Hej!
Jag funderar på att ha en "osynlig" fönsterbänk (se bild) eller åtminstone en mycket diskret sådan. Är det någon som har byggt något liknande eller vet hur man går till väga? Har de kunnat förbli fina eller har ni fläckar eller liknande? Vad skulle ni säga är ett önskvärt djup för att kunna få plats med blomkrukor? Jag vill helst att den ska liva med väggen eller sticka ut så lite som möjligt.

GetAttachmentThumbnail
 
Är väl bara att spackla in ett gipshörn om man vill ha det så?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är väl bara att spackla in ett gipshörn om man vill ha det så?
Ja, det är det bästa alternativet just nu. Frågan är dock hur bra det håller.. Vill ju inte att det ska bli märken och skador på direkten.
 
Tror det mer beror på vilken färg du väljer
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tror det mer beror på vilken färg du väljer
De ska vara vita :)
 
”Vit” är en kulör. Fabrikatet och typ av färg spelar stor roll på resultat och kvalitet.

En matt färg som man vanligen använder i vardagsrum är tex svårare att torka bort smuts från jämfört med en blankare som används i kök.

Med det sagt så är det nog det som du behöver beakta när du väljer färg. Därtill kommer naturligtvis problemet med att gips inte tål vatten tillnärmelsevis lika bra som trä vilket kan bli uppenbart när man har blomkrukor.
 
J jowal skrev:
Ja, det är det bästa alternativet just nu. Frågan är dock hur bra det håller.. Vill ju inte att det ska bli märken och skador på direkten.
Våra är gjorda i 15 mm mdf, samma runt om fönstersmygarna. Vitmålat och med rundfräst framkant.
Tror nästan att sådan finns att köpa färdig, men dessa är tillverkade på plats.
Djup 29 cm, = det som fick plats för att fylla ut. Och där får plats en enorm massa stora och små pryttlar.
Men du vill kanske inte ha foder runt om?
Vitmålad fönstersmyg och fönsterbräda i mdf med rundfräst kant, med julstake och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster med vitmålade 15 mm MDF-smågar och fönsterbräda, rundfräst kant, prydnadsföremål på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror ni om att måla med en färg med högt glanstal för att lättare kunna tork av? Djupet blir fick bara 15 max 16 cm. Jag tror att det kan funka att få plats med saker där men hade egentligen velat ha dem lite djupare.
 
Skulle ändå föreslå att lägga en målad mdf och bara liva kanten med väggen.

Bäst färg får du nog om du frågar i färgaffären
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Lägg en härdad glasskiva med slipad kanter i smygen så funkar det med gips. Bara du ser till att det är jämnt och klistra ”fiskögon” på glasskivans underkant.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Blir inte det lite pizzeria över det hela då?
 
  • Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
J jowal skrev:
Vad tror ni om att måla med en färg med högt glanstal för att lättare kunna tork av?
Mina 12 fönsterbänkar i MDF är målade, rollade, med vanlig vit akrylfärg för 8,5 år sedan.
De ser fortfarande perfekta ut, både i kök, toalettrum, matrum, vardagsrum och sovrum.
Men klart att man får torka av de i köket ibland när man sölat. Kan inte önska mig något bättre!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Blir inte det lite pizzeria över det hela då?
Ja, mysigt när man slår sig ner vid ett café- eller pizzeriabord och det ligger en glasskiva över den vackra duken!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.