Rummet befinner sig i källaren.

Jag ska klä in mina väggar med först läkt på ca 25mm tjocklek, OSB och sedan gipsskivor. Jag har nyligen gjort om dräneringen på hela huset och satt isolering på utsidan. Väggarna och golven är helt snustorra, det absolut finaste slipdammet under arbetslådor går enkelt att blåsa bort med en liten pust.

Jag kommer trots de torra väggarna använda mig av syllpapp mellan reglar och betongväggen.

De jag undrar är hur pass stor spalt upp mot taket och ner mot golvet jag bör använda mig av? Jag vill så klart ha så liten som möjligt så det helt enkelt kommer se inte så snyggt ut med spalten.
 
Jag tittade i en av mina gamla handböcker om uppsättning av träpanel på murade väggar. Där rekommenderade man att panelen snedsågades i 45 grader i över och underkant på insidan. Detta för att underlätta luftens rörelse. Öppningsmåtten upptill och nedtill bör vara som den rekommenderade luftspalten bakom, dvs 10-20 mm. Jag tycker du kan hålla fast vid 25 mm läkt eftersom den ger bättre skruvdjup. Om du kan snedsåga OSB:n så föreslår jag åtminstone 15 mm i öppningsmått.
 
Tack så mycket för tipsen!

Kanske du har något bra tips på hur man kan dölja öppningen så det ändå ser naturligt ut? Någon smart list lösning eller så. Längst ner tänkte jag lägga samma klinker som mitt golv är gjort av.
 
Jag såg en lösning där golvlisten också var snedsågad, ungefär som denna bild:
Snedsågad golvlist i profil mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Rickard.
Takprofiler (hattprofiler) är en lämplig ersättare till läkt, gjorda av stål och bygger 25mm.
Sedan finns det färdiga ventilerade socklar man kan använda eller så kan man tillverka egna. Taklister vet jag inte riktigt men en skugglist går nog säkert att modifiera ganska enkelt för att få en dold ventilation.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag tänkte också på stål istället för träläkt. Har du plats borde du t ex kunna använda vanlig stålregel.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Sedan finns det färdiga ventilerade socklar man kan använda eller så kan man tillverka egna. Taklister vet jag inte riktigt men en skugglist går nog säkert att modifiera ganska enkelt för att få en dold ventilation.
Jag har försökt söka men utan att hitta något nyttigt, finns det något bra bild som beskriver hur dessa socklar fungerar eller så? bli inte klok :D

Min tanke var att lämna en 1 cm glipa från golv till vägg och sedan sätta klinker en liten bit upp på väggen. I ett garage blir det dock lite skitigt så det blir lite besvärligt att komma åt att rengöra under väggen så det hela skapar ett problem...
 
Om du t ex har klinkers som golvbeklädnad, murar du helt enkelt upp lämplig höjd klinkers direkt på väggen. Sedan kan du sätta glipa där, så slipper du få skräp som samlas i den.
 
Rickard.
Det ändrar förutsättningar en del, då går såklart ventilerade socklar bort. Lite beror väl nu på vilken finish du vill uppnå men som ovan föreslog så är det nog smartast att flytta upp luftningen och bygga tätt mot golv.

Sen så är det nog ingen dum idé att bygga väggen så att ev vatten som hamnar på väggen inte rinner ner bakom den täta.

Eller går det att kakla direkt på befintlig vägg och låta skivorna vara på reglarna?
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det ändrar förutsättningar en del, då går såklart ventilerade socklar bort. Lite beror väl nu på vilken finish du vill uppnå men som ovan föreslog så är det nog smartast att flytta upp luftningen och bygga tätt mot golv.
Menar du då att man t.ex. sätter klinkers ner mot golvet (10cm på vägg) och sedan just ovanför klinkers så gör man en 10 mm luftspalt? Sneskär man skivorna i 45 grader borde detta inte se helt fel ut och dessutom förhindrar det vatten på väggarna att rinna in bakom väggen...

Måste samtliga väggar ventileras eller gäller detta endast ytterväggar?
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Menar du då att man t.ex. sätter klinkers ner mot golvet (10cm på vägg) och sedan just ovanför klinkers så gör man en 10 mm luftspalt? Sneskär man skivorna i 45 grader borde detta inte se helt fel ut och dessutom förhindrar det vatten på väggarna att rinna in bakom väggen...

Måste samtliga väggar ventileras eller gäller detta endast ytterväggar?
ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.