J JSE skrev:
Vi flyttade vårt badrum i somras. Kommunen ville ha in en bygganmälan pga ändringar i VA-system. Vi blev inte tvingade att bygga tillgänglighetsanpassat. Vi valde dock att göra det ändå. Vi behövde bara skicka in en skiss på befintlig och ny planlösning. Kostade oss ca 1200:- för anmälan.

En kollega som sökte bygglov för en större renovering fick däremot krav på tillgänglighet då renoveringen ansågs så omfattande (ändring av planlösning, ingrepp i bärande konstruktion, inredning av vind osv).
Äntligen lite matnyttig information ;) Tackar.

Skulle det inte vara värre än så för mig så är det ju inget att snacka om. Tillgänglighetsanpassning vid utbyggnad har jag ju inte räknat med att kunna slippa.

Var det bara planlösningen på det berörda planet ni skickade in? Mitt hus är gammalt, så det stämmer inte överens särskilt bra med bygglovet, och har nog aldrig gjort, men det är väl förhoppningsvis inga problem.
 
R RapidSledge skrev:
"ansågs"=godtycke
Lite så. PBL och BBR är en sådan fantastisk blandning av extrem teknisk precision (byggnadshöjder tex) och totalt godtycke. Det hade lika gärna kunnat stå "du får bygga ett lagom stort hus som inte är för högt".

Men är det inte värre än för @JSE , 1200 spänn och skicka in lite enkla ritningar, då är det ju inget problem. Saken är ju att man inte kan veta det i förväg, utan det är upp till en kommuntjänsteman att bestämma vad som gäller allt utifrån dennes magkänsla för dagen.
 
Mikael_L
joakim_j joakim_j skrev:
Men är det inte värre än för @JSE , 1200 spänn och skicka in lite enkla ritningar, då är det ju inget problem. Saken är ju att man inte kan veta det i förväg, utan det är upp till en kommuntjänsteman att bestämma vad som gäller allt utifrån dennes magkänsla för dagen.
+ att det säkert skiljer enormt mellan kommuner över både vad det kostar och hur de bedömer. *suck*
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Såg detta i ö.k. mellan L, MP, S, C

"Inför en bygglovsbefrielse för altaner i kombination med att mindre (lovfria) altaner får strida mot planbestämmelser (Proposition våren 2019)."
Det är väl iofs bra, men jag har faktiskt betydligt mindre emot att kommunen har åsikter på vad jag gör på utsidan av mitt hus. Det påverkar ju trots allt någon annan.
 
R
joakim_j joakim_j skrev:
Det är väl iofs bra, men jag har faktiskt betydligt mindre emot att kommunen har åsikter på vad jag gör på utsidan av mitt hus. Det påverkar ju trots allt någon annan.
Finns mycket som påverkar andra på tomten... båt, bil, husbil, husvagn, hoppställning, eldning, gräsklippning, träd, rökare, husdjur, belysning, mopeder, ljudnivå mm.
vet inte varför en altan skulle vara mer lämpad att reglera jämfört med det andra.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Äntligen lite matnyttig information ;) Tackar.

Skulle det inte vara värre än så för mig så är det ju inget att snacka om. Tillgänglighetsanpassning vid utbyggnad har jag ju inte räknat med att kunna slippa.

Var det bara planlösningen på det berörda planet ni skickade in? Mitt hus är gammalt, så det stämmer inte överens särskilt bra med bygglovet, och har nog aldrig gjort, men det är väl förhoppningsvis inga problem.
Vi har ett enplanshus så det blev ju bara det planet. Ritningarna vi skickade in var skissade för hand med ungefärliga mått, inga större krav där alltså. Huset är byggt - 35 så några ordentliga ritningar finns inte.

Jag ringde faktiskt handläggaren innan jag skickade in något just för att bekräfta precis vad som behövs.

@RapidSledge @Mikael_L
Självklart är det så att kommunerna gör en egen bedömning. Skickar man in samma ansökan till olika handläggare får man säkert olika respons på det också. Det blir ju tyvärr så när det lämnas utrymme för tolkning. I mitt fall gick det lyckligtvis bra.

Jag tror att det gick igenom enkelt och billigt för oss då vi snackade igenom hela ansökan med handläggare innan vi skickade in den.

När vi sedan skickade in ansökan med dokumentation enligt överenskommelse var det ju bara för handläggaren att godkänna.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Finns mycket som påverkar andra på tomten... båt, bil, husbil, husvagn, hoppställning, eldning, gräsklippning, träd, rökare, husdjur, belysning, mopeder, ljudnivå mm.
vet inte varför en altan skulle vara mer lämpad att reglera jämfört med det andra.
Tja, skillnaden är väl helt enkelt att det är permanent. Det är väl träd också i någon mening, men det är ju sällan någon smäller upp ett 40 m högt träd över helgen.
 
J JSE skrev:
Vi har ett enplanshus så det blev ju bara det planet. Ritningarna vi skickade in var skissade för hand med ungefärliga mått, inga större krav där alltså. Huset är byggt - 35 så några ordentliga ritningar finns inte.

Jag ringde faktiskt handläggaren innan jag skickade in något just för att bekräfta precis vad som behövs.
Det låter ju utmärkt. Man kan ju hoppas att min kommun kan vara lika tillmötesgående. Jag skall naturligtvis också höra av mig till en handläggare innan jag gör något och bara höra lite löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.