M
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr är #1 det som gör av med typ 75% av din förbrukning.
17 grader varmt inne i de varmare rummen, duschar mestadels på gymmet så vattenförbrukningen är låg för vardagsbehov. Känns som jag borde se över värmesystemet.
 
M EmmaRa skrev:
Vore nöjd med 19-20 jag. Synd att initialkostad är så hög bara (115 k här). Behöver prioritera en badrumsrenovering egentligen eftersom ytskikten är 36 år gamla...

Det vore gött med en lottovinst ibland :)
Säker på att badrummet är slut? Vårt fyller 54 i år och är fult men funkar. Med bergvärme kan du nog få betydligt bättre inomhusklimat. 17 låter väldigt ruggigt att ha inomhus.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
17 grader varmt inne i de varmare rummen, duschar mestadels på gymmet så vattenförbrukningen är låg för vardagsbehov. Känns som jag borde se över värmesystemet.
Exakt. Aningen skickar du 15-20 000/år till elbolagen eller till banken för köpet av ny värmeanläggning. Tyvärr är det ungefär så valen ser ut.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
M
halper halper skrev:
Säker på att badrummet är slut? Vårt fyller 54 i år och är fult men funkar. Med bergvärme kan du nog få betydligt bättre inomhusklimat. 17 låter väldigt ruggigt att ha inomhus.
Mitt var så att besiktningsmannen rekommenderade renovering. Ingen fuktskada men förhöjda värden kring golvbrunnarna och risker.

Ena måste också byggas om då det är en tillbyggd bastu till det som nu har tagit upp halva ytan i ett sovrum på övre plan så hela husets planlösning blivit ett rum färre i princip.

17 är kallt. Kan inte sitta och se TV utan filtar och helst en vetekudde i knät.
 
M
R Robert-san01 skrev:
Exakt. Aningen skickar du 15-20 000/år till elbolagen eller till banken för köpet av ny värmeanläggning. Tyvärr är det ungefär så valen ser ut.
Jo. Är ju så. Ska ta ett snack med banken om lån och se hur jag kan maximera det hela. Känns som bergvärme ökar värdet på huset med.
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 3 till
  • Laddar…
Du har ju i princip samma förbrukning som jag, fast jag har 23 grader inomhus. Bor i 70-talshus i Sthlm med direktverkande el och laddar även 2 bilar så du måste ha verkligen dåligt isolerat eller nån eltjuv nånstans.
 
M EmmaRa skrev:
Mitt var så att besiktningsmannen rekommenderade renovering. Ingen fuktskada men förhöjda värden kring golvbrunnarna och risker.

Ena måste också byggas om då det är en tillbyggd bastu till det som nu har tagit upp halva ytan i ett sovrum på övre plan så hela husets planlösning blivit ett rum färre i princip.

17 är kallt. Kan inte sitta och se TV utan filtar och helst en vetekudde i knät.
Okej, kollade bara. Är det risk för fuktskador snart ska du fixa det förstås. Det är dock vanligt att folk slänger ut helt fungerande badrum och kök bara för att man har bråttom med att det ska bli finare, så ville dubbelkolla för säkerhets skull :) Tänk också på att du i juli har glömt det här med elräkningarna. De kommande två/tre månaderna är värst och sedan dalar det.
 
M
Stefan N Stefan N skrev:
Du har ju i princip samma förbrukning som jag, fast jag har 23 grader inomhus. Bor i 70-talshus i Sthlm med direktverkande el och laddar även 2 bilar så du måste ha verkligen dåligt isolerat eller nån eltjuv nånstans.
Husen här ska inte vara dåligt isolerade (ser man till hur värmen försvann nu under elavbrottet så avtog det rätt normalt enligt de tabeller jag såg med.)

Jag skulle ju gärna vilja att det vore en eltjuv nånstans så jag kunde åtgärda det. Kan bara inte identifiera vad det skulle kunna vara dock...
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
M
halper halper skrev:
Okej, kollade bara. Är det risk för fuktskador snart ska du fixa det förstås. Det är dock vanligt att folk slänger ut helt fungerande badrum och kök bara för att man har bråttom med att det ska bli finare, så ville dubbelkolla för säkerhets skull :) Tänk också på att du i juli har glömt det här med elräkningarna. De kommande två/tre månaderna är värst och sedan dalar det.
Jo, håller med. Valde att bara lacka om köksluckorna nu för just det skälet, inget fan av okynnesrenovering .

Just i badrummen har väggmattan börjat släppa så jag nu tätat upp skarvarna med silikonfog, så de är ju lite prio nånstans ändå...
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Hyr en värmekamera och gå igenom huset.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Hyr en värmekamera och gå igenom huset.
Det kanske faktiskt vore nåt! Bra tips, tack!
 
Bowser
Jag är inget fan av att stänga av element i rum.. det blir ju ändå så att dem övriga elementen får jobba hårdare för att motverka den nedkylningen detta ger.. så man får kallare i huset till i princip ingen vinning såsom du upptäckt.. näe... sätt på elementen istället, du hade ju ftx, så värmen kommer ju inte gå till spillo.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H
Det ftx aggregatet är det så värmeåtervinningen finns eller tar den värmen inne och trycker ut det?
Så inte ftx gör att du vädrar för kråkorna.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Scrollade igenom inläggen men hittade ingen som rättar en desinformation/sammanblandning av begrepp som verkar föreligga. Om du har en elpanna har du INTE direktverkande el. Du verkar ha ett vattenburet system som värms med elpanna eller har jag fel? Nackdelen är en något sämre verkningsgrad jmfrt med direktel men du har ju mycket bättre möjligheter att ändra din uppvärmning. Närmast till hands är väl värmepump i någon form men du har ju redan nu ganska låg(tro det eller ej) så rent ekonomiskt kanske du inte får världens snabbaste payoff-tid men du har ju stora möjligheter att få en mycket bättre komfort med drägliga inomhustemeperaturer.
Mvh LOB
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.