konstruktion som jag tänkt, men med klenare virke och 1200 emellan. För vanliga tak då. Och då skulle de klara en spännvidd på 4300 (jag har 3500). Därför tänkte jag att det borde räcka med 195x45 och 600 emellan. Men inser samtidigt att jag saknar kunskapen att kunna beräkna på rätt sätt. Trodde jag tagit i och överdrivit det hela, men ni är några som tvivlar. Tack för input, får se hur jag går vidare. :)
 
Virke med kvadratiskt tvärsnitt är alltid bäst som fristående stolpar eftersom knäcklasten är lika stor i båda riktningarna. Jag är övertygad om att din takkonstruktion skulle hålla, men eftersom det är utomhus bör man ha lite större marginaler.
 
Jag tänkte i första hand på väggbanden som ser klena ut. Jag är inte heller helt säker på att de klarar stämpeltrycket på upplagen.
 
J justusandersson skrev:
Virke med kvadratiskt tvärsnitt är alltid bäst som fristående stolpar eftersom knäcklasten är lika stor i båda riktningarna. Jag är övertygad om att din takkonstruktion skulle hålla, men eftersom det är utomhus bör man ha lite större marginaler.
Är det verkligen så? Jag har för mig att 2*45*90 är bättre än 90*90. Men jag är definitivt inte säker. Jag får försöka leta information.
 
H heimlaga skrev:
Jag tänkte i första hand på väggbanden som ser klena ut. Jag är inte heller helt säker på att de klarar stämpeltrycket på upplagen.
Om jag ställer 2 st, istället för 1 45x220 som hammarband, gör det någon avgörande skillnad?

Stämpeltryck och upplag... Du tappar mig där ;)
 
Två skruvlimmade 45x90 är något bättre än 90x90 i en riktning och likvärdig i en annan. Två skruvlimmade 45x145 är också bättre än 90x90 i en riktning och likvärdig i en annan. Nu var det inte riktigt så jag uttryckte mig. Jag påtalade fördelen generellt med kvadratiskt tvärsnitt på fristående stolpar. Dessutom talade jag om två skruvade 45x145.

Hammarbandet klarar sig gott med en 45x220 eftersom spännvidden endast är 2 meter. Om sammanlagt tre 45 mm breda reglar i takstolen samverkar vid upplaget (på hammarbandet) blir upplagstrycket begränsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.