Rickard.
lärjungen apelton skrev:
Yep. Fick nu veta av beställaren att han kommer riva bort taket i vår när vädret blivit lite stabilare. Egentligen inte huvudsakligen pga den fult lagda pappen, utan mer pga att råsponten som monterats under är i dåligt skick. Så då var det problemet "löst".
Så det kan gå, hade taket varit proffsigt gjort rakt igenom hade jag lidit med dom för det är inte roligt att riva.
Sen så kan man få hoppas att dom antränger sig lite mer nästa gång då papptak knappast behöver få sämre ryckte än vad det redan har ;)

Men jag kan inte hålla mig från att vara nyfiken på hur det är möjligt att råsponten visar sig va i för dåligt skick såhär i efterhand, och såpass dåligt att man river allt och gör om.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
lärjungen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Men jag kan inte hålla mig från att vara nyfiken på hur det är möjligt att råsponten visar sig va i för dåligt skick såhär i efterhand, och såpass dåligt att man river allt och gör om.
Det är en lång historia, men för att göra det hela så kort och koncist som möjligt handlar det om att byggföretaget som satte upp garagestommen inte hann göra klart taket under hösten. Det i sig kan man leva med, men problemet var att de aldrig täckte över garaget mot regn och rusk, vilket ledde till att den redan monterade råsponten låg oskyddad i flera månader. Nu är mögelpåväxten så omfattande att en av personerna som skall bo i huset, och som är överkänslig mot mögel, inte kan godkänna att taket blir kvar i detta skick. Naturligtvis borde råsponten isåfall bytts tidigare, men av olika anledningar blev det inte av. Och påväxten var inte så tydlig tidigare heller.
 
Jag har aldrig lagt ett papptak i hela mitt liv. Men om jag själv hade åstadkommit ett sådant fuskjobb hade jag omedelbart rivit bort det från grunden och börjat om helt från början utan att tveka en sekund. Bara att kasta bort.

Med det sagt, inte skulle jag betalat en krona till en s.k. "professionell" hantverkare som skapat sådan smörja. Kan de skilja upp från ner?
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.