Utan gles tvärs takstolarna eller på distanser så är det svårare att sätta takdosor,

Såhär monteras oftast takdosor, alltså fastskruvad under en brädlapp som ligger ovanpå glesen,
Takstolar med blå presenning och monterade takdosor under brädlappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Lars L S
  • Laddar…
Mikael_L
Ja om du inte vill riva ner glesen och sätta ett lager gles åt andra hållet mellan (mycket jobb, lägre takhöjd, mer kostnad) så är det bara att acceptera att det blir väldigt drygt jobb att dra i tak genom att borra genom glesen.

Jag skulle planera så det blir minimalt med dragning i tak, helt klart överväga kopplingsdosa/dosor högt uppe på vägg, jag som annars försöker undvika det och istället koppla i takdosan.

Från takdosan kommer du ha två håll du kan dra åt utan att behöva passera gles/takstolar, det kanske går att lösa då.

Utanpåliggande el är också en lösning.
 
Tack för alla svar. Jag trodde inte heller det fanns någon mirakellösning. Det blir att göra det bästa av situationen.
 
Gäller inte TS som nu redan har sin gles men...
Istället för 28x70 (eller tjockare) så kan man kryssregla (två vinkelräta skift) med 22x70 vilket har tillräcklig styvhet att hänga träpanel eller gips i vid CC 300.
+ Ger fullständig flexibilitet för rördragning utan att putta upp isolering
+ Ger en nästan "flytande" upphängning -> mindre risk för sättningssprickor vid gipstak.
- Mer arbete att sätta upp.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Jag glesade mot befintlig råspont i taket. När jag drog slang i taket hade jag Feinen hängandes i byxorna och gjorde två snitt när jag behövde passera en gles. Sen en skruv på varje sida snittet om det var långt till närmsta tidigare skruv. Visst, jobbigare än att bara dra över men inte på något sätt horribelt. Planerar man lite så kan man samla slang i stråk så gott det går och slippa en del sågning.

Du har det ju lite jobbigare med ömtålig plast men det går kanske att lossa glesen så man får in en masonitbit eller liknande som skydd när man sågar.

Överhandsfräs med ett notstål är en annan variant, det har jag också testat och det går skapligt. Mem Feinen var effektivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.