Har en likadan maskin som snart är 3 år,så jag får väl spara den här tråden ifall jag råkar ut för samma fel.Använder den bara ca 4ggr/månad,så det lär väl dröja innan jag får nån felkod på detta.Ensamstående.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Felkoden lär dock vara kvar ...
Gick det verkligen inte så som jag beskrev tidigare?
Vredet nolläge (sladden i väggen med ström på)
Vrid medurs till kl 6 (rakt ner)
Håll in centrifugeringsknappen och vrid ett hack till, medurs.
Vänta nån sekund och vrid till nolläget.

Testa annars nån annan position men samma förfarande.
Nej det gick inte, och det är väl kanske inte så konstigt om nu felet med kolen kvarstår. Tills dess jag har bytt dom. Provade i ett par andra positioner också... men det bör fungera som du skrev, men troligen inte förns jag har bytt ut kolen.
 
Körde Nettoparts.se när vi drabbades av samma.
Typ dagenefter leverans om jag minns rätt (y)
 
Beställ nya på nätet snabbt och enkelt.
Jag sökte efter "Reservdelar Siemens vitvaror" och får många träffar.
https://www.google.se/search?source...0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i10._xjS0k2hYbE

Välj denna länk som är Siemens egen webbshop.
https://www.google.se/aclk?sa=L&ai=...wian_6_n-vfAhUJDSwKHY4FBXsQ0Qx6BAgOEAE&adurl=

Välj E-shop och sedan reservdelar.
Knappa in E-numret och sök.
På den tredje sprängskissen av 5 hittar du kolen som artikel 0321.
Kostar 317:- .
Vet ej om det är för en eller två.
Lägg i varukorgen och betala med kort.
50:- frakt tillkommer..
Kommer i brevlådan om ett par dagar om postnord sköter sig.

Jag har själv handlat reservdelar till min förra tvättmaskin på detta sätt.
Smidigt och enkelt.
 
Kollade först nettoparts, men hittade inte min tvättmaskin med hjälp av E nr där. Men dom har troligtvis mina kol om man pratar med kundtjänst och får lite hjälp att hitta....

Så jag beställde via Siemens istället, då vet jag samtidigt att jag får originaldelar (vad det nu hjälper....).

Så jag hoppas dom är snabba på leverans!

Fantastiskt med ett sånthär forum och all hjälp man kan få. Min fru tycker jag är fantastisk som kan laga och bygga allt själv. Men det hon inte vet är att det ju egentligen är NI som gör det.

Men det kommer hon aldrig få veta.... ;):giggle::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Har precis bytt kol och kopplat in maskinen igen....
Funkar fortfarande inte!! Samma fel..... :sweat::sweat::sweat::sweat:

Och JA, jag har försökt nollställa maskinen enligt era förslag.
 
A
Det är lite timing i vrid och tryck
Lucka stängt
Rakt upp
Medsols rakt ner
Vänta tills det tänds
Tryck och håll inne centrifugvarvtalsknappen
Direkt ett hack medurs
Håll var tills något händer
 
Det funkar tyvärr inte! :(
 
Kan hela motorn ha bränt i samband med att kolen blivi nedslitna? Känns ju konstigt dock...
Eller finns det någon säkring som kan ha löst ut i samband med att felet uppstod?
 
Inget annat jag kan prova?? :/
 
Den måste nollställas och det kan vara så att tyskarna bytt ut metoden för din wm14K-maskin. K-modellerna är en senare plattform. Skulle kunna vara kl 9 och ett hack tillbaka sen. Testa olika varianter där, du har inte så mycket att förlora
 
Ja det är det jag funderar på också. Och är det så, så känns det riktigt tråkigt att serviceteknikern ska komma hit på måndag och bara göra en reset och så får jag betala 1500kr när jag gjort allt arbete själv!

Frågan är ju bara hur tillvägagångssättet är för att resetta! Jag kan ju prova varje läge på vredet och göra som ni beskrivit med både ett steg fram och ett steg tillbaka samtidigt som jag håller inne centrifug knappen.

Men risken finns ju också att tillvägagångssättet är något helt annat! :/

Hade behövt få tag på en riktig Siemens servicetekniker för att få bekräftat hur man gör. Har ringt och pratat med kundtjänst men dom kunde inte hjälpa mig nånting, inte heller koppla mig vidare till en servicetekniker...
 
Har provat varenda position nu. Och trycka in och vrida reglaget både framåt och bakåt ett steg.

Även provat till klockan 6, och sedan provat alla knapparna som finns och sedan vrida till kl7, släppa och tillbaka till kl12.

Inget funkar....
 
Den maskinen ska nollställas genom serviceprogrammet. Det förfarandet är inget en konsument
ska ha tillgång till.
 
Tack för hjälpen! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.