A andersda skrev:
Det man kan fundera på är om kommunen ens kan tvinga sig in för att inspektera svartbyggena. Så länge allt är gjort korrekt lär inte försäkringsbolagen bry sig. Du fixade väl bara till tidigare ägares taffliga hemmapul?

Bygg och var glad. Rösta på ett liberalt parti (nej inte FP)
Får kommunen in en anmälan om ex ändrad användning så blir det din sak att bevisa motsatsen.
 
Sen preskriberas väl saker efter 10 år och det är väl rätt svårt att om 5 år bevisa när er renovering gjordes. Jag har varit i branschen sedan 2004 och har aldrig varit med om att någon gjort bygglov för de punkter du räknar upp, med undantag av utbyggnaden.
 
Hemmakatten
Lagstiftningen är till för att säkerställa en säker hälsosam innemiljö och tillgänglighetskrav. Kan inte tycka att det är något fel, tvärtom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Får kommunen in en anmälan om ex ändrad användning så blir det din sak att bevisa motsatsen.
Verkligen? Det låter inte rättsäkert.
 
Det är ju bara din egen moral och samvete som avgör vad du ska söka bygglov för, väg kostnaden mot nyttan och ta ett beslut.
Du har inte skrivit om du bor inom detaljplan, sammanhållen bebyggelse eller utanför de två.

Jag hade bara sökt bygglov för utbyggnaden och kört allt inomhus utan. Men du gör ju som du vill så klart.
Lycka till!
 
Hemmakatten
Jaså. Varför är det inte rättssäkert?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jaså. Varför är det inte rättssäkert?
Omvänd bevisbörda, du ska bevisa att du är oskyldig istället för att kommunen ska bevisa att du är skyldig! Helt galet.

Jag är av den mentaliteten att kommun ska skita i vad jag gör inom mina fyra väggar! Det dom inte vet mår dom int dåligt över
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är inom PBL men jag är van vid att man måste bevisa skuld snarare än oskuld.
 
R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Lagstiftningen är till för att säkerställa en säker hälsosam innemiljö och tillgänglighetskrav. Kan inte tycka att det är något fel, tvärtom.
Asbet, blåbetong, enstegstätade fasader, lösningsmedel, mm. I rest my case.
 
X xLnT skrev:
Det är ju bara din egen moral och samvete som avgör vad du ska söka bygglov för, väg kostnaden mot nyttan och ta ett beslut.
Du har inte skrivit om du bor inom detaljplan, sammanhållen bebyggelse eller utanför de två.

Jag hade bara sökt bygglov för utbyggnaden och kört allt inomhus utan. Men du gör ju som du vill så klart.
Lycka till!
Jag känner varken att min moral eller mitt samvete skulle ta någon särskild skada av att flytta mitt badrum utan att säga till någon :) Tack!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett bygglov/bygganmälan är ju bland annat till för att du ska visa att det du tänker göra inte medför att någon annan skadas, t.ex. att barn blir allergiska därför att inomhusluften är dålig p.g.a. bristfällig ventilation eftersom det medför kostnader för sjukvården, vilket drabbar alla skattebetalare.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Lagstiftningen är till för att säkerställa en säker hälsosam innemiljö och tillgänglighetskrav. Kan inte tycka att det är något fel, tvärtom.
Min innemiljö tar jag gärna ansvar för själv, precis som jag ansvarar för maten jag stoppar i mig och hur mycket jag tränar. För min del handlar det om en renovering vilket gör att tillgänglighetskraven medför rätt stora olägenheter.

Just den diskussionen har ju förts förut, så den lämnar jag därhän. Man kan hur som helst konstatera att reglerna medför en massa kostnader för mig och (bisart nog) att jag måste färdigställa på en viss tid. Vill jag ha mer tid måste jag göra fler bygganmälan och därmed betala mer. Som en straffskatt för att renovera i sin egen takt istället för allt på en gång!
 
  • Gilla
attefall och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett bygglov/bygganmälan är ju bland annat till för att du ska visa att det du tänker göra inte medför att någon annan skadas, t.ex. att barn blir allergiska därför att inomhusluften är dålig p.g.a. bristfällig ventilation eftersom det medför kostnader för sjukvården, vilket drabbar alla skattebetalare.
Den argumentationen tycker jag faktiskt är rätt absurd. Så absurd att jag inte vet hur jag skall bemöta den. Om kommunen skall överpröva varje beslut jag tar för mitt eget bästa (eller barnen, tänk på barnen!) så borde jag väl rimligtvis anmäla betydligt mer än bara hur jag ändrar mitt hus. Tex vad jag äter, var jag semestrar, vilka kläder jag har på mig, vilka TV-program jag tittar på...
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
A andersda skrev:
Jag vet inte hur det är inom PBL men jag är van vid att man måste bevisa skuld snarare än oskuld.
Har du någon anning om hur det funkar vid anmälan?

Någon kommer in med en anmälan. Ex grannen du retat genom att parkera bilen på fel sida vägen. Anser kommunens inspektör att det strider mot någon regel ombeds du svara på anmälan. Visar det sig att du gjort fel utreds det vidare och en blir ev fall för sanktionsavgift. Allt beslutas av nämnden och du kan överklaga det till länsstyrelsen och sedan till MÖD.

Att du måste anmäla att du skall inreda vinden kanske kan vara bra så du visar att takstolarna håller, trappan är säker, det går att komma ut om det brinner osv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Ett bygglov/bygganmälan är ju bland annat till för att du ska visa att det du tänker göra inte medför att någon annan skadas, t.ex. att barn blir allergiska därför att inomhusluften är dålig p.g.a. bristfällig ventilation eftersom det medför kostnader för sjukvården, vilket drabbar alla skattebetalare.
Barn blir allergiska då de växer upp i för rena hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.