Tack för svar alla.

Någon som kan rekommendera ett stål för att få liknande fräsning? 113-001_medium.jpg

Tipsen om att använda vanlig panel var intressant, sågade du ut en vinkel i botten på listen då? Dessutom ni som gjort egna lister, fasar ni baksidorna eller inte?
 
Microkatten
Var det något fel med Cobolt-stålet ovan?

Jag fasade listerna på baksidan, främst för att få plats med pappspikarna i pappspänningen.
 
M
Googla runt lite på ”baseboard router” så får du ganska mycket hjälp. :)
 
  • Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
M megamatch skrev:
Tipsen om att använda vanlig panel var intressant, sågade du ut en vinkel i botten på listen då? Dessutom ni som gjort egna lister, fasar ni baksidorna eller inte?
Jag har prövat både med och utan fas i nedre bakkant samt med och utan två sågade spår i längsled för att släppa på spänningar. Inget av det var värt det extra besväret :)
 
S
nanowire nanowire skrev:
Jag har prövat både med och utan fas i nedre bakkant samt med och utan två sågade spår i längsled för att släppa på spänningar. Inget av det var värt det extra besväret :)
Fas i botten gör ju att det tätar lättare mot golvet och om man behöver hyvla för att golvet är ojämnt så underlättar det också.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fas i botten gör ju att det tätar lättare mot golvet och om man behöver hyvla för att golvet är ojämnt så underlättar det också.
Absolut, säger inte att det inte gör någon skillnad. Men för mig var det inte värt tiden då det var 1 till 3 ggr extra att dra varje list genom fräs och såg plus fräsbyte.
 
M megamatch skrev:
Tack för svar alla.

Någon som kan rekommendera ett stål för att få liknande fräsning? [bild]
Stålet som Microkatten visar i inlägg nr 6 ger dig den profilen.
//Ronnie
 
Microkatten Microkatten skrev:
Var det något fel med Cobolt-stålet ovan?
Hej,

När jag såg stålet första gången kändes det inte alls som socklarna, sen nu när jag varit ut i huset och kollat tror jag att det är EXAKT ett sånt stål! Har inte kommit in i tänket än... haha.

Inte hunnit komma iväg ännu för inköp men blir en grön bosch pof ae 1,2 eftersom den kunde ta lite större frässtål än MEEC'en.

Ska bygga ett fräsbord själv tänkte jag, har lite spånskivor och några gamla reglar i olika dimensioner hemma men måste hitta nåt bra ytmaterial med bra glid. tips för inköp? butiker som ligger nära är byggmax, jula, claes ohlsson, bolist.

Bild av en vitmålad dörrkarm och en delvis synlig dörr med en svart fläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom undrar jag om jag kan få till en liknande konstruktion med överhandsfräs för att göra innerdörr till förråd under en trappa (inget stanardmått direkt, bilden är från en annan innerdörr i huset), tänkte typ göra ett ramverk av trä som jag gör ett spår i, rundar av kanten och lägger i en 6mm björkplywood som sedan limmas ihop.
någon billigare sats att rekommendera som innehåller avrundningsstål och stål för spåra ur till 6mm? pillar på detta lite mer som hobby så inte kommit in i alla begrepp, dessutom filmerna man kollat på youtube är engelska så det hjälper inte heller!
 
Hej,

vet att det är sent svar har haft en del att göra efter stormen :)

tänkte uppdatera ifall någon vill veta hur det gick. Köpte en bosch pof1200 på jula som klarar 6mm, 8mm och 1/4tum bits. byggt ett eget fräsbord med lite skenor och featherboards (svenska?). använde en laminatköksbänkskiva som blivit över och tillverkade egen fästplatta av mdf som jag fräst ur ett hål till. (ska ersättas med aluminium + lfit vid tillfälle).

väldigt roligt verktyg som jag redan har använt till väldigt mycket, bland annat socklarna som efterfrågades, köpte min bit på någon woodworking UK sida. Fräst ur ramar för mindre luckor som jag satt pärlspont inuti, får se om de slår sig men klarat en mån än så länge, gjorde mest för att leka :).
när man har använt en överhandsfräs så öppnas en hel värld av möjligheter. roligt verktyg!

i efterhand hade jag nog gärna siktat på en model som klarar 1/2 tum bits eftersom alla roliga bits verkar finnas i den storleken. utöver det skulle jag säga att boschen är en bra maskin, lite bökig med djupinställningen men inget man inte kan arbeta sig runt, den hade även gärna fått ha en liten led-lampa när man inte kör den i bordet. Bosch verkar vara det enda märket som har egen variant på kopieringringar, inte så stor grej egentligen.

tack för hjälpen alla.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.