Hej

Precis bytt nytt garage på 40 kvm med ett loft på ca 20 kvm som är musikrum. Har ett oljefyllt element från Biltema på max 2000W och ett el element från JULA med fläkt. När jag varit där ute regelbundet så lät jag dem stå ganska högt för jag tänkte att "det kostar väl inte så mycket ...."

Får ju svindyra elräkningar och inser att det kostar. Har dragit ner dem rejält både med effekt (750 W läget) och termostaten. Men ändå drar det mycket enligt Greenly.

Vi har en Nibe F730 vattenburen golvvärme nere o vattenburen element uppe och nu har vi skaffat en Hero LN 35 till övervåningen främst för kyla när det blir varmt.

Hur ska man kunna kombinera dessa två system på ett bra sätt? Förstår jag rätt så tjänar vi inget på att dra ner alla vattenburna element på övervåningen eftersom samma mängd värme ändå cirkulerar.

Så mina frågor är egentligen
1. Är det vits att skaffa en luftvärmepump till garaget? Det kostar ju en hel del även om man väljer en billig.

2. Hur ska vi bäst kominera F730 och Hero LN35.

Tack på förhand.
 
Sätt in en kvalitetspump i garaget om du tänker vara där mycket.
Jag klämde in en luftis för 14 år sen, ångrar ingenting :)
 
Ja saken är att jag gärna har en bra temp i musikrummet och lite svalare nere i garaget. Dock är det en dörr och trappuppgång mellan våningsplanen så om jag sätter en pump uppe så kommer nog ganska lite ner.
 
Sätt pumpen nere mot trappen.
 
Tomture61
Micro553 Micro553 skrev:
Hur ska man kunna kombinera dessa två system på ett bra sätt? Förstår jag rätt så tjänar vi inget på att dra ner alla vattenburna element på övervåningen eftersom samma mängd värme ändå cirkulerar.
Vad är mycket energi , ang uppvärmningen av garaget (kwh)
Varför jag frågar är så det går att uppskatta hur välisolerat det är.

Det är en stor skillnad att värma 200 kvm mot 100 kvm (ang kostnad för uppvärmning)

Antar att LN 35 är en LLVP ? FLVP:en och LLVP tycker jag mig uppfatta bor i samma bostadshus , så dom samverkar med varandra.
 
Redigerat:
Hej

Vi hade 2710 kWh totalt i december. Vi har då inte haft speciellt varmt i garaget. Vi har även grannar med samma storlek på hus och även de Nibe F730 som har ganska mycket lägre kostnad. De har dock inte garage än.

Både hus och garage är nybyggt.

Förstår jag rätt att det egentligen inte ger nåt att stänga av element på övervåningen? Bättre att sänka kurvan?

Det är synd att det inte går att strypa vårt vattenburna system så det bara går på nedervåningen och då kunna köra Luft luft pump uppe.
 
Tomture61
Är din förbrukning för både hus och garage ?
Vet du vad det kan tänkas konsumera i garaget för att värma upp det ?
Var i landet bor huset , vanligtvis kallare i norra Sverige (går åt mer energi för uppvärmning , el)

Din Nibe 730 har inställningsmöjligheter för värmen i ditt hus (temperaturen) den har även en möjlighet att styra 2 st olika våningsplan (läs zoner) troligtvis extra tillbehör.
 
Redigerat:
Förbrukningen avser både hus och garage. Tyvärr svårt att ge en exakt bild över bara garaget.

Ja det är sant att mina två frågor borde egentligen vara två trådar.

1. Dyr uppvärmning i garage

2. Hur kombinera Frånluftsvärmepump och luft luft värmepump på bästa sätt.
 
Tomture61
Förträfflig watt (energi) mätare https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-2897 om det är 240 V .
Mitt eget garage på 35 kvm , 3,82 m i takhöjd (högsta punkten) värmer jag till +17-18 gr med en byggfläkt (650W) Utetemp +2 till -5 gr.
Isolerat med 145 mm + 45 mm glasull i väggar , 145 x 2 i taket.

Ej 2 våningar dock .
 
Sätt värmpumpen på ovanvåningen och sätt en fläkt och ett par ventilationsrör så att du kan röra runt lagom mycket mellan våningarna. Du kan ju ha fläkten termostatstyrd så att det blir lagom varmt i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.