Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tack så mycket, jag ändrar!
Moccamaster säger på sin hemsida att en bryggning kostar 48-60W. Den första siffran halvfull panna. Så rätt svar borde vara ca 790:-, vilket stämmer väl nu. (för vi avser ju inte varmhållning utan bryggning?)

När det gäller speldator så är det ju extremt svårt att uppskatta. För om man äger en speldator - hur många timmar om dagen står den då på?
 
Mikael_L
elpaco elpaco skrev:
Moccamaster säger på sin hemsida att en bryggning kostar 48-60W.
En bryggning kan knappast kosta en effekt, utan borde väl ha en energikostnad?
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Moccamaster säger på sin hemsida att en bryggning kostar 48-60W.
Nej, det står:
"Modeller med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W"

Hur mycket det kostar beror på hur lång tid den aktuella effekten är inkopplad. Det är därför energin man betalar för mäts i Wattimmar (Wh). Dvs effekten i Watt gånger tiden i timmar.

Problemet i det här fallet (och flera andra frågor i quizet) är just att veta hur lång tid effekten är inkopplad. Efter en stund är ju vattnet varmt och elementet stängs av. I fallet med handukstorken t ex så gissar jag att den är termostatstyrd och slår av/på i intervaller. Längden på intervallerna beror på flera faktorer, t ex temperaturer på omgivningen och själva torken.
 
  • Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Min Moccamaster har inbyggd timer som slår ifrån efter 45 minuter.
EU-krav sedan ~2014 att kaffebryggare skall stängas av efter 45 minuter.
 
elpaco elpaco skrev:
När det gäller speldator så är det ju extremt svårt att uppskatta. För om man äger en speldator - hur många timmar om dagen står den då på?
De står nog ofta på hela dagarna, men i stb drar de inte alls lika mycket el. Gissar på 5-10% av mot vad de drar vid belastning.
 
Vi bor i en villa med direktverkande elvärme. Under höst, vinter och vår kostar det inte oss ett enda öre extra att ha t.ex. glödlampor, handduksvärmare, kaffekokare igång. Besynnerligt att man fortfarande sprider skrönan att energin från dessa apparater slukas i ett svart hål. Självklart bidrar energin från dessa att värma huset.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
EU-krav sedan ~2014 att kaffebryggare skall stängas av efter 45 minuter.
Se där! Jag hade föredragit 60 min så jag hinner dricka upp hela kannan.
 
richardtenggren
P philsize skrev:
Vi bor i en villa med direktverkande elvärme. Under höst, vinter och vår kostar det inte oss ett enda öre extra att ha t.ex. glödlampor, handduksvärmare, kaffekokare igång. Besynnerligt att man fortfarande sprider skrönan att energin från dessa apparater slukas i ett svart hål. Självklart bidrar energin från dessa att värma huset.
..eller inser inte alla att det är effektivare att få värmen via en värmepump istället för glödlampor ;)
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Helt rätt!
I ärlighetens namn så har vi också en värmepump.
Är bara så innerligt trött på folks okunnighet då det gäller energi och de felaktiga beräkningar som görs.
Och litet knepigt att värma hela villan
med en luft/luftvärmepump om man inte har en extremt öppen planlösning
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
fråga 4/10 ? Om du har kaffekokaren på bilden igång dygnet runt ett helt år, vad kostar det?

1520w x 1,5kr/kwh = 2,28kr/timme
ett år 8760 timmar x 2,28kr = 19973 kr på ett år

det är betydligt mer än 750kr :)
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Expertisen här ovan bestämde efter noggranna mätningar och beräkningar sent i går kväll att det kostar 750 kr ;)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Se där! Jag hade föredragit 60 min så jag hinner dricka upp hela kannan.
Om du har kvar kannan på varmhållning så börjar garvsyrorna titta fram efter cirka 5min, efter 10min är det märkbart, och enligt mig odrickbart efter 15min. Efter 45min kan du öppna pizzeria ..:D
 
  • Haha
50procent
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det står:
"Modeller med separat värmehållningselement med två effektlägen 48-65W"

Hur mycket det kostar beror på hur lång tid den aktuella effekten är inkopplad. Det är därför energin man betalar för mäts i Wattimmar (Wh). Dvs effekten i Watt gånger tiden i timmar.

Problemet i det här fallet (och flera andra frågor i quizet) är just att veta hur lång tid effekten är inkopplad. Efter en stund är ju vattnet varmt och elementet stängs av. I fallet med handukstorken t ex så gissar jag att den är termostatstyrd och slår av/på i intervaller. Längden på intervallerna beror på flera faktorer, t ex temperaturer på omgivningen och själva torken.
Menar du att man betalar för kWh? Fantastiskt! Jag som trodde det var maxeffekt gånger hela dygnet ..

Vet du för övrigt att varmhållningsplattan är termostatstyd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.