Jag har problem med "unken" lukt från källaren, luktar inte precis mögel utan mer unket och lite fuktigt. Har varit så ända sedan jag köpte huset för 3 år sedan men tycker att det blivit värre nu. Hade besiktnings man när jag köpte och han uppmätte något högt fukt värde i källare golvet, men sa att det brukade vara det i sånna hus, 1och en halv plans med källare byggt på 50 talet.
Köpte i våras en avfuktare, men lukten består. Tömmer den på 5 lite vatten ca var tredje dag, är det mycket eller?
Kan det vara dräneringen som är slut eller? den är sedan 80talet.
Vad kan det annars vara som luktar?

MVH Anders
 
Hopplös fråga.

Har du organiskt marerial i kontakt med golv eller väggar?

Wellpappkartonger direkt på golvet tex kan ge unken lukt.
 
Du kanske har några brunnar som vattenlåset har torkat ur?
 
Har några kartonger i källaren, men det har luktat innan jag ställde ner dom dit. Har inte mycket trä där heller, bara trappen och dörrarna samt fönster karmar, samt en trä trall i mat källaren. Brukar ju fylla brunnarna då och då, men det är inte samma lukt som när dom är torra.
Men är det onormalt mycket vatten jag får i min avfuktare?
Mvh anders
 
Fukt luktar inte. Okej kanske människor kan känna lukt av nästan fukt mättad luft, men det borde lukta nyduschat.

Unken lukt kommer från sekundära orsaker relaterat till fukten.

Golvbrunnar i källare kan ha en egen lukt har jag märkt. Prova att skura rent och fyll brunnarna med frächt vatten.

Viss luft omsättning ska man ha i källaren.

Har du provat att mäta luftfuktigheten?

En fuktkonsult med erfarenhet, kan kanske ge dig svaret vid en besiktning.
 
har du stängt fönster/luftventiler i dom utrymmen som avfuktaren står i? Annars kommer det hela tiden ny fuktig luft utifrån och du får ingen effekt av avfuktningen och lukten försvinner inte heller. Misstänker att det är så på dom stora vattenmängder du får i behållaren ;).
Din avfuktare kommer att avfukta hela världen om du inte hindrar uteluften att komma in kontinuerligt :'(
gaia
 
T
abel48 skrev:
samt en trä trall i mat källaren.
Kanske läge att lyfta och kolla under din trätrall, speciellt om det är s.k impregnerat virke, som ibland kan ge en stickande lukt vid längre fuktkontakt. Version 2 kan vara en otät packning på rensluckan till din avloppsstam i källaren, kolla om du har brun sörja under muttrarna.
 
Har nu slängt ut trätrallen och stängt alla ventiler i källaren. Men det blir ändå 5 liter ca var tredje dag i avfuktaren... Kan avfuktaren dra ur vattnet till golvbrunnern så det blir torrt där?
Avloppssammen verkar vara ok.

MVH Anders
 
T
Nja, knappast ur vattenlåset, men din bottenplatta i betong "andas", så när fuktaren är påslagen drar den ur fukten ur bottenplattan, vilken i sin tur får ny matning av fukt från omgivningen runt huset och under plattan. Om allt stämmer får du mindre med fukt när du senare startar upp värmen i huset om du har element i källaren som värmer och torkar ut. Jag får också mycket vatten under den säsongen som värmen är avslagen, på vintern behöver jag inte köra avfuktaren alls, då räcker en torboll under hela eldningssäsongen. Hur gick det med din lukt, fick du bort den ?
 
ja lukten den består... :-/
Men kanske blir bättre efter en tid...

MVH Anders
 
Har du någon spolbrunn till avloppet någonstans i källaren?

Hade själv problem med doft som orsakades av att spolbrunnen (som fanns under en plåtlucka under en trapp) saknade tätning. Dessutom fanns där trä runt spolbrunnen som möglade.

 
Hade lite liknande problem. Mitt berodde på att avloppen i källar golvet var totalt slut. Fick bila upp skiten och byta. Det gick inte ens att lyfta cementrören, dom var som blöta kex, fick gräva bort skiten med en smal spade. Prova köra med en avloppsrensare och se om du får ut några småsten då vet du att du antagligen har hål i rören.
 
vad är en spolbrunn?
Kanske borde testa med en avloppsrensare då.
Men är inte så säker på att lukten kommer från avloppet, för om det regnar några dagar i sträck så luktar det värre. så det kanske är dräneringen ändå???

MVH Anders
 
abel48 skrev:
vad är en spolbrunn?
Ett uttag på utgående avloppsledning där man kan komma åt att rensa.
 
Det går även att plugga spolbrunnen och sedan fylla vatten i brunnarna i källaren. Vänta sedan någon dag, står vattnet kvar är det ju inga hål på avloppet hos dig. Kan ju va skönt att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.