Någon som kan tipsa mig om vart vi kan få tag i snygga svarta laminatskivor?!
 
Electrolux Home butikerna har en svart laminatskiva som jag tycker är snygg, det går att få valfri träkant på den om man vill det.
 
Bauhaus har en högglansig laminatskiva som liknar granit/sten. MKT snygg!!
Billig också 1695:- för en 4-meters inkl. kantlist. Själva skivan är dubbelrundad i framkant och finns i en blåliknande kulör samt en gråsvart som jag tycker är otroligt snygg!
 
Jag letade som en tok efter svarta laminatskivor, men hittade inga i lämplig prisklass, eller så var det något stenmönster på. Ville ha svart.
Valde då valchromat istället, som är genonfärgad mdf. (3cm tjock)
Så fick över 7m bänkyta för under 4000kr, varav 2meter är 1m bred. (resten 62cm)
PICT0625.JPG
PICT0674.JPG
Men det är omöjligt att håla rent. Dammet syns på engång.. :)
 
joniS skrev:
Jag letade som en tok efter svarta laminatskivor, men hittade inga i lämplig prisklass, eller så var det något stenmönster på. Ville ha svart.
Valde då valchromat istället, som är genonfärgad mdf. (3cm tjock)
Så fick över 7m bänkyta för under 4000kr, varav 2meter är 1m bred. (resten 62cm)
[bild]
[bild]
Men det är omöjligt att håla rent. Dammet syns på engång.. :)
Vad är Valchromat för nå´t??? Var köper man det? Är det lika tåligt som laminat? Är den matt eller blank?
F.ö ser ditt kök ut att bli hur snyggt som helst!
 
Skulle vilja avråda från högblank svart laminatskiva.
Har sett några skräckexempel...
 
PeterF skrev:
Skulle vilja avråda från högblank svart laminatskiva.
Har sett några skräckexempel...
Skräckexempel? På vilket sätt? Fula eller dåliga i kvaliteten?
 
Högblankt är jättesnyggt så länge det är nytt, men minsta repa syns direkt och repor blir det på en köksbänk.
Högblank skiva + lacknafta är ingen bra kombination heller -fråga mitt ex som spillde nagellack på min skiva och försökte mörka det...
 
Vad är Valchromat för nå´t??? Var köper man det? Är det lika tåligt som laminat? Är den matt eller blank?
F.ö ser ditt kök ut att bli hur snyggt som helst!
Om man oljar den så blir det matt som bilderna ovan, om man lackar så kan man få det blankt.

Så här skriver roomservice om det:
Valchromat är förmodligen den enda ”färdiga att använda”-skivan som inte avsiktligt imiterar naturligt trä. Denna mdf-skiva är nämligen färgad rakt igenom. Valchromat-skivan har ett rubust utseende, men vid ytbehandling med klarlack eller olja framträder färgerna i sin fulla glans.

Valchromat-skivorna behöver ej målas, putsas eller kantas och skulle ytan få ett skrapmärke går det lätt bort genom putsning. Valchromat är dessutom fuktfast och kan därför också användas i miljöer såsom kök och badrum.
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11093

(tack)
 
Valchromat ser ju spännande ut! Finns det någon som har erfarenhet?
Fungerar det istället för laminat? Klarar det vatten, varma kastruller m.m.? Är det tillräckligt hållbart, kanterna på vanlig obehandlad MDF är ju ganska spröda.

/Kenneth
 
ACME skrev:
Högblank skiva + lacknafta är ingen bra kombination heller -fråga mitt ex som spillde nagellack på min skiva och försökte mörka det...
Vad har ni för bänkskiva egentligen? :-?
Jag testade både aceton och lacknafta på en högglansig laminatskiva på jobbet och det märktes verkligen ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.