Har köpt ny FM Mattsson köksblandare, ser nu att anslutningarna skiljer sig åt på gamla och nya. Vad behöver jag göra för att få ihop det? Måste jag välja annan blandare eller extra anslutningssats?

Övre bilden visar befintliga blandarslangar, de har varsin mutter. Nedre bilden visar de två anslutningarna från nya blandaren, de saknar muttrar.

Befintliga blandarslangar med muttrar anslutna till en köksblandare under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre bilden visar två rör med muttrar för köksblandaranslutning, nedre bilden utan muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Om rören är 12mm så funkar det om du köper en Vettete 12x10 klämringskoppling.

[länk]
Ja, verkar vara 12 mm. Ska jag då först ta bort alla samtliga muttrar/anslutningar på det befintliga röret, så att jag får ett slätt rör? Sedan sätter jag på klämringskopplingen?
 
B Blander skrev:
Ja, verkar vara 12 mm. Ska jag då först ta bort alla samtliga muttrar/anslutningar på det befintliga röret, så att jag får ett slätt rör? Sedan sätter jag på klämringskopplingen?
Lossa här enl bilden, återanvänd mutter och klämring.
 
  • VVS-installation med rör, muttrar och klämring märkta i rött för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok! Och sen på med nya klämringskopplingen som du länkade till? Behövs inga extra packningar etc?
 
Yes!
Några extra packningar eller gängtape behövs inte.
 
  • Gilla
Blander
  • Laddar…
Då är det ju egentligen bara en av muttrarna på nya klämringskopplingen jag behöver använda?
 
Du behöver nya delar för att gamla klämringskopplingen har plan ända, (sidan mot muttrarna som är på blandaren) länkad klämringskoppling har konad ända.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Du behöver nya delar för att gamla klämringskopplingen har plan ända, (sidan mot muttrarna som är på blandaren) länkad klämringskoppling har konad ända.
Ok... hänger inte riktigt med, är amatör på området. Du säger att jag ska återanvända mutter och klämring, samtidigt behöver jag ny? Om jag tar bort enligt din skiss, vad exakt ska jag trycka ner i röret av det som finns i nya klämringssatsen?

Skulle denna funka? Har bara en mutter.
https://www.bauhaus.se/rak-12xr10mm-utv-fkr.html
 
Den som du länkar till funkar inte.
Du behåller delarna som jag ringat in och monterar nya kopplingen som visas på bild nr 2.
Man ska inte blanda olika fabrikat på kopplingar därför länkar jag till Vattete, mässing eller förkromad spelar ingen roll.
 
  • VVS-installation med markerade delar som ska behållas vid byte av kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässings- eller förkromad koppling rekommenderad av Vattete på en grå bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blander
  • Laddar…
Ok tack! Det var den här jag försökte länka till. (Från Bauhaus, har närmast dit)
 
  • Kromad klämringkoppling rak modell för rörinstallation, märkt Ø12XR10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, den fungerar inte eftersom den har planände på den som saknar mutter.
 
Krilleman
Blanda inte tillverkare på kopplingar!!!!

Och det är alltid bra att montera avstängningsventiler. Eftersom du har kopplingar från Vatette så köper du självklart ballofixer från Vatette.

RSK: 8546961
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...cu-vred-8546961/5110828/artikel-detaljer.html

Dessa passar direkt på dina undre muttrar (på dom befintliga kopplingarna) och direkt på nya blandarens anslutningar!

Följ monteringsanvisningen för åtdragningen av blandarens anslutningar. Dom undre kopplingarna är ju redan dragna och du återdrar bara muttrarna tills dom stumnar.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf

400
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.