Hej, när jag hjälpte vår elektriker att byta FK ledningar i ett av rummen på vår övervåning va det några ledningar som satt fast, efter lite ryckande så lossnade kablarna men när vi fick ut dem så var de delvis täckta med nån sorts smuts och avlagringar? Bara de ledningar som gick i vp rör som var dragna ovanför innertaket på övervåningen hade den här smutsen. Huset är byggt 1965 och ledningarna var aldrig bytta sen dess. Elektrikern hade inte sett det där förut, någon som vet vad det kan va?
 
  • Elektriska ledningar med smuts och avlagringar liggande i en ringform på ett stenmönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bunt gamla elkablar med synliga smuts- och rostavlagringar mot en granitbänk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle de kunna anväbt tex potatismjöl för att lättare på in ledningen. Sedan blir det kondens i rören åvan isoleringen med mögel som följd.
En möjlig teori.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle de kunna anväbt tex potatismjöl för att lättare på in ledningen. Sedan blir det kondens i rören åvan isoleringen med mögel som följd.
En möjlig teori.
Ja det skulle ju kunna va möjligt, var det vanligt att använda potatismjöl till det på den tiden?
 
Intressant med potatismjölet, det har jag aldrig hört innan. Det kan ju vara så att det är stålrör, när är huset byggt? Rören kan sedan ligga såpass ytligt i bjälklaget mot vinden att de kyls ner. Varm luft kommer då från boendeytan och kondenserar. Jag tror därför att det vi ser är torkade rostfläckar och det är inget ovanligt och inget du behöver bekymra dig om. När ni nu dragit om i gamla stålrör, är anläggningen isolationsprovad?

Edit: det var byggt 1965 ser jag. Då var stålrör fortfarande vanligt även om traditionella VP-rör också användes. Det berodde nog mycket på vem som gjorde jobbet.
 
J Johan456 skrev:
Intressant med potatismjölet, det har jag aldrig hört innan. Det kan ju vara så att det är stålrör, när är huset byggt? Rören kan sedan ligga såpass ytligt i bjälklaget mot vinden att de kyls ner. Varm luft kommer då från boendeytan och kondenserar. Jag tror därför att det vi ser är torkade rostfläckar och det är inget ovanligt och inget du behöver bekymra dig om. När ni nu dragit om i gamla stålrör, är anläggningen isolationsprovad?
Det är plaströr och plåtdosor, varav de flesta dosor byts ut nu när det dras om. Mycket möjligt att rören ligger ytligt mot bjälklaget eftersom det inte varit sån här smuts på några andra ledningar i huset inte ens de i samma rum som suttit i vprören i väggarna. Och inte heller i taket på nedervåningen.
 
D ddaniel skrev:
Det är plaströr och plåtdosor, varav de flesta dosor byts ut nu när det dras om. Mycket möjligt att rören ligger ytligt mot bjälklaget eftersom det inte varit sån här smuts på några andra ledningar i huset inte ens de i samma rum som suttit i vprören i väggarna. Och inte heller i taket på nedervåningen.
Är det plaströr och ni är säkra på det så kan det vara som Daniel 109 skrev att det är potatismjöl eller liknande de blåst i.
 
tommib
Jag hade också gissat på stålrör eller B-rör. Mina FK som jag drog ut ur B-rör såg ut precis sådär. Nu var det ju inte det utan bekräftade plaströr och då gissar jag på rester av något smörjmedel.
 
tommib tommib skrev:
Jag hade också gissat på stålrör eller B-rör. Mina FK som jag drog ut ur B-rör såg ut precis sådär. Nu var det ju inte det utan bekräftade plaströr och då gissar jag på rester av något smörjmedel.
Ja hade det varit stålrör hade jag också trott på rost. Men det är som sagt plaströr. Läste i en annan tråd att om man använder potatismjöl för att lättare dra in kabel så kan det över tid bli som klister och kablarna som såg ut såhär satt alla fast ordentligt. Så tror att det antagligen är det.
 
Rör som går ut i kallt utrymme fylls med kondens vatten om man inte tätar röret i dosan.
 
L Leif i Skåne skrev:
Rör som går ut i kallt utrymme fylls med kondens vatten om man inte tätar röret i dosan.
Jag har råkat ut för det i mitt tidigare hus.
Vinden var inredd och all el med dosor satt i kattvinden som var samma temp som ute.
En kväll när jag satt o titttade på TV hörde jag ett svagt fräsande ljud som från en stekpanna!
Stängde TVn och börja lokalisera ljudet, det kom från ett lamputtag som var monterat utvändigt i taket, höljet bildade en skål på 6x6x3cm och den var kokhet 100˚C.
Det visade sig att VP-röret gick upp i nocken till en dosa som satt i kallt utrymme, och den fuktiga rumsluften kondenserades i röret och rann ner och fyllde dosan med vatten så det blev kontakt mellan Fas o Nolla i dosan, då kokade vattnet och steg up i röret för att kondenseras på nytt.
Jag tömde doslocket och tätade röret i den varma ändan med silikon.
Hade röret gått i en svacka neråt hade den varit helt fylld vatten och jag kan tänka att kablar som legat i vatten ser ut som TS kablar.
Varning för elrör som går mellan varma och kalla utrymme, dessa bör man täta i en ända.

Att inte säkringen löste beror på att destvatten är en perfekt isolator vilket folk inte tror, så där måste varit några joner i vattnet för att leda ström.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har råkat ut för det i mitt tidigare hus.
Vinden var inredd och all el med dosor satt i kattvinden som var samma temp som ute.
En kväll när jag satt o titttade på TV hörde jag ett svagt fräsande ljud som från en stekpanna!
Stängde TVn och börja lokalisera ljudet, det kom från ett lamputtag som var monterat utvändigt i taket, höljet bildade en skål på 6x6x3cm och den var kokhet 100˚C.
Det visade sig att VP-röret gick upp i nocken till en dosa som satt i kallt utrymme, och den fuktiga rumsluften kondenserades i röret och rann ner och fyllde dosan med vatten så det blev kontakt mellan Fas o Nolla i dosan, då kokade vattnet och steg up i röret för att kondenseras på nytt.
Jag tömde doslocket och tätade röret i den varma ändan med silikon.
Hade röret gått i en svacka neråt hade den varit helt fylld vatten och jag kan tänka att kablar som legat i vatten ser ut som TS kablar.
Varning för elrör som går mellan varma och kalla utrymme, dessa bör man täta i en ända.

Att inte säkringen löste beror på att destvatten är en perfekt isolator vilket folk inte tror, så där måste varit några joner i vattnet för att leda ström.
Det lät otrevligt att få kondens där. I mitt fall tror jag dock inte det är kondensvatten, alla kablar, dosor och ändarna på VPrören har varit snustorra. Inga tecken på fukt alls. Jag kan inte komma åtvindsdelen ovanför taket för att se om rören ligger för ytligt men de rör som går i väggarna ut mot kattvinden går i väggen och isoleringen och inte fritt på den kalla sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.