Då det är ändrad användning skulle jag säga att det är kommunen som har rätt.

Måste du sätta in fönster osv så blir det fasad ändring och den skall vara mycket liten för att du skall klara dig med bara en anmälan.

Ring kommunen och fråga, det är dem som till sist avgör vad de vill ha in.
 
Måste man fråga om allt..???? Är väl ingen Som ser eller vet, Bygg!!
 
Nu bor jag inte i den kommunen utan grannkommunen men de lägger ju fram det inte som att "detta gäller i vår kommun" utan snarare "så här säger Boverket, detta gäller i Sverige".
Det finns väl ingen som inreder vinden UTAN att ändra dess användning man inreder ju inte en vind för att INTE göra det till bostadsyta eller missar jag något?
Min vind har iofs inte riktigt ståhöjd någonstans så klassning skulle bli biyta, ändrar det saken kanske
 
M Mwelander skrev:
Nu bor jag inte i den kommunen utan grannkommunen men de lägger ju fram det inte som att "detta gäller i vår kommun" utan snarare "så här säger Boverket, detta gäller i Sverige".
Det finns väl ingen som inreder vinden UTAN att ändra dess användning man inreder ju inte en vind för att INTE göra det till bostadsyta eller missar jag något?
Kolla med din kommun. Du kan ringa in och vara anonym.
 
Skulle aldrig i mitt liv ansöka om bygglov för att isolera vinden och ställa möbler där, vem skall se detta? Inga förändringar syns väl på utsidan?
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla med din kommun. Du kan ringa in och vara anonym.
Hade funkat om jag bott i någon annan kommun i Sverige än Alingsås. Där har man nämligen bestämt att handläggarna inte skall svara på frågor över huvud taget utan fokusera hundra procent på ärenden om bygglov och Bygganmälan som inkommit pga underbemanning. Det tar 6-9 mån som det är att få sådana ärenden processed. Och generella frågor räknar de med att kunna svara på igen när de fått in ny personal. I december väntade de på beslut huruvida de skulle få råd att anställa någon mer... Ja du förstår. En lösning på problemet är många månader bort.
Jag var intresserad av att köpa ett hus för ett par månader sedan men det hängde lite på huruvida man skulle tillåtas sätta ett bullerplank mot vägen utanför. Det var omöjligt att få någon kommentar över huvud taget från kommunen.
Jag är inte bitter
 
Gisses.... Här har de iaf en EM per månad med öppet hus där man får ställa frågor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.