Tyvärr drar direktverkande rätt mycket mer så 1800kWh för Dec är i sin ordning. Vi hade 1500 på nästan dubbla arean men då har vi bergvärme. Utan bergvärme skulle det troligen varit närmare 4000kWh.
 
Jag hade ungefär samma förbrukning under december ca 1700 kWh. Mitt hus är 94 kvm plus källare som håller va 14 grader. Boytan håller ca 22-23 grader (hade aldrig valt att ha kallare, om ekonomin inte var extremt tight). Jag värmer upp med luftvattenpump. Så din är nog rimlig med tanke på direktverkande.
 
1500 kr för själva förbrukningen låter som ungefär 1500 kWh. Om det är för en månad så är det 50 kWh om dagen, inte alls orimligt vintertid.
Du ska inte frysa. ett bra sätt att få koll är att läsa av mätaren varje dag vid samma klockslag och notera. Notera även yttertemperaturen. Sedan kan du höja innetemperaturen en grad i sänder och se hur det slår i förbrukningen.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
M
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr drar direktverkande rätt mycket mer så 1800kWh för Dec är i sin ordning. Vi hade 1500 på nästan dubbla arean men då har vi bergvärme. Utan bergvärme skulle det troligen varit närmare 4000kWh.
Har funderat på bergvärme, har haft folk ute som givit offert på det. Vore intressant att se hur stor skillnad det kunde göra i förbrukningen.
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
1500 kr för själva förbrukningen låter som ungefär 1500 kWh. Om det är för en månad så är det 50 kWh om dagen, inte alls orimligt vintertid.
Du ska inte frysa. ett bra sätt att få koll är att läsa av mätaren varje dag vid samma klockslag och notera. Notera även yttertemperaturen. Sedan kan du höja innetemperaturen en grad i sänder och se hur det slår i förbrukningen.
Får kanske göra det. Sänkte ned allt när priset blev dyrt, men det känns som de grader jag sänkt (20 till 17) givit noll eller extremt minimal effekt i priset trots att vi haft rätt liknande temperaturer i Uppsala ett tag nu...
 
M EmmaRa skrev:
Får kanske göra det. Sänkte ned allt när priset blev dyrt, men det känns som de grader jag sänkt (20 till 17) givit noll eller extremt minimal effekt i priset trots att vi haft rätt liknande temperaturer i Uppsala ett tag nu...
Att sänka inomhustemperaturen en grad ger en ungefärlig energibesparing på 5% så det är väl vad man kan tänka sig. Direktel är dyrt! Men du har ju vattenradiatorer så du har många möjligheter att byta till.
 
Körde vårt hus 140m2 på el (oljan tog slut innan bergvärmen installerades) då drog hushållet (inkl luftvärmepump i garaget med 8-12grader i) ca 100kwh/dag i början av december, efter bergvärmen 35-40kwh för hela hushållet med samma förutsättningar, dvs 60kwh i besparing per dag med bergvärme...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M
H Hajjen skrev:
Att sänka inomhustemperaturen en grad ger en ungefärlig energibesparing på 5% så det är väl vad man kan tänka sig. Direktel är dyrt! Men du har ju vattenradiatorer så du har många möjligheter att byta till.
Tyvärr inte om det ska se vettigt ut. Kollade även upp luft/vatten-pump tex. Marginellt billigare än bergvärme och skulle få ett kylskåpsaggregat mitt bredvid entredörren. Kändes inte lockande...
 
M
sir_daniel sir_daniel skrev:
Körde vårt hus 140m2 på el (oljan tog slut innan bergvärmen installerades) då drog hushållet (inkl luftvärmepump i garaget med 8-12grader i) ca 100kwh/dag i början av december, efter bergvärmen 35-40kwh för hela hushållet med samma förutsättningar, dvs 60kwh i besparing per dag med bergvärme...
Intressant. Jag funderar på om sänkningen är lika markant om jag nu har en lägre förbrukning från start...
 
M EmmaRa skrev:
Intressant. Jag funderar på om sänkningen är lika markant om jag nu har en lägre förbrukning från start...
Då hade vi runt 19 grader inne, nu är det 23... går runt i kalaonger och håller på att sänka pannan...
 
  • Haha
Humlo
  • Laddar…
Jag har lärt mig att det finns tre grupper elförbrukning i ett hus:
1. Värme och varmvatten. efter komfortbehov och isoleringsnivå.
2. Belysning, datorer, TV, spis/ugn mm.
3. Husets tomgångsförbrukning. Det är det som drar om allt är släckt och kallt. Kyl/fys, ventilation, pumpar, grannens hönshus,

Den tredje punkten kan vara rätt så mycket och kan knappast påverkas.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
M
sir_daniel sir_daniel skrev:
Då hade vi runt 19 grader inne, nu är det 23... går runt i kalaonger och håller på att sänka pannan...
Vore nöjd med 19-20 jag. Synd att initialkostad är så hög bara (115 k här). Behöver prioritera en badrumsrenovering egentligen eftersom ytskikten är 36 år gamla...

Det vore gött med en lottovinst ibland :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har lärt mig att det finns tre grupper elförbrukning i ett hus:
1. Värme och varmvatten. efter komfortbehov och isoleringsnivå.
2. Belysning, datorer, TV, spis/ugn mm.
3. Husets tomgångsförbrukning. Det är det som drar om allt är släckt och kallt. Kyl/fys, ventilation, pumpar, grannens hönshus,

Den tredje punkten kan vara rätt så mycket och kan knappast påverkas.
Låter rimligt. Känns som punkt 3 kan vara en bov med här eftersom jag knappast slösar på punkter 1 och 2...
 
M EmmaRa skrev:
Låter rimligt. Känns som punkt 3 kan vara en bov med här eftersom jag knappast slösar på punkter 1 och 2...
Tyvärr är #1 det som gör av med typ 75% av din förbrukning.
 
A
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.