Svartvit ritning av en husplanlösning med flera sovrum, vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med flera sovrum och ett mindre kök intill ett allrum, med utmärkta dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!!
Jag har fallit för den här planlösningen då jag tycker det finns få hus med så många sovrum men som ändå ser bra ut. Men problemet är köket, tycker det är litet. Går det att ändra, är det möjligt att ha arbetsyta på den tomma väggen om man tar bort altandörren??

För visst finns det inte någon annan husmodell med liknande antal sovrum?

Har också varit inne på att rita planlösningen själv men med hjälp av en arkitekt, någon som gjort det???
 
Tänk bort matplatsen i köket. Sätt skåp och bänk på ytterväggen samt en köksö mitt i rummet.
 
Det köket såg ju faktiskt väldigt bra planerat ut.
Jag hade prioriterat lite mer plats till vänster om spisen, så det blir 120 cm brett, och försökt få in en ~80 cm bred häll.
För mig är en utgång direkt från köket ut till altan/uteplats ett måste, så jag hade inte tagit bort dörren.
Jag föredrar matplats i köket också.


Går det att dra ut halvön lite mer mot vardagsrummet utan att det blir för trångt under trappan?
Eller justera ytterväggen och förlänga köket utåt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tänk bort matplatsen i köket. Sätt skåp och bänk på ytterväggen samt en köksö mitt i rummet.
Åh tack! Lite så jag tänkt, om vi tänker lika så tänker jag att man flyttar köksön så den är mellan kyl/frys och nuvarande spisen :)
 
J Joh_81 skrev:
Det köket såg ju faktiskt väldigt bra planerat ut.
Jag hade prioriterat lite mer plats till vänster om spisen, så det blir 120 cm brett, och försökt få in en ~80 cm bred häll.
För mig är en utgång direkt från köket ut till altan/uteplats ett måste, så jag hade inte tagit bort dörren.
Jag föredrar matplats i köket också.


Går det att dra ut halvön lite mer mot vardagsrummet utan att det blir för trångt under trappan?
Eller justera ytterväggen och förlänga köket utåt?

Tanken är att uteplatsen (mot baksidan) ska vara vid vardagsrummet eller där det stora matbordet är nu :)
 
En annan fråga, när alla tillökningar har kommit så kommer det bo 4-5 barn med 2 vuxna ska man lägga till en klk på övervåningen så att det är en på varje sida? Har en känsla att man kan behöva rätt mycket förvaring!

Tanken är också att man flyttar dörren på det stora sovrummet så att man går ut vid vardagsrummet ( det stora matbordet ) så att en lång garderob får plats när man kommer in och fram till trappan.. Bara det inte stör trappan!

Kan man bredda huset på något bra sätt då jag skulle vilja att ena badrummet hade badkar + dusch men dom är så små..
 
windestal
Skulle definitivt sätta in en till klädkammare på övervåningen, gör helt enkelt höger sida likadan som vänster. Detta är bra på mer än ett sätt: förutom att ni får mer förvaring (vilket behövs i en stor familj) så blir också alla barnrummen där uppe precis lika stora - inget bråk om vem som fått störst rum.

Innan ni bestämmer er för att flytta sovrumsdörren där nere, tänk på att mer ljud då kommer in/ut mellan sovrum och sällskapsytan, istället för mot hallen, där det nog är ett mindre problem. Man måste då också gå genom sällskapsytor/kök för att komma till badrummet. Hallen blir bättre, men sovrummet sämre... En avvägning.

Köket är klurigare. Men om tomten gör att ni ändå inte skulle ha en uteplats där så är det ju ett alternativ att skippa altandörren, som du sa. Då skulle jag nog sätta vask och dm där och bara ha en liten ho vid hällen. Eller ha även spisen där och skippa halvön och bardisken. Då kan man fortfarande ha ett bord i köket. Finns det ändå chans att kanske ha en mysig morgonplats utanför kan man behålla dörren, men lägga till skåp under fönstret mot tvättstugan.
 
Ett alternativ gällande köket hade annars varit att ta de 2 sovrummen vid köket och lägga dessa vid de andra sovrummet istället. Då blir matplats/vardagsrum där sovrummen är idag och uteplatsen blir på baksidan/till höger om huset. Vet inte hur det funkar väderstrecksmässigt men det hade gjort köket lite mer öppet :)

Ritning av husplan som visar förslag till omstrukturering med kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.