Hej!

Vår äldsta son 3,5 år ska snart flytta upp i våningssängen för att ge plats åt minstingen som tar botten. Sängen är en IKEA Kura. Dock har vi en resårmadrass på båda våningarna vilket gör att barriär på övre våningen är väldigt begränsad i dagsläget, några få cm endast (se bild). Sambon och jag är lite osäkra på vad vi bör ha för lösning som känns säker och helst även ser fin ut.
IKEA Kura våningssäng med resårmadrass och begränsad barriär på övervåningen, färgglada LED-ljus på undervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har funderat på rundstav i ca 25 mm dimension som löper 10 cm över ramen som ett staket, frågan är vad man användet som "stolpar" i ramen för att fästa staven som då löper längst sidan.

Finns det några experter här som kanske kan bidra med någon idé eller kanske känner till någon färdig "ledstångs-lösning" som man skulle kunna köpa och sätta dit? :thinking:

Tacksam för all hjälp jag kan få! :D
 

Bästa svaret

M Max Hellstrand skrev:
frågan är vad man användet som "stolpar" i ramen för att fästa staven som då löper längst sidan
Det första jag kommer att tänka på är rörhållare som används till klädhängare. De finns för just 25 mm (1 tum) rör/rundstav, och de finns både i öppet (att sätta mitt på staven) och slutet (att använda i ändarna) utförande. Googla "rörhållare 25mm" så hittar du massor med exempel. Går att köpa på Bauhaus eller motsvarande, så de är enkla att få tag i.
 
  • Gilla
Max Hellstrand
  • Laddar…
  • Gilla
Max Hellstrand
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
ikea har stödbrädor :)
[bild]
[länk]

borde vara rätt enkelt att göra något likadant själv också
Stödbräda känns ju som en väldigt snabb lösning på problemet! Ska absolut ha det som fallback lösning om vi inte snickrar något själva. Nu kan man känna sig lugn, tack för tipset!
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Det första jag kommer att tänka på är rörhållare som används till klädhängare. De finns för just 25 mm (1 tum) rör/rundstav, och de finns både i öppet (att sätta mitt på staven) och slutet (att använda i ändarna) utförande. Googla "rörhållare 25mm" så hittar du massor med exempel. Går att köpa på Bauhaus eller motsvarande, så de är enkla att få tag i.
Det där var ett mycket smart tips, hade inte tänkt på det. Känns som att dom hållarna bör vara tillräckligt stabila för att göra jobbet, då är man ju lite fri i hur man vill få det att se ut också, schysst förslag!
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.