Var idag på visning av ett lättbetonghus byggt med Finja betongs block. Bosses bygg i Ystad (tyvärr ingen hemsida) stod för bygget, husen (två) finns i Nybrostrand strax öster om Ystad.

Husen tilltalade mig mycket, planlösningen var modern med gigantiskt vardagsrum/kök/matplats. Passar inte våra behov, men det var snyggt! Ordinära sovrum och badrum. Rymligt grovkök. Grov puts på utsidan, omväxlande tapetserat och liknande men mindre grov puts på insidan. Bärande väggar i lättbetong, resten vanliga regelväggar.

Tibrokök med massiva luckor. Detaljfinishen var hög, fina snickeriarbeten.

Fantastisk akustik! Stabil känsla med stumma väggar.

Byggtekniskt har jag svårt att avgöra om det skiljer åt något håll från andra stenhusbyggare, men på finjas hemsida finns detaljer.

Priset är rel rimligt i förhållande till vad man får, 13600 per kvm ca. Drygt 2 miljoner (2,2 har jag för mig) för det av husen som var 150 kvm.

Kan vara värt att kolla som alternativ till Haaks och Örementhus. De bygger ffa i Skåne och några enstaka så långt norrut som Jönköping.
 
Går det att se någon bild på nätet?
 
Samma (eller snarare liknande) byggteknik, men nej, det är inte samma planlösn eller i detalj samma tekniska lösning.
 
Kolla in http://www.haaksstenhus.com/ de är jättefina! Vi var inne på att låta dom bygga åt oss men tomten vi hade på G föll oss i händerna. Vi har nu köpt ett gammalt 1800-tals hus.

plexi
 
Några andra som funderar på Finja lättbetogshus? Pris per kvm, samt byggfirmor som är seriösa och använder sig av denna teknik.
Tacksam för svar...
 
Ni vet väl att Haaks Stenhus numera äger Örement?
Dvs, vill man bygga stenhus i Skåne har man noll förhandlingsläge!

Suck
 
Så länge det är fler som bygger hus har du alltid ett förhandlingsläge. Alternativet är ju en annan byggteknik som dessutom är billigare....

Det är väl ett förhandlingsargument om något.
 
Jo, i_sten, det är ett argument i sig. Men för att kunna köra det stenhårt måste man kunna vara beredd att säga nej också... och det vill man ju inte.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.